Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MIHs Lodz 1914

Startat av Strv102r, 24 januari 2015 kl. 16:31:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Av temamässiga skäl tränger sig detta in för 1914 Offensive a outrance.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Del av kartan. Samma område på 1914 Twilight in the East är helt öppen terräng med bara vitt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Katczinsky

Ola,

Will be interested to see what you think. My gaming partner and I have been thinking of playing this after our games of TitE.  It has somem interesting features.

Paul
'You take it from me, we are losing the war because we can salute too well.'

Strv102r

Setup klar! Inga tyskar på kartan inledningsvis men två mer eller mindre kompletta ryska arméer (1. och 2.) och delar av ytterligare en (5.) Allt är klar för den stora invasionen av det tyska Polen som ska starta om två dagar.

Strv102r

Innan nordvästfronten hinner börja invasionen av Tyskland slår von Mackensens 9. armé till i flanen på 1. armén. Tysken gör entré upp i nordväst med XXV reservkåren och I reservkåren samt I kavallerikåren. 5. Sibiriska kåren trängs bakåt lite. 6 sibiriska kåren börjar marschera framåt men övriga förband i söder är annu inte aktiverade utan fortsätter med sina förberedelser för invasionen av tyskland.

Stridssystemet är som Elias skrev ganska omständligt. Jag tycker nog att det är hanterligt även om ett par steg helt klart hade kunnat rationaliseras bort. Mängden kulsprutor i förbanden hade kunnat inkluderas i styrka i allmänhet i stället för att vara en egen faktor. Artillerisystemet hade kunnat förenklas. Varför riskera att inte få effekt av sitt artilleri genom att chansa på bombardemang inför anfall när man med säkerhet får tabellhöjningar/DRMs i själva anfallet? Det är en onödigt uppdelning i två olika användanden av artilleriet som inte riktigt passar i helheten 1914 som den gjorde i To the Green Fields Beyond 1916. Artilleribekämpningssubsystemet är också onödigt. Jag har artilleri. Det ger mig ökad effekt i striden. Tabellhöjning/sänkning och gott så! Det måste finnas goda motiv till att göra ett minispel av spelet av artilleri, eller kulsprutor. Jag tycker det saknas här.

Själva systemet i sig är mycket likt 1914 TitE med reservförflyttningar i motståndarens omgång, men utan motanfallsfas. Det återfinns ju dock i flera av MIHs spel från VK2 också, som Ring of Fire.

XX tyska kåren anfaller längre söderut mot den fördröjande gardeskavalleridivisionen ,medan XXVR och IR kpårerna fortsätter trycka 5 sibiriska bakåt. 6. sibiriska är snart på plats för att staga upp i östlig riktning. Del av XVII kåren anländer ännu längre söderut. Min 23 kår med bla 3. gardesdivisionen rör sig nu norrut mot tyskarna. Systemet må vara lite onödigt invecklat, men det är ju upp till var och en hur man vill nyttja artilleriet och ingen av oss bryr sig om de mer invecklade möjligheterna just nu, men spelet som helhet är ännu intressant och situationen är intressant. Systemet ger än så länge tyskarna ganska stora fördelar pga moralövertaget de har.

XXVR och IR kårerna fortsätter men nu måste XXVR börja lämna brigader för att skydda sin flank mot 6 sibiriska som anlänt och med del också avlöst de nednötta delar av 5 sibiriska som fördröjt tyskarna i tre dygn. XVII kåren är nu komplett och XI kåren har också anlänt. 3 gardesdivisionen skickar av kartan västerut vilket försvagar 23 kåren, men 2 sibiriska är nu också på väg söderifrån.

Elias Nordling

Mnemonicen USED IN COMBAT för att komma ihåg alla modifierare tyckte jag var rätt värdelös. Få se nu, var det A som i artilleri eller B som i bombardemang som var artilleriet...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Minnesramsan är inte rätt värdelös. Den är helt värdelös. Jag använder bara det långa uppstyckade exemplet i regelboken som guide.

