Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Saints in Armor

Startat av Strv102r, 5 februari 2016 kl. 16:02:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

De protestantiska kavalleriflyglarna börjar bli stridsberedda igen, men Christians fortsatta anfall, som Mansfeld är i desperat behov av, uteblir. Christian verkar tveka när han ser centers kollaps. Min italienska tercio går till lokalt motanfall och nu är i princip hela det Mansfelds center på flykt. Tur att Verdugo, som ersatt den fallne Caracciolo, inte går till omedelbart motanfall över hela linjen.

Christian verkar ha försuttit chansen att bli hjälte och rädda armén genom ett anfall på den katolska högern. Han ser i fasa hur armén verkar upplösas och är handlingsförlamad. Verdugo verkar också nöjd trots att Cordoba sannolikt skummar av raseri över att ingen order att förfölja ges. Mansfeld försöker hejda så många flyende han kan. Det går sådär.

'
När Cordoba till sist tubbar Verdugo till anfall så har Christian ändå insett att något måste han göra och i det nya läget så väljer hn kanske inte fel. han grupperar sitt kavalleri för att skydda det flyende infanteriet. Streiff gör likaledes. 3 GT kvar men det är över.

Inte helt ohistoriskt. Mansfelds infanteri anföll, flera gånger, med stora förluster men misslyckades och Mansfeld fick slå till reträtt. Kavalleriet hade större framgångar under Streiff än under Christian.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Stadtlohn 1623 härnäst. Christian har satt upp en ny armé efter att han och Mansfeld  ha sparkats ut av holländarn då deras odisciplinerade armé inte riktigt levererade vad man väntat sig. Ånyo gör sig Christian omöjlig både för sina arbetsgivare och för kejsaren. De förstnämnda sparkar ut honom och den sistnämnde skickar Tilly efter honom. Christian marscherar mot Arnhem för att ånyo söka stöd hos holländarna: han hinns dock upp av Tilly och inser att han måste bjuda till drabbning för att rädda sin tross precis som vid Höchst. Stora delar av hans infanteri är otränade rekryter med låg moral. Inledningsvis finns bara Christians armé på kartan, men Tillys förtrupp under Anholt anländer GT1.

Situationen går ut på att rädda trossen av kartan övre del även om det kostar armén. Med krigsbytet i trossen kan Christian alltid köpa en ny armé. utan den kan han inte betala den han har.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Min förtrupp sveper in och Thurns tunga infanteri flyr. Anholt själv faller i närstriden med Knyphausens bataljon (som ingår i Thurns echelong). Tilly piskar en bayersk bataljon, som kommit i oordning efter artillerield, i form igen. På min vänster hejdas mitt lätta infanteri av effektiv eld från "vallgraven".

Thurn överger den främre vallgraven till Anholts förtrupp. Lintelos kavalleri gör entré och påbörjar en kringgång höger.

Anholts förtrupp gör en halt och tätar grupperingen inför ett anfall mot Thurns kavallerienheter. När Lintelos kringgång hotar att falla dessa i ryggen så viker de dock för att skydda trossens bakre delar. Christian reagerar till sist och leder sin kavalleri-echelong genom Knyphausen mot Lintelos tät. Thurn är nu rejält utspridd och kommer att få falla bakåt för att få ordning på sin echelong. Gronsfeld anländer på bataljonskolonner med huvudstyrkan.

Strv102r

Lintelo måste ordna till leden innan han fortsätter mot Christians nyformerade front men han har svårt att få ut ordern så de flesta förbanden väntar på framåt istället. Anholt anfaller Thurns kvarvarande främre infanteriförband som viker/upplöses medan Gronsfeld viker av och marscherar mot centern istället.

Anholt fortsätter rensa bort små förband ur Thurn främre delar och flyttar sig samtidigt ur vägen för Gronsfelds marscherande bataljoner. dessa börjar nu ta eld från knyphausens artilleri vilket gör att de faller ur marschgruppering. Lintelo jobbar på med att reformera förbanden i omedelbar närhet men lyckas inte göra sin avsikt klar för sina underlydande så de flesta väntar passivt på framåt.

Strv102r

Gronsfeld påbörjar stridsgruppering men både Anholt och Lintelo verkar leta ursäkter för att göra detsamma och tycker kanske att de gjort sitt och att det är Gronsfelds tur att leverera? Fast Lintelo har ju egentligen inte gjort så mycket än.

Gronsfeld slutför stridsgrupperingen, och Lintelo förefaller ha väntat på att de ska bli klara samtidigt! Anholt är nöjd som det är. På andar sidan drar sig Thurns kavalleri in bakom Knyphausens infanteri.

