Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Utställning om krigsspel på Armémuseum

Startat av Oskar Sjöström, 28 oktober 2016 kl. 15:00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Oskar Sjöström

Hej!

Jag jobbar som projektledare på Armémuseum för en utställningen med arbetsnamnet "Krigsspel - från schack till rymdkrig" som öppnar i februari 2017. Utställningen kommer att beröra krigsspelens utveckling från de äldre abstrakta spelen som Go och Schack över 1800-talets militära generalstabsspel till dagens bräd- och figursspelsvärld.

Tanken är att utställningen också ska vara interaktiv i det att vi har som målsättning att hålla i många aktiviteter på en spelkväll i veckan och även på helgerna. Vi söker därför efter föreningar eller aktörer som - tyvärr oavlönat - kan tänka sig att delta som spelledare eller dylikt vid något eller några tillfällen. Vi har redan ett ganska brett nätverk i detta avseende, men saknar fortfarande framför allt personer med erfarenhet att förevisa och demonstrera mer avancerade brädspel (hexagonspel) eller till och med gamla Kriegsspiel. Skriv gärna här/hör av er till mig om ni har några frågor eller om ni själva känner er manade eller vet någon som skulle kunna vara aktuell.

Oskar Sjöström
oskar.sjostrom@armemuseum.se

Delirium

Bättre målgrupp än så här kunde du nog inte hittat. Tyvärr bor jag på landets framsida har långt till Armémuseum men jag kan tänka mig många här som är intresserade av ett dylikt arrangemang.

Björn
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Wade

Du har absolut kommit rätt. Passar på att tipsa dig om Tomas Karlsson som är doktorand vid Umeå univetsitet. Han skriver en avhandling om bl.a. krigsspel.

jerry

Kom igen nu Stockholmare , ett helt osannolikt tillfälle (once in a lifetime) att göra reklam för hobbyn , helt fantastiskt.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Lundin

Pelle är väl mycket insatt i kriegsspiel och annat 1800-talsmojs?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Wes

Jag spelar gärna på armémuseum när jag är uppe i Stockholm.
Borde inte vara några problem att få ASLare att köra där. Dom är ganska aktiva i Stockholm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Oskar Sjöström

Tack för svaren!
Jag har fått kontakt med några personer som det kanske kan uppstå samarbeten med. :)
Ni får gärna sprida informationen vidare i era kretsar, här är en teaserlänk:

http://www.armemuseum.se/utstallningar/krigsspel/

Hälsningar,

Oskar

pelle

Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 oktober 2016 kl. 12:24:01

:oops:

Jag har försökt bygga egna spelbara (funktionella) kopior av några (4 så här långt?) gamla krigsspel, men jag har faktiskt inte gett mig på något Kriegsspiel än utan fokuserar på mojset. Det jag hade kunnat föreslå, om jag hade läst det här några månader tidigare,  hade varit att köra "Krigs-spelet" från 1826. Det är det äldsta svenska krigsspelet jag har lyckats hitta (beställde scannad från Kungliga Biblioteket, men jag vet inte än om det kan vara en översättning av något utländskt?) och har dessutom spelat det. Men min kopia är alldeles för ful och enkel (och färgglad!) för att duga att visa upp offentligt. Att bygga det på riktigt med rätt form och färg på saker enligt instruktionerna i regelboken skulle ta en del tid. Har fokuserat senaste flera månaderna på ett (bättre) holländskt spel från 1819 i stället (som jag har skrivit en del om på bgg, men inte här eftersom det kom lite utanför ämnet om gamla svenska spel).

Annars har jag samlat i stort sett allt jag hittat om svenska spel i tråden om Riktigt gamla krigsspel:
http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3564.0

(Dags för en liten uppdatering där ser jag.)

