Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexasims Fallen Eagles

Startat av paco, 10 juni 2015 kl. 20:41:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Det går säkert att styra upp, även om jag i dagarna går och velar om jag ska slå till på DG:s Wellingtons victory 2nd ed.  :insecure:

Delirium

Var tvungen att kolla upp det och det ser ju spännande ut men också en annan sorts spel. FE får väl sägas vara snabbspelat och sakna vissa detaljer, av vad man kan se av WV verkar det vara tvärtom. Men det ena utesluter ju inte det andra!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

Har kört en solitärkampanj hemma och gjorde räkningen i början av turn 8 som jag vill dela med mig av.

Koalitionen:
Håller 5 av 7 objektiv (à 60) = 300
Dödat 496 vp (varav 39 gardesinf sp à 4 vp)
Tagit 3 flaggor à 10 vp = 30
Totalt 826 vp

Frankrike
Håller 2 objektiv = 60
Dödat 276 vp
Tagit 2 flaggor = 20
Sårad en engelsk ledare (Cooke) = 10
Totalt 366 vp

Skillnad 460 till fördel för koalitionen och det kommer inte att ske gigantiska förändringar som för ner skillnaden på under 200 igen så en total kross för Wellingtons mannar.

Fransmännen är på defensiven på alla fronter. Gardet (allt utom artilleriet) sattes in mot preussarna och man var nära att knäcka Blüchers pojkar innan koalitionen spelade The Last Push (en tredje aktivering) och fick ordning på torpet och fördelade artilleri över hela linjen. Gardet är stenhårda men inte ens de klarar att tåga upp mot en linje förstärkt med artilleri i varje hex utan att vackla. I övriga slaget tog fransmännen både La Haye Sainte och Papelotte men bägge har återtagits. Milhaud är nog matchens lirare för fransmännen och har rensat upp rejält mot Uxbridge söder om Papelotte men det är inte tillräckligt. Moutons VI kår har tre enheter kvar på banan och demoraliserad sedan länge (enda formationen i det skicket trots allt).

Vet inte varför jag har fått stora segrar (eller troliga segrar) för koalitionen när ni andra har sett Nappe defilera hem segern. Sugen på att möta en riktig motståndare blir man i alla fall. :)

Edit: Korrigerade en liten felräkning av marginell betydelse.

The Fat Red Line

Får mitt exemplar imorgon. Såvida inte Posten beter sig lika muppigt som de brukar göra och komma med olika bisarra påståenden för att slippa leverera det till dörren.  :twisted:

Bara för att vara lite extra speciell av mig, så köpte jag den franska utgåvan.  8) Passade även på att hugga Par le feu, le fer et la foi, La Berezina 1812, Allemagne 1813 och No Man's Land.

Jag läste reglerna häromdagen som download från Hexasims sida och de verkar riktigt bra. Glasklara och intressanta.

Delirium

Trevligt trevligt, jag önskar att skolfranskan satt lite stabilare så man kunde göra samma sak. Hur som, jag ställer gärna upp som motståndare i framtiden, helst live så klart.

The Fat Red Line

Live är bäst!

Jag har gett Vassal ett antal försök, men mest blivit irriterad på gränssnittet eller hur modulerna antingen kraschar eller vägrar visa korrekta kartor. Dessutom är själva poängen för mig, just att sitta med ett spel på ett bord, välta markörstaplar huller om buller och komma på kreativa lösningar till hur man snabbt river ned ett monsterspel för att sedan smälla upp det igen veckan därpå!

nielsen.filip

Citat från: Delirium skrivet 28 september 2015 kl. 14:06:42
Vet inte varför jag har fått stora segrar (eller troliga segrar) för koalitionen när ni andra har sett Nappe defilera hem segern. Sugen på att möta en riktig motståndare blir man i alla fall. :)

Svaret är naturligtvis att du är totalt Anglofierad och alla vi andra är objektiva.  :D

Delirium

Jag erkänner att jag alltid varit lite av en Wellington fanboy.  :oops: