Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille - storm på CSW

Startat av tinG, 1 juni 2015 kl. 14:13:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Stor debatt på Consimworld om La Bat's framtid gällande regler. Tydligen tänker Ed Wimble skicka med ngn avdammad version av 3rd edition i det kommande Dresdenspelet... Dick Vohlers poll visar på vad majoriteten av LaBatspelarna tycker om detta.

La Bataille Poll

tinG
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Med fem olika regeluppsättningar att välja mellan för La Bataille, ej inräknat äldre utgåvor, vad är väl en till hit eller dit? ;-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Jag ögnade igenom några poster. Det folk bland annat verkar upprörda över är tidsregeln - man får flytta under max tio minuter per runda. Det måste väl vara ungefär världens enklaste regel att strunta i? Jag är dessvärre inte så påläst så jag kommer ihåg skillnaderna mellan de olika versionerna.

Elias Nordling

CiteraDet måste väl vara ungefär världens enklaste regel att strunta i?

:up:

Sen kan man tycka att designerns ord "Jag försökte med de senaste reglerna men de funkade inte" borde ha viss tyngd.

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  2 juni 2015 kl. 12:04:23
CiteraDet måste väl vara ungefär världens enklaste regel att strunta i?

:up:

Sen kan man tycka att designerns ord "Jag försökte med de senaste reglerna men de funkade inte" borde ha viss tyngd.

Jag har aldrig riktigt fattat hur jag skulle kunna använda den där 10-minutersregeln... I LaBat är ett tämligen interaktivt system och bara en opportunity fire ta 5 min att genomföra, en opportunity charge minst dubbelt upp! Därtill är det inte ovanligt att man råkat fastna i regelboken under 10-20 minuter. MU/CP-systemet för command/control är inte heller optimalt men Reg's XXX/ML har ändå gjort systemet spelbart för mig och många andra, och har fått fler att spela La Bat. Tycker bara att det verkar helkorkat att överge det nu. Designern till Dresden hör till det gamla gardet och har uppenbarligen bara brytt sig om att skriva regler som passar sin egna spelgrupp.

Well, well, well.... som tur är finns forfarande det annat att spela.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Nä jag kan inte föreställa mig att man kan göra någonting på 10 min i LaBstt. Sen kan man ju sätta vilken tidsgräns man känner för, inkl oändlig. Command-systemet i LaBatt är jäkligt yxigt, så jag förstår att man kan köra fast med det när man designar. Sen finns ju alltid Tactiques Napoleon eller vad de heter.

P-O Jönsson

Tactiques Napoleon har jag aldrig blivit riktigt klok på. Ena veckan finns reglerna, nästa vecka är sidan borta, tredje veckan är den uppe igen med en ny regelversion osv. Detta gäller även de spelspecifika reglerna som ständigt byts ut eller ändras. Synd att det skall bli så här tycker jag.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Johnson

Fast är det verkligen bekräftat att tio-minutersregeln ska användas? Det ska ju vara en "uppdaterad" version av de gamla reglerna...
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov