Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Offensive á outrance

Startat av Strv102r, 20 december 2014 kl. 11:09:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: tinG skrivet  1 april 2015 kl. 11:15:47
Tyskarna MÅSTE vara mer AGGRESSIVA!  :ultra:

Lätt att säga. Han anfaller så mycket han kan hela tiden. Men man vill ju inte gå ner på för låga odds heller. Redan nu är det steploss på i princip hela 1 .armén.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: Strv102r skrivet  1 april 2015 kl. 17:37:56
Citat från: tinG skrivet  1 april 2015 kl. 11:15:47
Tyskarna MÅSTE vara mer AGGRESSIVA!  :ultra:

Lätt att säga. Han anfaller så mycket han kan hela tiden. Men man vill ju inte gå ner på för låga odds heller. Redan nu är det steploss på i princip hela 1 .armén.

Skumt att BEF kunnat lita på den Belgiska armén... Min erfarenhet är att britterna inte vågar sig fram så här långt österut i rädsla för att bli kringrända från norr när TYS 1.Armén pulvriserar den belgiska armén. Förutom aggressivt attackerande behöver tyskarna också flytta aggressivt med FM för att hela tiden hota fiendens flanker.
Att som här se de allierade arméerna intakta medan den tyska högerflygeln ser ut att ha genomlevt sju svåra år är anmärknignsvärt.

That's all I'm say'n

Game On!

ps. inväntar själv Serbienspelet
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Läget i norr är väl det mest intressanta. Tyskarna är framme vid BRYSSEL och belgarnas moral börjar bli beklämmande låg på de flesta håll. Britterna tar mycket stryk de också. Men än erbjuder vi hårt motstånd!

I söder har tyskrna tryckt mig tillbaka förbi utgångsläget och fortsätter. Flera franska divisioner är urdragna för återhämtning och det borde vara fler. Även tysken har börjat återhämta vissa förband.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tyska 1. armén tränger in i BRYSSEL. Belgarna lyckas ännu presentera en sammanhållen front, då man bara har valt att ytterst sparsamt förstärka ANTWERPENS befästningar med ytterligare trypp.  Belgarnas moral är dock mycket låg nu pch de flesta förbanden kan inte påräknas hålla terrängen. GDT är på väg fram nu för att förstärka belgarna. Britterna viker bakåt för att undvika att överflyglas då tyskarna 2. armé lyckas bra med sina anfall mot deras norra flank. Britternas moral är inte den vi räknat med (på pappret hög, men mina tärningsslag visar att de är övervärderade). Tyska 3. armén lyckas ta sig över MEUSE vid NAMUR. Franska 5. armén har ännu en kår i reserv i ett bakre läge.

Del av 1. tyska armén tränger in i ANTWERPENS befästningsring. Huvuddelen jagar bort belgarna åt nordväst medan franska GDT grupperar fram för att täta mellan belgarna och britterna. Nu är ju GDT ganska sköra förband, men de är fräscha. Bakom GDT bildas den nya 6. franska armén av en ny kår samt 1. reservkåren från grupp ALCASE och kolonialkåren från 4. armén. Dessa två kårer järnvägstransporterar norrut. Vid NAMUR tar 3. tyska mer mark och ett anfall längre söderut gör att två divisioner tar sig över vattenfdraget där med och franska 5. arméns mest östa delar hotas av inringning. Jag går till kraftfullt motanfall mot detta nya brohuvud, som syns av alla Prep attack markörer.

1. tyska armén slår belgarnas front i spillror och jag måste nu, upplever jag, släppa kontakten med ANTWERPEN som förstärkts med den belgiska kavalleridivisionen. Tyskarna tar ytterligare del av färstningsringen och bombarderard del av forten til molekyler, men de hejdas också av mindre tappra trappistförband (förband som tydligen stärkt sig med öl). Frågan är nu om 1. arméns huvuddel ska anfalla mot de kollapsande belgarna mot nordväst, eller mot väst och GDT? 2. armén tränger britterna bakåt medan 3. armén får se hur deras brohuvud kastas tillbaka och min 5. franska kan inleda ett ordnat återtåg av de mest östra delarna.

