Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pandoras Box är öppnad!

Startat av Nick, 31 juli 2014 kl. 12:49:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nick

Min femåring hemma hittade lite figgisar vi använt i ett rollspelsprojekt. Det är klassiska "småsoldater" som han med stor entusiasm använder i Legoborgar.
Han fyller sex om en månad så lite slugt tänkte jag köpa något krigsspel där pjäserna också är av typen småsoldater. Jag är inte så insatt i vad som finns på marknaden.
Är det någon som har ett tips?

Engelbrekt

Memoir 44 har väl små gubbar och är ganska enkelt tror jag. Även Battlecry har gubbar.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Nick

Memoir borde ju funka. Visserligen kort med text men de är ju ganska självförklarande med siffror och symboler.

aegneus

Sidospår: Rollspelare + figurer + skall spela med barn = Mice and Mystics, IMÖÅ.

(Här hemma går War of the Ring- figurerna varma... men det är ju inget ett yngre barn kan ge sig på att spela. )

Nick

Sagan om Ringen är såklart väl inplanterat, finns ju ett fint Lego tvspel. Men av egenintresse är jag mer sugen att locka honom mot seriös 2 VK heavy metal. :)

Fredrik

Lego har själva en serie med fantasyspel där man bygger upp grottor som sedan rensas på skelett och annat otyg. Det är väldigt basic rent spelmässigt, men för en femåring är det säkert hur kul som helst. Kan nog funka som en bra inkörsport till tyngre grejer som warhammer och sånt.

Annars är nog memoir ett säkert kort. Det är många som spelar det med sina barn och man kan köra lite husregler för att göra det enklare med kommandokorten (t.ex. ta bort alla knepiga kort med mycket text).

Andreas Lundin

finns länk till legot? Jag hittar det inte.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Tommy_la

Heroica heter det. Det är en hel serie med spel som kan kombineras med varandra.

Nick

Vi har rubbet av Heroica sedan något år. Helt ok!

Klocktornet

Citat från: Nick skrivet 31 juli 2014 kl. 12:49:33
Min femåring hemma hittade lite figgisar vi använt i ett rollspelsprojekt. Det är klassiska "småsoldater" som han med stor entusiasm använder i Legoborgar.
Han fyller sex om en månad så lite slugt tänkte jag köpa något krigsspel där pjäserna också är av typen småsoldater. Jag är inte så insatt i vad som finns på marknaden.
Är det någon som har ett tips?

Såg först bara rubriken, trodde därför naturligt att något ASL-scenario hade ebola i sig.