Andreas Lundin

[emoji1303]

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Oskar Sjöström

Citat från: pelle skrivet 14 januari 2017 kl. 00:49:02
Citat från: Andreas Lundin skrivet 29 oktober 2016 kl. 12:24:01

:oops:

Jag har försökt bygga egna spelbara (funktionella) kopior av några (4 så här långt?) gamla krigsspel, men jag har faktiskt inte gett mig på något Kriegsspiel än utan fokuserar på mojset. Det jag hade kunnat föreslå, om jag hade läst det här några månader tidigare,  hade varit att köra "Krigs-spelet" från 1826. Det är det äldsta svenska krigsspelet jag har lyckats hitta (beställde scannad från Kungliga Biblioteket, men jag vet inte än om det kan vara en översättning av något utländskt?) och har dessutom spelat det. Men min kopia är alldeles för ful och enkel (och färgglad!) för att duga att visa upp offentligt. Att bygga det på riktigt med rätt form och färg på saker enligt instruktionerna i regelboken skulle ta en del tid. Har fokuserat senaste flera månaderna på ett (bättre) holländskt spel från 1819 i stället (som jag har skrivit en del om på bgg, men inte här eftersom det kom lite utanför ämnet om gamla svenska spel).

Annars har jag samlat i stort sett allt jag hittat om svenska spel i tråden om Riktigt gamla krigsspel:
http://www.krigsspel.se/forum/index.php?topic=3564.0

(Dags för en liten uppdatering där ser jag.)

Tack Pelle!

Jag har med intresse tagit del av dina forskningar redan i våras (det var så jag hittade det här forumet). Eventuellt har jag också lyckats få fram en del information som kan vara av intresse för dig.

Utställningen kommer att stå till den 7 januari 2018, så det är definitivt inte försent att göra något roligt event kring Kriegsspiel - men jag tror inte att spelet från 1826 riktigt kvalificerar sig som ett sådant. :)

marjo

Kolla med Johan Elg på FHS han brukar hålla i spelkvällar och är mycket insatt.

pelle

Citat från: Oskar Sjöström skrivet 18 januari 2017 kl. 22:35:57
Jag har med intresse tagit del av dina forskningar redan i våras (det var så jag hittade det här forumet). Eventuellt har jag också lyckats få fram en del information som kan vara av intresse för dig.

Oj. :shock: Är det något som dyker upp på utställningen? Något du kan avslöja redan nu? Jag blir väldigt nyfiken.

CiteraUtställningen kommer att stå till den 7 januari 2018, så det är definitivt inte försent att göra något roligt event kring Kriegsspiel

Njae, det låter roligt, men jag ska inte försöka mig på det nu. Har som sagt aldrig spelat tidigare. Det finns helt säkert de som brukar spela sånt här omkring? De sysslar väl med liknande övningar fortfarande på FHS, antar jag?

Oskar Sjöström

Citat från: pelle skrivet 13 februari 2017 kl. 21:43:40
Oj. :shock: Är det något som dyker upp på utställningen? Något du kan avslöja redan nu? Jag blir väldigt nyfiken.

Ja, fr.a. finns nya intressanta föremål, bl.a. Oscar I:s krigsspelsmaterial som användes på 1830- och 1840-talen, samt resterande spelgrejer som fanns vid generalstabens krigsspelsbord från 1876. Det finns många spännande detaljer om det svenska krigsspelets historia som vi har researchat fram och som jag hoppas kunna dela med mig av i skriftlig form inom kort.

paco

Jag har varit på utställningen och tycker den är väl värd ett besök. Bra komponerad utställning på många sätt och lagom stor. Mycket intressant material om "riktiga" och svenska äldre krigsspel såväl som en bra blandning av klassiska brädkrigsspel (som vi känner igen). Ska dit igen med min 15-åriga son som spelat Hammer of the Scots och Men of Iron.

pelle

Citat från: Oskar Sjöström skrivet 21 mars 2017 kl. 13:51:00
Citat från: pelle skrivet 13 februari 2017 kl. 21:43:40

Ja, fr.a. finns nya intressanta föremål, bl.a. Oscar I:s krigsspelsmaterial som användes på 1830- och 1840-talen, samt resterande spelgrejer som fanns vid generalstabens krigsspelsbord från 1876. Det finns många spännande detaljer om det svenska krigsspelets historia som vi har researchat fram och som jag hoppas kunna dela med mig av i skriftlig form inom kort.

Såg bilden och texten på facebook i dag. Otrolig samling! Ser fram emot mer beskrivningar och hoppas på fler detaljerade bilder också. :)