Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blippspel Galore 2017

Startat av Delirium, 3 november 2016 kl. 17:16:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Ngr bilder från helgen
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Scipio

Tack för en grymt trevlig helg!

Fick verkligen chansen att passa på att prova en massa nya spel:
- Enemy Action Ardennes
- Wing Leader
- The Lamps are Going Out
- Ett antal partier med Quartermaster General 1914
- Och även ett parti med Grizzled
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Hur gick det för västmakterna i det sista partiet 1914?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Det var en väldigt bra helg! Jag är mycket nöjd över att
- få sniffa lite på TLNB ( omdöme: väldigt mycket knuffade och man skall nog spela eller följa samma command i en hel dag i spelet för att få ut mest av spelet. Föredömligt enkelt. )
- Testa quartermaster general. Det blev både 1914 och victory or death för mig och minst ett av dem skall upp på köplistan. Preparemekanismen i 1914 gav verkligen ett långsamt WWI tempo med rätt känsla och i VoD hade de en elegant lösning på supply chain med tillfälliga brickor (bribery tokens) som varade en omgång. Kostade bara ett kort...
- Inte komma någon j-a vart med romarna i Sword of Rome. Alla spel som jag går ifrån med funderingar om hur jag skulle spela nästa gång är potentiella keepers. Bäst: grundmekaniken är robust och det var många roliga event att välja mellan. Sämst: saknade lite guide för en ny spelare, både jag och gallen kom liksom aldrig loss.
- Massa roliga bordsamtal över mat och dryck!

På förbättringssidan: nästa år bokar vi bord på Texas Longhorn på fredagen...

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet 23 januari 2017 kl. 12:38:33
Hur gick det för västmakterna i det sista partiet 1914?

Det hela slutade med vapenstillestånd.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Bra poäng Anders, vi kan ta Prag ena kvällen och Longhorn den andra. ;)

Ett stort förbättringsområde är så klart den j-la dörrsignalen som var värre än någonsin i år. Inte nog med att det var låst hela tiden, öppningen funkade bara i ca 50% av fallen. Vi får be om bruksanvisning till nästa år.  :x
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Folket

Jag vill tacka alla för en trevlig helg. Fick spela fleras spel tills de var avgjorda vilket alltid känns bra.

Jon

Stort tack till arrangörerna! Mycket trevligt!

Philippe, jag har hittat friction markers. Var det exclusive rules eller series rules du behövde?

plforest

Engelbrekt

Vad tyckte herrarna om Enemy Action? Det är mitt nya favvo-spel, men nyfiken på vad veteranerna har att säga om det.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

Jag var i början skeptisk till stridssystemet med chitpulls, eftersom det saktar ner rejält och är en svart låda där det är svårt att bedöma värdet av att tex använda ett artillerikort i stället för att aktivera. Men jag fäste mig vid det och lärde mig uppskatta dess subtiliteter allteftersom jag lärde mig vilka brickor som fanns i burken.

Det är Ardennerna, vilket är lite deprimerande, och jag fattar ungefär samma spelbeslut som i andra ardennerspel jag spelat. På det viset tycker jag inte att det kortdrivna gjorde jättemycket skillnad. Hade det gått att spela på halva tiden hade det varit mer attraktivt att plocka fram som 2-spelarspel. Däremot tror jag att solitärvarianterna kan bli riktigt kul.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Engelbrekt

Ja striderna kan ta tid, speciellt eftersom chitsen måste dras ett och ett. Å andra sidan sparar man kanske tid genom att det inte är så lönt att hålla på och räkna och optimera en massa odds för strider. Men det är en rolig mekanik och ett spännande mini-moment varje gång det är combat.

Solo-varianterna är smått genialiska men ett rejält steg upp i komplexitet.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

Jag tycker fortfarande att EA:A tillhör topp tre 2015. Och definitivt topp tio all time.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Det jag tycker är bäst med EA:A hittills är hur lätt det är att förstå och ta till sig med minimal förförståelse. I princip allt man behöver veta finns på korten och på player's aids. Känns som en bra krigsspelsintroduktion för nybörjaren och som ett bra spel för veteranen när huvudet är lite småtrött och man behöver lite enklare (inte för enkelt!) action.

Delirium

Var det inte fler som tog bilder? Lägg gärna upp dem så vi får lite mer bevis på vad som faktiskt hände.  :P