Tysken pressar på men han lyckas skapa två reserver,i söder XVII kåren bakom kavalleriskärmen och i norr I reservkåren.

Strv102r

Den tyska framryckningen med XVII och XX kårrena hotar flanken på 5 och 6 sibiriska kårerna så jag börjar dra dem österut. 2 och 4 sibiriska från 2 armén ansluter från söder.

1 arméns center viker nu snabbt så högerflygeln med 5 och 6 sibiriska fortsätter bakåt. En division ur 6 kåren ansluter för att förstärka i centern. Bakom 23 kåren gör del av III tyska kavallerikåren antré och strax utanför bild framför I kåren finns 7 österrikiska kavalleridivisionen.

Strv102r

5 och 6 sibiriska viker snabbt nu för att undvika att bli överflyglade i söder och klämda mot VISTULA. Det är också bra om tysken kan fås fortsätta mot öster istället för söder mot LODZ (att WARZAWA liggers strax öster om kartan vid VISTULA kan vi bortse från just nu).

Strv102r

XI kåren anfaller över vattendraget mot 2. sibiriska, men vi håller emot trots stora förluster. 3 tyska gardesdiv som i praktiken ingått i XI kåren får en egen uppgift och anfaller över samma vattendrag längre österut. 4. sibiriska genomför ett motanfall och kastar de yska gardisterna bakåt över floden igen. Längre norrut breddar både XV reserv och I reservkårerna och på så sätt frigörs XX kåren som rör sig mot sydost. Jag tror att den ska användas i samma riktning som XI kåren och därmed kasta om 9 arméns kraftsamlingsriktning söderut mot LODZ.

Strv102r

XI kåren fortsätter anfalla mot 2 sibiriska som tar hiskeliga förluster, men de håller tysken på andra sidan. Tysken verkar tycka att det går för tungt där så han sätter in den frigjorda XX kåren mot gardeskavalleriet istället.

Strv102r

XI kåren fortsätter med sina anfall mot 2 sibiriska kåren, ett av mina riktigt bra förband, som dock vägrar släppa tysken över vattendraget. Förlusterna är alarmerande och kåren nöts ner, men än håller den. XVII kåren ändrar anfallsriktning och anfaller nu söderut mot LODZ istället för österut med XX kåren. Mon 2. kå är illa däran och viker söder vattendraget in i 2. arméns område. Dess plats på 1. arméns vänsterflygel övetas av två fristående nytillkomna infanteridivisioner (var det 53 och 63?) som jag klumpar ihop till en provisorisk kår.

Jag avser nu gå till motanfall längst i väster med 23 kårens, där finns min absoluta elitdivision, mot del av III tyska kavallerikåren. 19 kåren är på väg för att kunna fullfölja det anfallet. Förhoppningsvis får det tysken att avdela förband från XI kåren västerut vilket kan hjälpa 2. sibiriska. I öster anländer två turkestanska divisioner, egentligen brigader. En kavalleridiv, Y då jag glömt numret, passerar LODZ för att gruppera bakom 2. kåren som ju är svag.

Strv102r

23 kåren lyckas bryta in det tyska kavelleriets försvarslinje! Det kostar dock lite mer än jag hoppats. 2. sibiriska tvingas till sist att börja vika liksom förbanden i gränsen mellan 4 sibiriska och 2 kåren när XVII tyska anfaller söderut.

Strv102r

23 kåren vidgar inbrytningen i det tyska kavalleriets linjer. Samtidigt fortsätter XVII tyska kåren, med stöd av XX kåren, att tränga 2 och 4 sibiriska bakåt. De turkestanska förbanden grupperar för att utgöra ett flankhot mot XVII kåren. Även XI kåren trycker 2 sibiriska bakåt. Börjar vackla lite på 2. arméns front... Och tysken verkar inte imponerad av 23 kårens anfall.