Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blue Water Navy

Startat av Fredrik H, 10 oktober 2019 kl. 14:21:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

RobGuilliman

Varför man inte skall dra igång diskussioner om spel man är intresserad av...För en vecka sedan fanns 4 ex på Alpha (som legat och stekt länge på lagersaldot) men efter diskussionen här försvann dom i ett nafs.

Delirium

Krigsspel.se när det är som bäst.

Vi får dock komma ihåg att den som drog igång diskussionen var den enda som hade spelet, så han skaffade sig sällskap kan man säga, på ett mycket bra sätt.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Hannes

Kanske nåt för Alphaspel: om de har några gamla spel ingen vill ha så kan de hyra nån snubbe från en trollfabrik att infiltrera här.  :P

Mats Eden

Delirium

Citat från: Hannes skrivet 17 oktober 2019 kl. 09:24:07
Kanske nåt för Alphaspel: om de har några gamla spel ingen vill ha så kan de hyra nån snubbe från en trollfabrik att infiltrera här.  :P

:oops:
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Även om jag är övertygad om att den här typen av diskussioner/recensioner säljer spel (Olas rapporter har fått mig intresserad många gånger) så vill jag påpeka att spelet är helt nytt. Alphaspel fick in det i mitten av september, jag fick mitt förbeställda ex två dagar innan FF.  Compass games släppte spelet i slutet av augusti.  Jag ser fram emot att höra om folk håller med mig om att spelet är väldigt bra .

Fredrik H

Citat från: Mimer skrivet 15 oktober 2019 kl. 15:58:39
Citat från: Fredrik H skrivet 14 oktober 2019 kl. 20:08:21
Citat från: Mimer skrivet 14 oktober 2019 kl. 18:50:23
Hur pass väl representerade är icke-amerikanska NATO-styrkor? Ser att det finns ganska många sådana blättar (t.o.m. norrbaggar), men undrar om de bara är kanonmat eller om de bidrar i någon större utsträckning?
Dom är både många och väldigt viktiga. Sedan varierar de förstås i kvalitet, portugisiska dieselubåtar är sämre än brittiska atomubåtar (som är lika bra som amerikanska). Inga NATO-länder har något som kan mäta sig med amerikanska hangarfartyg (vem har det?) men mängden ubåtar, båtar och flyg gör att jag har svårt att se att USA skulle ha en chans utan NATO. USA är naturligtvis överlägset viktigast, men spelet känns mycket som NATO vs Sovjet (inga WP-förband). Khadaffi och Castro kan lägga sig i, den bulgariska flottan finns inte representerad.

Roligt att höra, verkar vettigt (såg att Trafalgar-klassen verkar vara identisk med Los Angeles/688 och att det även finns gamla turkiska Balao-båtar!)

Synd att inga WP-förband är med, men med tanke på att fokus väl är på Atlanten kanske man inte kan klaga för mycket där.

Det verkar som om de räknar med att Sverige är stenhårt neutralt och/eller ej angrips av Sovjet, stämmer det? Inga svenska Näcken-klass bland blättarna på BBG iallafall.

Nej det finns inga svenska enheter representerade. För den glade entusiasten går det säkert att lösa; en dieselubåtsbricka representerar ca 6 ubåtar och flyget 24-30 flygplan. Ett par ubåtsbrickor och ett par plan i Östersjön kommer inte att avgöra kriget på Atlanten, men det kan säkerligen försvåra invasionen av Danmark (se där, nu förutsatte jag helt fräckt att det neutrala Sverige skulle stå på NATO:s sida  :P)

Delirium

Citat från: Fredrik H skrivet 17 oktober 2019 kl. 12:12:39Även om jag är övertygad om att den här typen av diskussioner/recensioner säljer spel (Olas rapporter har fått mig intresserad många gånger) så vill jag påpeka att spelet är helt nytt. Alphaspel fick in det i mitten av september, jag fick mitt förbeställda ex två dagar innan FF.  Compass games släppte spelet i slutet av augusti.  Jag ser fram emot att höra om folk håller med mig om att spelet är väldigt bra .

Jag är inte säker på det. När jag gör den här typen av "kolla här"-rapporter brukar ingen reagera, förutom Lundin som frågar om det finns supply. ;)
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Hehe, ja så är det kanske.

Andreas Lundin

Inga supply-regler = euro
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Mimer

Citat från: Fredrik H skrivet 17 oktober 2019 kl. 12:18:52
Nej det finns inga svenska enheter representerade. För den glade entusiasten går det säkert att lösa; en dieselubåtsbricka representerar ca 6 ubåtar och flyget 24-30 flygplan. Ett par ubåtsbrickor och ett par plan i Östersjön kommer inte att avgöra kriget på Atlanten, men det kan säkerligen försvåra invasionen av Danmark (se där, nu förutsatte jag helt fräckt att det neutrala Sverige skulle stå på NATO:s sida  :P)

Tror inte du är ensam om att tänka i de banorna. ;)

Jo, man lär väl lätt kunna snickra ihop någon variantregel, att Sverige är med men Portugal faller från eller så...

Vassal Carl

Planerar att dra igång ett parti den här veckan över vassal, blir lite av ett learning game skulle kunna spela med någon här ifrån nästa vecka då jag har test spelat lite om någon vill spela över vassal.

Delirium

Håller med Fredrik om att reglerna inte är lätta att följa, ganska många slumpmässigt placerade koncept här och var, för all del väldigt coola koncept men det är inte direkt en rolig bok att läsa. I gengäld ser ju verkligen player aidsen ut som att man inte behöver reglerna särskilt ofta sedan. Ser fram emot att få upp det på bordet så man ser vad som händer i praktiken. Väldigt spännande spel.
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Jag mailade med designern. Han förstod att det kunde uppfattas som svårt att hitta ibland, men sa att han till slut var tvungen att dra en gräns och publicera spelet. Mellan raderna går det väl att läsa in att Compass games inte är på GMT:s nivå när det gäller development. Han svarar gärna på alla frågor och verkar vilja klargöra allt. Jag kan förstås också svara på en del.

Nisse

Det verkar verkligen väldigt trevligt! Då jag är/var en fanatisk fan av Fleet serien och spelat 2nd fleet alltför många gånger så känns det som en no brainer att köpa detta.

2nd fleet spelade jag för ca 15 år sedan under några år. Sen sålde jag av det när jag rensade i spelhyllan då det stått inaktivt i några år. Sedan fick jag ett ryck för fyra år sedan och nosade rätt på ett ex som inhandlades. Detta har jag sedan spelat ett antal gånger sen dess.

Det här verkar dock bättre efter att ha följt de två trådarna här.