Strv102r

AG Belgien har underställs en kår med tre divisioner som nu tränger in i den svagt bemannade fästningen ANTWERPEN. Staden kommer falla nästa GT bedömer jag. Huvuddelen av de belgiska förbanden viker mot nordväst förföljda av tyska 1. armén. Denna avdelar sitt kavalleri för att skydda flanken mot GDT så att kraftsamlingen fortsätter riktas mot belgarna. Dessa har ju inte en chans att hålla, men tysken anfaller faktiskt bort från PARIS, mer eller mindre, så jag kan leva med det.

BEF har börjat mjukna så den drar sig bakåt geom den nu försvarsgrupperade 6. franska armén för återhämta i ett bakre område och på sikt hota den tyska västra flanken när han börjar ändra riktning mot PARIS.

5. armén viker sakta från MEUSE för att inte tappa kontakten med först BEF och sedan 6. armén.

Strv102r

1. tyska armén viker av mot sydväst och PARIS. GDT viker vilket medför att BEF måste kastas in mellan belgarna och GDT för att täta luckan. Den rörelsen är ännu inte avslutad. I övrigt möter tyskarna betsämt motstånd,. I söder försöker 6. tyska armén storma skyttegravarna vid NANCY med understöd av tungt belägringsartilleri, men försvaret håller.

Strv102r

1. armén jagar GDT framför sig som väntat. BEF får gruppera fram in i luckan som öppnar sig mellan de sorgliga resterna av den belgiska armén och GDT. 5 arméns reservkår förs över till 6. armén som förbereder sig på att 1. armén faller in i dess flank medan 2. hamrar på fronten. I söder har anfallen på NANCYS försvarsverk utvecklats till ett VERDUN-liknande scenario.

Halvvägs! Historiskt hade MARNE redan utkämpats och kapplöpningen till havet precis börjat. Men i vårt spel har den senare redan så att säga skett. Tysken är halvvägs till PARIS och nu har manöverutrymmet öppnat sig avsevärt. Han kan nog bara vinna genom att ta PARIS och hålla staden, VP är hopplöst(?) efter, men jag tror inte att det är kört för honom alls. Finns inget som säger att det historiska högre tempot mot MARNE var den enda vägen till seger. I synnerhet då det misslyckades då också...

Strv102r

GDT kollapsar och BEF får en berdare front. Samtidigt anfaller den tyska marindivisionen och två kavalleridivisioner norrut mot belgarna söder OOSTENDE och hotar skära av alla belgare öster därom. 2. tyska armén lyckas till sist tränga sig in mellan huvuddelen av 6. franska armén och MAUBERGE vilket kommer att leda till att 6. franska måsre dras bakåt för att inte avskäras då GDT kollapsar.

I slöder hamrar tysken på norr om VERDUN och vid NANCY.

Strv102r

GDT upphör och huvuddelen blir 23 kåren i 6. armén. Denna håller på att kollapsa i området närmast BEF som bilden nedan visar. Även divisionerna vid MAUBERGE är illa slitna och behöver återhämtning. 5. armén har det just nu lugnt och avdelar sin återhämtade 1 kår till 4. armén som trängs hårt. En kollaps där och hos 6. skulle kunna innebära att 5 hotas med inringning. Det kraftsamlade tyska belägningsartilleriet gör mos av ett av forten i MAUBERGE.

Strv102r

1. tyska armén lämnar över två kårer till 2. armén som får hela ansvaret för att hantera min 6. armé. I gengäld får 1. tyska armén en kår från 2. armén som just nu är under återhämtning. Detta innebär att 1. armén får en riktning att anfalla i, just nu mot BEF, och 2. tyska en riktning, 6. armén. MAUBERGE börjar känna tyngden i det kraftsamlade tyska belägringsartilleriet... Ouch!!!! Tyska 3. armen gör inte mycket medan 4. pressar på rejält och min 4. armé börjar svikta betänkligt. 5 armén avdelar en reservkår till 4. och denna når precis över armégränsen. Det börjar se ut som om tysken genom att runda MAUBERGE mot en kollapsande 6. armé och anfalla västerut med 4. vill ringa in min 5. armé... Samtidigt så har ju 6. armén få stridsdugliga förband kvar och dessa kan inte täcka ytorna mot BEF trots att de tar ut stor bredd så nu har vi en lucka mellan 6. och BEF.

