Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

GMT Höstrea

Startat av SebastianKalucza, 25 oktober 2013 kl. 09:09:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Jag vågade mig på att vara lite episk, så jag slog till på A distant plain. Temat är sååå mycket intressantare än i de andra COIN-spelen.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

A Distant Plain var jag inledningsvis intresserad av, men med tiden började det kännas konstigt. Jag har ju deltagit i det kriget på just den nivån som spelet avhandlar då jag var stabsmedlem i ISAF HQ sektion CJ5 (långsiktiga planer). När nu många länder drar ur (mer eller mindre i alla fall)  innan det politiska målet med verksamheten är uppnått, så är det väl per Clausewitzsk definition frågan om ett nederlag? Men kriget/den väpnade konfikten (för Sverige är ju enligt regeringen inte i krig, vi deltar i en väpnad konflikt) är ju inte slut än? Hur kan man göra ett spel på det då med mindre än att man antar vilka faktorer som kommer vara avgörande? Det känns spekulativt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Doomfarer

Hinner ju aldrig spela mina krigsspel (förrutom CDG:s), så funderar på om det är värt att slå till på något? France '40 ligger väl närmast ett köp, men mer en WW1-kille numera.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

Tycker konstruktörernas politiska analys i tidigare spel har varit suspekt, vilket är en anledning till att jag är avvaktande till ADP.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

thermopylai

CiteraNär nu många länder drar ur (mer eller mindre i alla fall) innan det politiska målet med verksamheten är uppnått, så är det väl per Clausewitzsk definition frågan om ett nederlag?

Är det inte ett nederlag, då? Pga ryggradslösa politiker (underlag för framtida dolkstötslegender  :lol: ). Både i spel och riktiga krig är det ju relevant att definiera målen och vad som ska betraktas som framgång eller inte. Målet kanske framför allt var att verka handlingskraftig omedelbart efter 9-11 och då kanske man kan säga att man nådde målet redan 2001?
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elias Nordling

När fransmännen gick in i Mali skrockade amerikaner om att nu skulle de få uppleva hur svårt det kunde vara. Sedan visade fransmännen hur man gjorde för att uppnå de mål som gick att uppnå och dra sig ur innan man fastnar med kängorna i dyngan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"