Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR Nostalgitripp. Russian Front

Startat av sfclinken, 17 mars 2016 kl. 09:02:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

sfclinken

Mitt första "riktiga" strategispel var Russian Front. Köpt på Bosses Hobby i Malmö i slutet av -80 talet. Jag tänkte återigen ta fram det i ljuset och se lite hur det står sig. Enligt vissa forum håller det fortfarande hög klass vad det gäller östfrontsspel på denna nivån. För min del var det så längesedan jag spelade så jag har svårt att minnas. Förhoppningsvis kan jag bedömma själv snart...

Setup

Army Group North+ norra delen av Center.

Army Group South samt Rumänska fronten:

JUNI 1941

Norr
De överrumplade ryssarna körs över fullständigt. Det som hindrar de tyska pansarkårerna att slå ännu djupare är bristen på supply. Huvudsyftet för tysken nu är dock att slå ut så mycket trupp som möjligt utmed gränsen.

Syd
I södern misslyckas rumänerna fullständigt med sitt enda anfall. SOm tur är lyckas den tyska infanterikåren längst söderut rensa träsken och därmed hota flanken på den ryska försvarslinjen.

Slutet Juni, Nord
Situationen i slutet av juni. Riga har fallit genom en snabb framryckning av von Manstein Pz kår. Brest-Litovsk har lämnats till upprensing av Inf. Dvinsk/Daugavpils (Norra gula stjärnan) och Minsk (södra gula stjärnan) är redan inom räckhåll. I Finland har ryssarna i Hangö tvingats ge sig samt att det finska flygvapnet nedkämpat ryssarna enda flygenhet i området (dock med tunga egna förluster).

GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

JULI 1941

De tyska förbanden rullar över retirerande ryska enheter.

Nord

Manstein och Reihardts pansarenheter rullar hela vägen upp till Narva där de måste stanna pågrund av brist på supply. Minsk stormas och rensas med hjälp av flygunderstöd. Den enda riktiga motgången är anfallet mot Dvinsk där ryskt infanteri gör hårdnackat motstånd. Tyska enheter tar svåra förluster och en tysk pansarkår måste dra sig tillbaka till Vilnius för R&R. I Finland intar finnarna Viborg och tvingar ryssen på reträtt.

Syd

I södern går framryckningen något långsammare medans centern håller tempo. Ryssen faller tillbaka (flyr...?) och i slutet av juli står tyskarna redan utanför Kiev. Rumänerna misslyckas återigen med sina anfall och dessutom blir deras flygvapen nedkämpat av ryskt flyg. Tyskt infanteri lyckas dock med sina anfall längst i södern och  är snart framme vid Odessa.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Fredrik H

Kul, det här är även mitt första krigsspel, inköpt på Tradition i Stockholm! Kan ha varit 1984. Jag tror att det håller än, en del av spelets idéer är så bra så att jag inte förstår varför andra har använt dem oftare.
Intressant att se hur du spelar, vi brukar inte skicka pansargrupp 4 så långt norrut, man kör snabbt fast i den terrängen och det är långt till Moskva från Narva. Mitt enda ordentliga förbehåll mot spelet är hur flottor hanteras. Jag vill minnas att vi husreglade om att den sida som får in flottor i markstrider får max +1 i den striden, oavsett flottans värde. Annars blir flottan det viktigaste vapnet i många kuststrider, något som inte känns igen ifrån mina historieböcker.
Hoppas du orkar köra några turns, det här har tung nostalgifaktor!
:up: :up:

sfclinken

Finns en anledning till varför de framryckt till Narva. Vägen dit var tom efter den lyckade blitzen förbi Riga och Narva är svår att passera om ryssen hinner bita sig fast där. Förhoppningsvis hinner infanteri snart fram...[emoji15]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
GMY Peter

sfclinken

AUGUSTI 1941

Nord:

Den tyska framryckningen fortsätter. SKogarna öster om Narva rensas med hjälp av tyskt flygunderstöd. Finska förband når Leningrads förstäder men är nu så utmattade att fortsatta anfall kommer innebära svår skada på befintliga förband. Vitebsk inringas och Smolensk stormas då järnvägen genom staden är avgörande för fortsatt framryckning mot Moskva. Ryskt flyg försöker understödja försvararna men blir nedkämpat. Ryssarna överger staden. Allt ryskt flyg är för tillfället nu utslaget.

Syd:

Retirerande ryska förband innesluts, tyska pansarkårer framrycker utmed Dnieper mot Dnepropetrovsk. Kiev faller, dock förloras en tysk Bergsjägarkår pågrund av dålig planering. Odessa anfalls men brist på flygunderstöd innebär att man tvingas retirera ut ur staden igen.

