Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelfråga: Scorched Earth (GDW)

Startat av jerry, 6 mars 2014 kl. 16:26:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Lars M Wistedt

Skall forsoka:

Out of supply: Du har en for lang underhallslinje men du ar inte omringad av elake fi eller av terrang du inte kan passera.

Isolated: Elake fi inringar dig med ZOC och/ eller enheter, eventuellt i combination med terrang du inte kan fa fram underhallet over.

Du kan vara BADE OOS och ISO, men ISO ar mest intressant da du efter ett par turns blir mogen at ge upp.

Exempel: Din enhet har 5 hexes till narmsta road hex och det ar MUD. Underhallslinjen ar for lang och du blir U-1. I fiendens drag sa omringar han dina enheter, t ex med en advance after combat. I pafoljande drag sa blir du da U-2 och ISO-1 (om inget annat hander). (Dvs du far fortfarande inte fram underhall, och  moralen hos truppen kommer pa sikt paverkas da de ar/ vet om att de ar inringade.

jerry

Nu är det nedlagt igen ....... :)
Och nu tänker jag bli helt galen o sätta upp det solitärt men med nyare regler.
Antingen "Barbarossa unleashed" Mr Astells egna nyare regler men tyckte nog inte det var några större överraskningar från originalet.
Tittade sedan på "master Europa" o där är minsann ändringar ändringar som fick mig att häpna... bl.a. De tyska styrkorna skall räknas trippelt så starka som siffran på countern..... är det någon som testat något dylikt ?
Känns ganska överjävligt må jag säga.....

Tror jag blandar ihop lite smått o gott ur båda reglerna .... flygreglerna samt stridstabellerna ur "master Europa"
Verkar trevliga.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Lars M Wistedt

Har kort Master och det ar helt ok med de nya ryska enheterna. det blir ju lite mer aktivitet med dessa regler men jag tycker anda att SE ar helt ok.

Om du tycker att SE ar for komplicerat sa finns det ett TEM scenario "Sudden Storm" som ar FitE utan "ants", dvs alla enheter under 3 SP, alla pos flak och flyg under 5 attack factors/ tac bomb ar borttagna. Det gar valdigt fort att spela. Kor sjalv just nu SE solitart och det gar ratt bra faktiskt. Man behover bara satta upp en tidsgrans for den egna move fasen sa loser sig FOW och overraskningseffekter av sig sjalvt... Jag brukar kora max 45 min sa da far man raska pa lite. Sedan kor jag avrundning av odds med %-chans och 2D10 sa behover jag inte sitta och rakna pa enstaka siffror.

jerry

Aj fasen...... fina det counters till master Europa ?
Det missade jag ..... hmmmmm
Jag kör nog blandningen med gamla SE regler men använder nya ME stridstabellen o ME flygreglerna ,dom tyckte jag verkade intressanta o smidiga.
Kanske ddt blir pajat med nya stridstabellerna det blir tydligen förluster på dom flesta kasten det kanske avser att köras med ME counters som kanske är flera ???

Nåväl ,vi kör också alltid ( nästan ) numera med att slå % på oddsen funkar utmärkt till dom flesta spelen.
Vi körde med timer när vi spelade SE förr om åren.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Lars M Wistedt

Tom Johnson (TH Johnson en gang I tiden) har gjort ett antal moduler till Master. Red Army innehaller helt ny OB med dito 6000 nya counters.
https://boardgamegeek.com/boardgame/33590/master-europa-108-red-army
http://www.mastereuropa.com/overview.htm

Elias Nordling

Var 20 år sen jag spelade, vilket betyder att jag i alla fall minns bättre än spel jag spelade förra året :-)

Unsupplied har du bara sprungit ifrån dina förrådslinjer. Isolated är du dessutom omringad av fienden. Har för mig att det påverkar om enheter börjar smälta bort på egen hand samt om de genererar special replacements.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"