Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

På bordet i maj 2014

Startat av Andreas Lundin, 7 maj 2014 kl. 08:47:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Det är så roligt att vi fått ett nytt forum med nya rekryter och allt!

Då är det väl dags att hälsa alla nytillkomna välkomna samt att göra en tråd om vad som ligger eller legat på bordet under maj månad.

Själv har jag haft slaget om Lutter am Barenberge (tror jag det stavas) på bordet. Ett högst intressant slag i Musket & Pike-seriens Saints in Armor där två principer möts.

Katolska sidan kör med tre (fyra efter ett tag) flyglar (inklusive en infantericenter), medan protestanten kör med echelonger. Jag skulle vilja se den som klarar av att dra en seger ur hatten för protestanten här!

Från aktuella partiet:

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Vi är mitt uppe i Thunder at the Crossroads II.

Bufords kavalleri presterade heroiskt värre och satte tvärt stopp för Heth när han kolliderade med dom. Pender lyckades efter utdragna strider sedan driva bort dom och nords 1:a kår som kommit upp och förstärkt men inte helt på egen kredit ut kanske främst tack vare att 2:a sydstatskåren var på väg in mot Gettysburg när nords 11:e som fattat försvar i staden fick för sig att byta position och överge 1:a kårens flank.

Efter att syds 2:a kår tagit Gettysburg så beordrade Lee Ewells 2:a kår att "om praktiskt ta kullen på andra sidan Gettysburg" understödd av 3:e kåren vilket Ewell shockerande nog genast satte igång att göra. AP Hills 3:e kår har under eftermiddagen dock inte varit på humör att ge det beordrade understödet till Ewell utan har suttit på händerna så här långt.

Penders division som är under AP Hill orkade dock inte vänta på sin senfärdiga chef utan har stuckit iväg på i en egen flankerande rörelse långt söderut.

Just nu närmar sig skymningen raskt och förbittrade strider pågår mellan syds 2:a kår och spillrorna av nords 1:a kår som är näst intill förintad på krönet av Cemetary Hill där Rhodes division tappert har gjort "assault" efter "assault" men resterna nords 1:a kårs brigader har heroiskt slagits till sista man på plats utan att ge terräng. Nu har nords 12:e kår kommit upp som förstärkning och står på nu på baksidan av kullen på väg in för förstärka försvaret.
Och vad värre är att nords 11:e kår precis har påbörjat en flankerande rörelse in mot Gettysburg och Ewells flank. Och syds 3:e kår gör fortfarande inget utan vilar och andas ut uppe på Seminary Ridge...

Bilden är från striderna vid lunchtid vid Seminary ridge:

Cemetary Hill på sen eftermiddag:

"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Bra initiativ, den här tråden. Jag har haft Last Chance for Victory på bordet till igår (Gettysburg fast på lite annat sätt än spelet ovan, men coolt sammanträffande) och försökt lära mig det, med viss framgång, syftet är att öva inför Lincon.

Nästa projekt är troligen att sätta upp det igen, då med ett annat scenario.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Strv102r

Mina projekt är nog kända. Efter The Horse Soldiers kommer vi spela genom Shenadoahfälttåhet 1864 med SPIs Drive om Washington, 3Ws Campaigns for the Valley, High Flying Dices The Devil Take All och SDIs The Guns of Cedar Creek. Vi hinner nog inte bli klara med det sista.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik

Jag fick lust på Field Commander: Napoleon, och eftersom jag var lite rostig på reglerna ställde jag upp nybörjarscenariot 1796. Det blev stryk, förnedring och autoförlust redan i första rundan.

Andreas Lundin

Imorgon, torsdag, blir det Reluctant Enemies. Det ska bli intressant att se hur och om det funkar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Reluctant Enemies

Utgångsgruppering.

Commandoes biter i gräset vid landstigning. Utplånas av legionärerna.

Efter 1:a rundan.

Scipio

Whoa, jag är riktigt sugen på att testa RE också.  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

sfclinken

Intressant. I mitt första parti landade även mina commandos i knäna på Legionärerna och dog tvärt på stranden. En grupp landade dock "safe" sidan om Legionärerna men blev överkörda av ett franskt pansarförband...

Blodig inledning för det framtida SAS.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

Citat från: sfclinken skrivet 26 maj 2014 kl. 09:27:56
Intressant. I mitt första parti landade även mina commandos i knäna på Legionärerna och dog tvärt på stranden. En grupp landade dock "safe" sidan om Legionärerna men blev överkörda av ett franskt pansarförband...

Blodig inledning för det framtida SAS.

"Överkörda av ett franskt pansarförband"     :shock: :lol:  :ultra:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Citat från: Strv102r skrivet 26 maj 2014 kl. 09:35:15

"Överkörda av ett franskt pansarförband"     :shock: :lol:  :ultra:

Jo jag vet att det låter komiskt men detta är inte östfronten... En grupp med nyss landstigna commandosoldater i open ground som möter 20-30 Renault R-35 ur Chasseurs d'Afrique får det jäkligt svettigt även om man vinner surprise...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Mode

R-35?
Låter som något i stil med Blackadder-klassikern "infödingar med väldigt vassa mangofrukter".    :)

Nåja, det hade ju varit etter värre om det varit italienska CV-33...    :D
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Holmgren

Tommy_la skrev en utmärkt AAR som jag bröt ut och flyttade till Andra Världskriget. Återfinns här.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!