Strv102r

Jaha! Den blev ju suddig! Men man kan se att Gronsfeld anfaller Thurn och att ett hål slagits i Knyphausens linje i centern. Lintelo har anfallit Knyphausens vänster och pressat den bakåt.

Hålet i Knyphausens linje vidgas, eller rättare sagt hans center och vänster  nedkämpas så bara högern återstår. Lintelo inringar bataljonen som pressades bakåt, och nedkämpar den helt. Bara Gonsfelds mest vänstra bataljon slås tillbaka. Kavalleri når ikapp trossens bakre delar men Thurn och Christian lyckas hålla dem stångna och skydda vagnarna. Gronsfeldts genombrytande bataljoner hinner inte ikapp. Anholt blir åter anfallsberedd, men lite för sent.

Protestant minor victory.

magnus lindström

Min upplevelse här är att det är omöjligt att hinna ikapp vagnarna om Protestanterna uppträder aggressivt. Som protestant bör man försöka att bråka med katolikerna när de går över skyddsgravarna.

När jag speltestade lyckades jag fånga in alla vagnar men kartorna har sett lite olika ut och jag var nog allt för passiv med protestanterna...

Strv102r

Då var det dags för Danmark att intervenera! C4 ska pröva lyckan mot Tilly.

Hur går det med Oldendorf-modulen?

Engelbrekt

Ingen chans att hinna klart med den tyvärr. Underskattade ert tempo.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Vi kan alltid anpassa tempot genom att lägga in annat. Vi har ju ett par 100-årsjubileer i år och även ett 210-års jubileum. Jag är väldigt sugen att prova era nya alster efter att spelat detta. Hur lång tid behöver ni?

Engelbrekt

Oklart. Jobbet har inte börjat på allvar. Grafikern är inte inkopplad än så varken spelkarta eller brickor finns.

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

magnus lindström

Kör fram till Oldendorf innan ni stannar 😉 5st slag kvar ☺

Strv102r

Citat från: Engelbrekt skrivet 16 mars 2016 kl. 23:21:12
Oklart. Jobbet har inte börjat på allvar. Grafikern är inte inkopplad än så varken spelkarta eller brickor finns.

Min uppmaning, vänlig men bestämd, för min och alla andra M & P fans skull är som följer: ÖKA!  ;)

Åter till 1626.

Jag följer den historiska planen då den är mest vettig (tänka sig!) Gronsfelt anfaller ner i den träskiga bäckravinen, tappar rättningen och får göra halt för att göra rättning mittåt!

Sagt och gjort! Fuchs tittar passivt på. Kanske ett misstag?

Gronsfeld fortsätter och anfaller Fuchs vänster. Det går i huvudsak bra! Bara ett danskt kavalleriförband slår tillbaka Gronsfelds förband. och den danska stora bataljonen viker i flykt. Det vill sig dock inte bättre än att Tillys häst träffas av en kula och han faller till marken och får en hjärnskakning eller bryter ett ben, eller kanske träffas själv. Hur som helst så får han bäras av fältet. Anholt tar över befälet.

Strv102r

Gronsfeld börjar rätta in förbanden igen efter sammanstöten. Anholt driver på centern under en anonym överste och den framrycker ner i den sumpiga svackan.

På min högra flank har Gronsfeld och fienden separerat sig och en stridspaus har inträtt. Den mindre av hans bataljoner har nu skjutits i trasor av danskarna och bryter ihop och flyr. centern rättar in sig inför fortsatt anfall. Fienden står passiv med undantag av hans artilleri.

Strv102r

Centern börjar framrycka upp ur svackan, byter till rally för att rätta in sig, men kommer just nu inte längre. Gronsfeld, och hans motparter, är klara för strid igen. Erwitte börjar röra sig ner i sankmarken för att avleda artillerielden från centerns vänstra delar.

Gronsfeld anfaller och når framgång, en dansk bataljon nedkämpas, utom på sin yttersta höger där det går uselt. Samtidigt bryter Desfours ut ur skogen och faller fienden i ryggen/flanken. Det blir rörigt med allt kavalleri ut på flanken nu. Centern tvekar att gå till anfall. Fuchs höger rycker en aning.

Erwitte kastas om för att förstärka min höger där det kan hå lite hur som helst. Han kommer ju ändå ingenstans i sumpmarken. På min höger tar ändå striden en vändning som ser ut att gynna mig. Centern tvekar ännu (lyckas inte byta från rally till make ready till charge).