SEPTEMBER

Nord:

Finsk framryckning i oförsvarad terräng mellan Ladoga och Onega. På näset står det dock stilla medans finnarna återhämtar. Pskov faller, Vitebsk faller, Rzevh vid Volga intas öster om Moskva, Gomel faller (strax söder om bilden på kartan), första striderna i skogarna väster om Moskva är lyckosamma och ryssen tvingas vika men utan infanterisupport vågar inte pansarförbanden stanna utan faller tillbaka ut på slätten. Vid Leningrad är tyskarna framme vid de sydvästra förorterna. Ett nyupprättat rysk flygförband understödjer ett motanfall mot en tysk Pz- kår. Dock havererar motanfallet när de ryska planen skjuts ned av tysk jakt. Återigen står ryssarna utan flyg, ljuset i mörkret för dom är att de flesta tyska flygförband är skadade och behöver snart förstärkning/reparationer.

Syd:

Tyskt flyg har nu framgrupperat och kan understödja markanfallen. Tempot har varit så högt att de haft problem att hinna framgruppera till baser nära frontlinjen. Odessa anfalls pånytt och med tyskt flygunderstöd kan inte staden hållas. Även Dnepropetrovsk faller för tyska pansarkårer anfaller med hjälp av flygunderstöd. Flera inringade ryska enheter dukar under på grund av brist på förnödenheter men ett antal lyckas fly genom ett hål i de tyska linjerna mot Poltava och Kursk.

GMY Peter

Klas Malmström

Citat från: Fredrik H skrivet 17 mars 2016 kl. 13:57:21
...Mitt enda ordentliga förbehåll mot spelet är hur flottor hanteras. Jag vill minnas att vi husreglade om att den sida som får in flottor i markstrider får max +1 i den striden, oavsett flottans värde. Annars blir flottan det viktigaste vapnet i många kuststrider, något som inte känns igen ifrån mina historieböcker.
Instämmer. Flottreglerna är inte bra. Tror att dom är omskrivna i den "optional" regelbok som det finns länk till på spelets Consim tråd.
Klas Malmström
Linköping

sfclinken

OKTOBER, NOVEMBER 1941

Striderna fortsätter rasa runt Leningrad, endast en tunn försvarslinje täcker försörjningen in till staden. Runt Moskva genomför tyska styrkor i oktober en sista "push" mot Moskva. Kalinin och Orel faller men i November drar man sig tillbaka när höstregnet förvandlar terrängen till lera. Tur i oturen så innebär också det dåliga vädret att de nyanlända ryska shocktrupperna inte kan komma i slagläge. I syd fortsätter den tyska framryckningen då ryssen väljer att sakta falla tillbaka då all förstärkning går till Moskva och leningrad.

DECEMBER 1941

Victory Points är 0 (dvs draw) änsålänge. SNÖ! Vinter!

Nord

Försvaret av Leningrad håller på att kollapsa. Nyanlänt ryskt flyg försöker understödja ett anfall mot finska förband som hotar försörjningslinjerna strax söder om Ladoga. Trots numerärt övertag i antal plan tvingas flyget dra sig ur striderna när det tyska flyget briljerar i luften. Därefter är markstriderna helt körda och finnarna håller terrängen. Tyskarna håller Novgorod och hotar nu även försörjningslinjerna från sydöst. Tyskt anfall strax söder Leningrad kastar tillbaka ryssarna åter in i träsken.

Centern

Det som i Oktober såg ut som stor kris för Moskva har nu ändrats. Ryska shockenheter strömmar fram utmed hela den tyska fronten och det är endast tack vare det tyska flyget som inte ryssen lyckas slå hål i linjerna. Förlusterna är stora på båda sidor och tysken väljer att gradvis retirera.

SYD

I södern faller Stalino, Rostovs förorter ockuperas och tyska förband framrycker över näsen ut på Krim. Ryssen väljer i syd att sakta backa utan att ta för mycket strid. Alla förstärkningar går till Moskva och Leningradområdet.

GMY Peter

Strv102r

Osäker på jag spelade detta en gång på 80-talet? Kul AAR!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Mitt minne av det här var att tysken inte hade en chans att återuppbygga förlorade steps i närheten av vad sovjeten kunde.  Så någonstans runt våren 42 var det väldigt tufft för tysken att komma vidare.

Men systemet var bra och kartan snygg!

tinG

Spelat oändligt många partier RF. Tack för AAR:en!  :up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

1942

Januari: Motanfallen från ryssen vid Moskva tvingar tysken bakåt med stora förluster på båda sidor. Leningrad förvandlas till en köttkvarn och innesluts slutligen av utmattade, på gränsen till förintade tyska och finska förband.

