Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Moscow (Victory Point Games)

Startat av Elias Nordling, 7 september 2010 kl. 22:12:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Battle for Moscow är i mitt tycke en riktig mini-klassiker, och en utmärkt introduktion till hobbyn för utomstående. Det publicerades från början i The Beginner's Guide to Wargaming, en specialutgåva av Fire & Movement. Det ompublicerades som bonusspel i GDWs Great Patriotic War, vilket innebär att den boxen inte totalt saknar värde. Det finns sedan länge gratis nedladdningsbart, antingen som print & play eller som Cyberboardmodul, men nu kan man alltså också återigen köpa spelet för en inte alltför ringa penning från Victory Point Games.

Det som gör spelet så bra är att det med så enkla medel faktiskt lyckats göra ett riktigt actionladdat spel på Operation Typhoon. Spelsekvensen är pansarförflyttning - strid - förflyttning, vilket innebär att infanteriet bara får vara med och slåss om ryssen inte backar undan. På sju omgångar ska tysken försöka ta Moskva. De första omgångarna dödar tysken reducerade ryska enheter i samma takt som han kan ersätta dem, men sedan kickar General Mud in med två omgångar då förflyttning reduceras till en ruta och tysken är halverad på anfallet. När vädret är bättre igen har ryssen hunnit bygga upp en betydligt mer ansenlig armé, och att nå slutmålet Moskva brukar vara kämpigt för tysken. Till spelets svagheter kan läggas en viss tendens för ryssen att utnyttja sig av General Kartkant i försvaret. Speltiden är under en timme inklusive setup.

Victory Point Games version kallas för 2nd Edition, och visst finns det en del skillnader jämfört med originalet utöver uppiffad grafik och större brickor. Setupen är subtilt annorlunda, ryssens Replacement rate varierar över tiden i stället för att bara vara fem steps per omgång, infanteri är inte halverat i strid i mud-omgångarna, i stad kan man välja att ta ett stegs förlust i stället för reträtt. Den viktigaste skillnaden är nog ändringen i segervillkoren, som gör att ryssen måste ha Moskva och en stad till, har de bara Moskva blir det bara oavgjort. Hjälper rejält mot kartkantsfenomenet.

Ändringarna är nog överlag förbättringar, men det är ett utmärkt spel oavsett vilken version du väljer. Om du är papplslöjdshandikappad, vill ha spelet så snyggt som möjligt, eller bara är allmänt bekväm och har gott om pengar skulle jag välja Victory Point Games version, annars gratisversionen på nätet. Nu har jag ju dessutom berättat vilka regeländringar du ska göra för att spela det i second edition.

Efter att ha spelat det dussintals gånger tycker jag fortfarande att det är lika kul när jag spelar det nu igen. Därför är betyget en stark fyra.

Tre versioner av spelet sida vid sida.

Victory Point games version.

Versionen ur Great Patriotic War.

Originalversionen.

Om du köper nummer fem av Battles Magazine kommer du att få veta allt och litet till som finns att veta om Battle for Moscow, dess relation till Great Patriotic War, illa dolda kopior, efterföljare med mera.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Maglica

Kan bara hålla med, ett kul litet spel.
Robert Maglica

Jon

Nu syns inte Elias bilder på de olika versionerna längre tyvärr, men här är en fjärde version av spelet. Medföljande C3i #25. Samma kartstorlek (11x17) som VPG men med mindre storlek på brickorna.

Fick för mig att gå igenom lite spelmagasin här hemma och se vad det finns för spel som är värda att spela, en hel del är aldrig spelat. Detta verkar lovande.

Elias Nordling

Min server är nere, förhoppningsvis tillfälligt. När den kommer upp igen kommer bilderna tillbaka (det är inte servern som kraschat, det är dess Internetkoppling som råkat ut för kabelbrand)

Elias Nordling

Se, bilder igen.

Jon

Se där ja, kul att se de olika versionerna.

Spelade precis igenom en omgång här hemma, solo, tog nog 30 min. Men jag glömde av Mud-reglen så tyskarna kunde ohindrat storma mot Moskva även under de turns som de skulle fått begränsad movement, trots det lyckades de inte helt och hållet.

Annars är det snabbt och enkelt. Kanske lite för snabbt och enkelt.

Elias Nordling

Just mud-perioden är nog nödvändig att spela rätt för att man ska se spelets charm.