Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tank Leader-serien

Startat av Elias Nordling, 7 april 2016 kl. 21:55:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Tank Leader-serien gavs ut av West End Games på 80-talet och består av tre spel, Eastern Front Tank Leader, Western Front Tank Leader och Desert Steel. Det har talats om nylansering av serien, men det har hittills inte blivit av.

Om det låter som titeln försöker stjäla glans och rennome från Squad Leader, så stämmer det och är dessutom fullt rimligt, då upphovsmannen bakom bägge är John Hill.

Ämnet är fortfarande Andra Världskriget. Skalan denna gång är en pluton per bricka, och fokus stridsvagnar, men också, vilket var ovanligt för tiden, command & control.

Brickorna är tidstypiskt rudimentära, och särskilt att man flippar enheterna till deras helt blanka baksidor känns primitivt med dagens mått. Nya brickor (med baksidor) finns faktiskt att beställa till Desert Steel från Kerry Anderson. Just de är särskilt behövliga, då britterna i öknen är i färgen svart på mörkbrunt.

Kartorna är hyfsat tilltalande, men ökända för sin take på geomorfiska kartor. Det finns höjdkurvor, två sorters vägar, två sorters by och två sorters skog, och scenarioinstruktionerna anger hur dessa ska tolkas. Du kan alltså uppmanas att tänka bort de två lägsta höjdkurvorna och all a bruna byggnader, medan de svarta byggnaderna är trähus, de ljusgröna skogen är woods och den mörkgröna forest. Och nåt helt annat i nästa scenario.  Inland slumpas terrängen vilket skapar variation i scenariot. För mig har det aldrig varit något problem att "tänka om" kartan, men jag vet att det är en game breaker för somliga.

Reglerna är uppdelade i två delar. Basic rules innehåller allt som behövs för tank vs tank-strider, och en bunt scenarior finns för detta. Advanced Rules adderar infanteri, befästningar, artilleri med mera, och dubblar ungefär regelboken, men i komplexitet skulle jag säga att det tredubblas. Om du aldrig kommer till Advanced Rules kan du fortfarande spela spelet till döds med behållning.

Command & Control-reglerna är, som det mesta i systemet, enkla men förvånansvärt effektiva. Plutonerna är organiserade i kompanier där enheterna måste befinna sig inom visst avstånd från varann beroende på nation. Varje kompani har ett spelkort med ett command-värde från A (bäst) till F (Ryssar utan radio). Du aktiverar per kompani genom att spela det kort som har sämst command rating. Sedan kan endera sidan trumfa med ett kort med högre värde. Dessutom finns det bataljonskort som gör att du kan aktivera en av dess kompanier för ett högre command-värde tillsammans med en del andra finesser.

Det låter komplicerat, men kortspelbesluten är sällan komplicerade. Vad det hela landar i är att kompanier med bra command rating kan välja om de ska agera först eller sist i omgången medan de med dålig har liten kontroll över när de aktiveras. Detta blir ofta ett kritiskt spelbeslut som gör att sämre tanks med bra command rating kan spöa bra tanks med dålig.

En aktiverad enhet kan antingen gå eller skjuta. Dessutom kan man skjuta reaktionseld när någon annan går, men oavsett vilket av de tre är man sedan klar för omgången. Skjuta slår man tre tärningar, adderar fire value, subtraherar försvarsvärde och får miss, moralcheck eller kill. Men först måste man slå för att få syn på målet, vilket är basserat på avstånd och terräng. Misslyckas du med det har du ändå skjutit, och enheter som skjutit är my ket lättare att upptäckas. Det är i grunden mycket enkelt men skapar viktiga spelbeslut om du ska gå, skjuta eller avvakta för reaktionseld.

Misslyckad moralcheck innebär att enheten inte får gå eller skjuta tills du återhämtat dig med en annan moralcheck. Om ett kompani tar förluster måste även det moralchecka, annars kan hela formationen frysas.

Det är i stort sett det hela för basreglerna. Väldigt slimmat, men med förvånansvärt många intressanta beslut, och utan nån given succetaktik eller säker väg till seger.

Infanteri beter sig annorlunda och har över huvud taget svårigheter att interagera med pansaret. De rör sig bara en ruta per omgång och har kort räckvidd på vapnen (om de inte har at-pjäser), men är också mycket svårare att sikta. Det är alltså svårt för tanks att slå ut infanteri och vice versa. Det känns rätt på ett sätt som många mer komplicerade system har svårt att få till. Givetvis blir spelets beslutsträd betydligt knepigare av att man blandar vapenslagen.