Februari: Väster om Moskva har nu de tyska förbanden fått så mycket stryk att de omöjligt kan hålla något som liknar en linje. Stor hål i centern rivs upp, dock är de ryska förbanden ockå slutkörda så de vågar sig inte ut på slätten. Leningrad kapitulerar.

Mars: Motanfall i träsken runt Leningrad krossar utmattade tyska och finska förband, Leningrad återtas. Hotet mot Moskva är helt avvärjat och förstärkningar till ryssen strömmar in snabbare än vad tysken någonsin kan drömma om.

-------------------------------

Omstart. Lärdomar (många självklara kanske men...):

1) Framryckningen måste vara snabbare tidigt på sommaren. När snön kommer måste de starkare INF enheterna vara framme och redo till försvar strax väster Moskva.
2) Aggressivare framryckning i södern, slå hål och slå på djupet, inringa fler ryska enheter.
3) Leningrad är viktigt men inte så viktigt att hela norra fronten förintas i köttkvarnen. Gå runt, skär av, inneslut.
4) DRANG NACH OSTERN!
5) För ryssen: Flyg, flyg, flyg. återuppbygg flyg så fort de förloras. Enda chansen att mala ner det tyska flyget och kunna ha en chans i försvaret av viktiga städer.

Nu flyttas striden över till digital form(tyvärr pga tvist om vad pingisbordet skall användas till) inför omstarten.
GMY Peter

sfclinken

JUNI 1941

Genom att nyttja blitz och och låta infanteriet "binda" ryska enheter slår pansarkårerna på djupet utan att involvera sig i för många strider. Riga, Vilnius och Lwow faller. Minsk, Brest-Litovsk, Vinnitsa, Odessa och Tallin bör falla i Juli. Finnarna tar Hangö men är mer avvaktande på näset. De ryska förlusterna uppgår till massiva 16 INF kårer och 10 pansarkårer. Förvisso samtliga omodrna gamla gränsförband...

GMY Peter

Tysken

Hej,

tack för en intressant & bra AAR - blev så inspirerade att jag gick loss och köpte mig ett ex av spelet på nätet. Bli spännande att få hem det och börja lira med det. Efter många år med ASL enbart, så har jag just nu fastnad på andra sidan av skalan med OCS och nu detta ....  :)

//Tysken
ASL, OCS, SCS

sfclinken

NOVEMBER 1941

Juli, augusti, september och oktober är månader av rysk reträtt. Det enda gruset i den tyska maskinen blir Smolensk i september. Tyskt pansar går runt staden som lämnas åt infanteriet. Det tyska anfallet på staden misslyckas med effekten att spjutspetsen med pansar blir OOS och hela offensiven stannar upp med Moskva inom räckhåll. Pansarkårerna står still under ett kritiskt skede och möjligen räddas Moskva av detta. Det ryska flyget tar mycket stryk dock ersätts förlusterna snabbt och tyskt flyg har svårt att hålla kontrollen i luften.

I november innesluts Leningrad när finska når ända ned till Tihkvin mellan Ladoga och Onega. Novgorod, Pskov, Volkhov, Orel, Karhkov, Stalino mfl har redan fallit. Tula strax söder om Moskva anfalls men försvararna slår tillbaka försöket. Nya ryska förstärkningar anländer i grevens tid och förstärker försvaret runt Moskva. Leningrad kan inte förstärkas då det är inringat, dock slår ryska enheter tillbaka finnarna från Tikhvin och öppnar upp försörjningslinjerna igen till Leningrad.

I Victory Level Phase når kan tysken räkna till 39 poäng vilket ger +1 Axis VP.

Bra utgångsläge om man kan klara ett par tuffa vintermånader.

GMY Peter

sfclinken

DECEMBER 1941, JANUARI, FEBRUARI 1942

Snö!!!

Hårda strider runt Leningrad. Trots vinterkylan och snön slås det ryska försvaret tillbaka. Staden inringas igen i december men tysken slås tillbaka. I januari slår tyska och finska trupper en järnring runt staden samt slår hårt mot de trupper som hållit försörjningslinjerna öppna och staden tvingas kapitulera. Överlevande försvarare drar sig tillbaka till Tikhvin.

Runt Moskva går ryska shocktrupper till motanfall. På grund av stora förluster under sommaren, brist på flygunderstöd samt tyskt tillbakadragande så blir de tyska förlusterna måttliga. Rzhev återtas. Dock känns Moskva säkrat samt att det tyska flyget nu äntligen är underlägset i luften. Förstärkningar strömmar in.

I södern händer inte mycket. Sevastopol stormas men försvaret är för starkt så man väljer belägring och väntar på flygunderstöd.

GMY Peter