Tyskens kraftsamling ligger söderut strax väster MAUBERGE över AISNE mot MARNE... Skulle inte förvåna mig om slutläget kommer vara likt det historiska trots ett annorlunda förlopp. I söder avbryter han de fruktlösa anfallen mot NANCYs försvar.

Strv102r

Den nytillkomna 10. armén grupperar bakom fronten och inväntar tilldelade kårer från andra arméer. Förband från Alsace och Lorraine kommer tilltransporretas med tåg och en kår ur 6. ska avdelas. Under tiden pressar tyska 1. armén BEF hårt och 2. armén göt detsamma med 6. armén som börjar krackelera mer och mer. MAUBERGE är helt avskuret och det tunga tyska belägringsartilleriet grupperar om för att mala ner den sista fästningsdelen är garnisonen sökt skydd. Tysken överlåter  hela 7. arméns område och deras förband till grupp Strassburg för att ge 7. armén ett helt nytt område och nya förband. Destinationen är BRÜGGE i norra Belgien.

Strv102r

Förloppet har ju som sagt blivit annorlunda än det historiska. Jag ställde några frågor på Consim forum om reglerna för fästningar och de uppmärksammades lite just på grund av den långsamma tyska framryckningen men också på grund av hur dåligt försvarad ANTWERPEN var. Jag får intrycket av att de flesta grupperar belgarna i ANTWERPEN, och därmed får en öppen arena för tysken i Belgien som historiskt. Nedan vad jag skrev på consim för att förklara hur vår situation uppkommit.

I just read the Liege expansion with its notes on the national edoubt of Antwerpen. Very interesting. I had no real knowledge of the events in Belgium during 1914 and this might have colored mine and my opponents tactics during our game.

When I read the notes to the campaign scenario the advice not to sacrifice the Belgian army struch a chord in me. It fit well with the tactical concept I am used to in the Swedish Army. Trade space for time (Sweden is by European standards a large country with plenty of space to trade to conserve fighting power of relatively limited forces). I understood that Antwerpen will fall anyway sooner or later. For me it was never an option to let the Blegian army become bottled up in Antwerpen. Instead I used it to delay the 1st German army in the country between Namur and Antwerpen by forming a connective front and slowly retreating, letting the German accumulate step losses since he is forced to use intense attacks. This tactic needs the entire Belgian army so nothing was left to reinforce Antwerpen.

In our game the result is that while Antwerpen is falling to a single reinforced corps as we speak, only the cavalry divison and an infantry brigade eventually reinforced the national redoubt, and the Belgian army is falling to pieces due to devastated morale, enough time was bought to allow the BEF to deploy well up front and even to form the 6th French army behind the BEF and the GDT.

The German suffered from unlucky dice the first GT as well.

Har någon annan provat det alternativet?

Strv102r

7. tyska armén är på plats vid kusten vilket låter 1. armén kraftsamla mot PARIS efter att ha lämnat två kårer till 7. Britterna vacklar ånyo medan 10. armén ger stadga åt deras södra flank. Dock är 10. arméns egen södra flygel svag och vacklar.

Strv102r

Tyska 1. och 2. arméerna kan nu fokusera mot PARIS och det innebär att de båda kommer anfalla i huvudsak mot 10. armén. Denna är ganska stark med bra förband, undantaget 33. kåren i dess södra flank som består av de gamla GDT-divisionerna. Tyska 4. armén har haft  framgång den med och pressar min 4. armé bakåt sakta men säkert. I söder fortsätter tysken med 6. armén att gnaga sig närmre NANCY med sin omfattning söder om staden. Min 2. armé förbereder ett motanfall in i hans södra flank...

Strv102r

7 armén anfaller och trycker britterna bakåt och hotar att avskära belgarna från BEF vid kusten. Belgarna börjar dra sig bakåt. Fast det kanske är bättre att offra en del av dem för att hålla CALAIS, BOLOUNGE och DUNKERQUE? 1. armén trycker på AMIENS och 2. mot COMPIEGNE även om 2. får lämna mycket för att skydda södra flanken. Gränsen mellan mina 10. och 6. arméer är bräcklig och PARIS lämnar en kår för att förstärka 6 armén vid COMPIEGNE. Mitt motanfall med 2. armén mot tysla 6. blir en besvikelse. Tysken tuggar sig närmre NANCY.