Av de tre spelen gillar jag Eastern Front Tank Leader bäst. Variationen är störst, både mellan sidornas hårdvara och derad command ratings. Western Front Tank Leader täcker bara Frankrike 1944-45, och blir därför lite mer ensidigt, medan öknen lider en smula av avsaknad av terräng, något som gäller ALLA taktiska ökenspel. Man tror att man ska gilla dem för att det blir enklare utan terräng, men utan terräng försvinner också 75 procent av de taktiska spelbesluten. Hursomhelst är alla tre spelen riktiga klassiker, och jag ser att jag gett alla 4 av 5 i betyg i min databas. Eventuellt är EFTL värd en femma.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Ett av få spel jag ångrar att jag sålt.

The Fat Red Line

Tack för recensionen. Väldigt intressant att läsa och det gör mig bara mer övertygad om att jag måste lägga vantarna på ett Eastern Front Tank Leader. Eller åtminstone en regelbok!

Jag såg att några eldsjälar lagt upp alternativa markörer, vilket skulle göra spelet avsevärt snyggare. :)

Märkligt att det inte blivit omtryckt. Jag antar att konkurrensen från Panzer Grenadier och dylika system är för hård. Men PG har aldrig slagit mig som ett spel där C3 spelar någon större roll eller där stridsvagnar uppför sig med den mobila slagkraft de borde ha. Jag kan så klart ha fel, eftersom jag aldrig provat det.

Jag är väldigt förtjust i GTS, som just har den där rörligheten som jag är ute efter och som samtidigt har operationella inslag. Det är ett spelsystem som är så pass kul att det egentligen begränsas av att bara säljas som historiskt förankrade och ofta avskräckande dyra moduler. Jag tror det skulle sälja betydligt bättre om det fanns alternativ som tillät en mer ahistorisk scenariobyggnad. Låt oss säga att man köpte kompletta divisioner och ett gäng olika kartor för specifika, men även generella situationer per expansion.

Elias Nordling

GTS bygger ju på Panzer Commander, som har generiska scenarior.

Elias Nordling

Eastern Front Tank Leader tillhör den lilla skara spel jag sålt och köpt igen.

Elias Nordling

Insåg att jag hade en bild från Desert Steel liggande också, med hemmagjorda bättre brickor av det slag som nu finns att köpa färdigmonterade från Kerry Anderson:

Scipio

Tank Leader spelade vi mycket när det begav sig.
Körde ett par scenarion igen nyligen och det är fortfarande ett hyggligt spel där.
"Randomization is too important to be left to chance"

The Fat Red Line

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 april 2016 kl. 05:52:06
GTS bygger ju på Panzer Commander, som har generiska scenarior.

Jo det känner jag till. :)

Jaha, han säljer färdigmonterade brickor? Har du en länk, måntro?

Vad är ett rimligt pris att ge för ett begagnat Eastern Front Tank Leader?

Elias Nordling

Maila Kerry Anderson på kerryanderson@shaw.ca. Han tar Paypal.

Här hittar du hans hemsida, men du hittar ingen info specifikt om Desert Steel-brickorna där. Se även: http://talk.consimworld.com/WebX/.ee6d2b0/2198

Andreas Johnson

Det första krigsspelet jag köpte = mkt nostalgi.  :up:
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

jerry

WEG var ett intressant litet spelföretag "shiloh" i deras am. inb. krigsserie
St lo
Fire team
Air & armor  :ultra:
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Johnson

Air & Armor är mycket bra.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

pelle

Hoppade upp en nyhet i morse om att någon hade köpt rättigheterna till det som är kvar av WEG och planerar att försöka återutge en del gammalt. Inget om planer för krigsspelen, men han nämnde i alla fall att köpet inkluderade en del sådana spel.

http://www.nocturnal-media.com/blog/2016/4/13/nocturnal-media-acquires-west-end-games

Elias Nordling

Men Web & Starship har jag hört mycket gott om!

Phalanx Games planerade en nyutgåva av Tank Leader. Vet inte om det var Phalanx eller rättighetsinnehavarna som tappade intresset.

jerry

Spännande , just som man satt o funderade över deras spel , kul nyhet.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade