Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay - Red Storm

Startat av ErikLj, 2 mars 2020 kl. 21:17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

ErikLj

Spelar Red Storm, flygkrig 1987 över Tyskland, scenario 3 via Vassal.

Ett attackföretag från WP ska bomba ett antal tyska markenheter. Jag spelar NATO och har LV, Hawk runt om, Nike-Hercules långt bakom och en del med kort räckvidd som närskydd. Utöver de två enheter om två Phantom F4D vardera. Inte det mest moderna.

Attackföretaget består av ett antal bomb flygplan, eskort, LV-jagare och störning. Nu längst till öster på kartan. Exakt vad som är vad vet jag inte. Han har totalt 40 flygplan, jag 4.

Vi har nyss kommit igång. Jag kommer försöka möte med min jakt tidigt inte var i vägen för mitt LV. Det gäller att undvika eskorten och istället få verkan bland bombarna.

Han fick bra utdelning på sin spaning innan och lyckades identifiera ca hälften av mitt LV. Däremot fick hans förbekämpning ingen utdelning. Allt mitt LV är kvar.

EvilSpook

Oooh! Äntligen! Det här kommer bli intressant!  :mrgreen:

//EvilSpook

ErikLj

GT3 - innan förflyttning

Inte mycket hände GT2. Mitt LV har räckvidd till gränsen ungefär. Just nu håller jag det mesta dolt och avstängt.  Enheter som är grå kan han inte se. När han kommer närmare slår jag på allt. Slår jag på nu riskerar jag bara att utsättas för förbekäpning av hans LV-jagare (SEAD) med radarsökande robotar (ARM).

Han störhelikoptar håller tryggt avstånd och får då sämre effekt. Jag har LV med störsökande robotar så kommer han för nära smäller det.

Måste fundera lite på bästa sättet att använda jakten. Kan inte gå för nära gränsen. Då når hans dolda LV mig. Vill ogärna vara mitt i gröten heller, hindrar mitt LV att skjuta om det finns eget flyg i luften. Huvudmålet är att komma åt hans bombare och undvika hans jakteskort. Bombarna kan bara flytta enligt planerad rutt, eskortjakten måste vara inom sex rutor från bombarna.

ErikLj

En GT till avklarad. WP flyttar närmare. Han aktiverar sitt luftvärn. Har inte tillräcklig räckvidd för att nå mig nu men gör att jag inte vågar flyga för nära fronten. Tvingas möta hans flyg senare. Därför går mitt jakt i patrullbana istället för att rusa mot honom. Ett annat probelm för mig är att min jakt har radar som inte kann uppäcka mål med marken som bakgrund. Jag är begränsad i min förmåga  att skjuta och spana nedåt.

Jag har slagit på en spaningsradar (EWR) för att få bättre lägesbild. Mina AWACS och spaningsradar utanför planen är väldigt ineffektiva, nivå D, jämfört med hans nivå B. Har flygmarkörerna ett frågetecken på sig är de icke upptäckta, när de får en symbol, t ex hjärter, är de upptäckta. Uppäckta är betydligt lättare att angripa med jakt och LV.

/Erik

ErikLj

En minut till har gått. Nu börjar det hända saker. Först gå mina F4D Phantom in närmare i full fart. Avfyra var sin salva jaktrobotar, radar, den enda resulterar i ett allvarlig skadat flygplan, flighten om fyra plan blir stressade (disorded efter failed moral check), och vänder hemåt för återhämtning. Den andra missar. Mina gamla plan har inte den mest moderna beväpning men gör så gått de kan. De skjuter även slut på alla sina radarrobotar.

WP flygen tappar kontakten med sin stridsledning och kan inte engagera (random event-Command confusion). Han flyger dock närmare och är snart framme vid sina mål.  Därefter slår jag på allt mitt luftvärn och i de flesta fall lyckas få någon form av målföljning.

Nästa minut blir spännande. Hans LV-jägare kommer gå mot mitt luftvärn med sina radarsökande robotar. Luftvärnet kommer börja öppna eld så länge inget eget flyg är i närheten.

ErikLj

"Dags att dra hem" tänkte Kapten Miller och anropade basen "Returning to base - alone"

Det hade definitivt inte gått bra. Efter den första attacken mot de LV-jägarna hade den ryska jakten i form av Mig-23 försökt engagera. Tack vara skickligt flygande hade han och rote tvåan, Lt Spaatz, tagit sig förbi och istället angripet en tungt lastad bombgrupp om 4 Mig-23MLD, Flogger K. Ett snyggt angrepp snett från sidan men sen gick allt fel. Första passet avfyrade de sin Sidewinders utan en träff, när de sen passerade i hög fart med spelande automatkanoner så missade det också. Till råga på allt lyckades en MIG-23 få in ett slumpskott så träfffade Lt Spaatz så illa att planet blev manöverodugligt, både pilot och radaroperatör lyckades hoppa och överlevde. I detta läge gav Kn Miller upp, slut på ammunition och rote tvåan bort. Dags att landa och låta luftvärnet göra sitt jobb.

GT7 klart. Många försök att få till luftstrid utan framgång. Luftvärnet missar också. Ett LV-batteri, Gepard, helt utslaget av klusterbomber. Huvudbomstyrkan närmar sig.

Fredrik H

Du får till en spännande berättelse, men jag är inte säker på att jag skulle orka med alla teknikaliteter. Är det roligt att spela, sitter man med näsan i reglerna mest jämt och, slutligen,  vilka spelare riktar sig spelet till? Tack för rapporten!   

ErikLj

Luftkriget fortsätter gå illa för NATO. Den andra roten mötte fyra MIG-23 och resultatet blev att rotetvån tog en fullträffa av en IR robot och exploderade, inga överlevande. Rote ettan ansåg då att övermakten var för stor och vända sen hemåt. Luftvärnet tvingas hålla in sin eld då eget flyg i luften. Bomstyrkorna kommer närmar så snart smäller det.

ErikLj

Citat från: Fredrik H skrivet  4 april 2020 kl. 21:20:30
Du får till en spännande berättelse, men jag är inte säker på att jag skulle orka med alla teknikaliteter. Är det roligt att spela, sitter man med näsan i reglerna mest jämt och, slutligen,  vilka spelare riktar sig spelet till? Tack för rapporten!

Jag tycker det är kul. Inget man sätter bara sätter sig och spelar. Man bör ha lite koll på reglerna först. En stor del i spelet sker innan GT1, man planerar sina räder, väljer mellan olika vapen, clusterbomber, laserstyrda bomber, anti-radarrobotar mm. Alla har sina för och nackdelar. Sen måste man planera sin räd, bombplanens rutt, hur jakten ska operera, LV-jägare mm. På försvarssidan blir det ett pussel hur gruppera luftvärnet, utifrån vilka jaktplan som är tillgängliga fundera på när och hur de ska sättas in mm.

Själva spelet blir rätt proceduellt, med huvudprocedurerna flytta flygplan, spana, bomba, skjuta LV och slås med flygplan. T ex slåss med flygplan; upptäcker vi varandra, slå tärning, hur många skott få vi iväg, slå tärning, vilken skada gör skotten, slå tärning, moral, slå tärning, var hamnar vi sen, slå tärning. Varje slag har sina modifikationer. Det mesta finns i tabellerna. I början är det lite fippligt men efter ett tag sitter det .

En hel del taktik i det hela. Hur skyddar jag bombplanen bäst, hur ska LV-jägarna och jakten agera, när slå på LV-radar, vilka mål ska jag välja.

Lite kul första gångerna är att man inte riktig vet hur bra saker är. I ett klassisk markspel kan jag anta att om mina tre bra enheter anfaller en av hans halvbra så borde det finnas en hyfsad chans att det går bra. Här vet man inte riktigt vad som händer om tre enheter om fyra bombplan var flyger in bland en massa luftvärn.

Erik

Mimer

Intressant i högsta grad. Har inte hunnit köra något scenario med bombplan ännu, men det verkar vara den kanske mest spännande delen (det blev ju inget FF och följaktligen ej heller något RS där för mig).

ErikLj

Citat från: Mimer skrivet  7 april 2020 kl. 14:27:16
Intressant i högsta grad. Har inte hunnit köra något scenario med bombplan ännu, men det verkar vara den kanske mest spännande delen (det blev ju inget FF och följaktligen ej heller något RS där för mig).
Spelet är gjort för räder med bombflyg, jakteskort, LV-jägare, störning mot många olika typer av mål. Mål som försvaras av olika typer av luftvärn, jaktflyg mm. Ren jakt mot jakt ska nog ses som introduktionsscenario

Mimer

Citat från: ErikLj skrivet  7 april 2020 kl. 15:07:56
Citat från: Mimer skrivet  7 april 2020 kl. 14:27:16
Spelet är gjort för räder med bombflyg, jakteskort, LV-jägare, störning mot många olika typer av mål. Mål som försvaras av olika typer av luftvärn, jaktflyg mm. Ren jakt mot jakt ska nog ses som introduktionsscenario

Jo, jag vet. Har dock bara hunnit köra scenario ett och två ännu, så har ej testat bombare i RS (däremot i Elusive Victory, men där är ju allt mycket primitivare), så intressant att läsa ovan.

ErikLj

Vi har nu hunnit till GT9, med mycket interaktion och boende i olika tidzoner går det inte fort.

Mitt jakt är neutraliserat och flyr fältet. Hans LV-jägare har bombat bort lvakan Gepard och med radarsökande robotar neutraliserat en lvrb Roland i sju minuter. Tillräcklig för att hans bombare ska kunna komma förbi. Hans bombare närmar sig nu målen. Ska luftvärnet kunna hindra honom för att bomba bort min pansarbrigad?

Luftvärnet är inte överdrivet bra på att skjuta ner saker men kan få bombare att släppa sin last när de gör undanmanövrar. Kanonluftvärnet vid målet försämrar framförallt hans precision.

ErikLj

Långsamt går vi vidare, GT10.

Mitt jakt, NATO, har gjort sitt. Två av fyra nedskjutna, utan ammunition  så flyger de snabbt västerut för att ta uppstriden en annan dag.

Jag skjuter svärmar med SAM, Hawk och Roland, men missar. Luftvärnet är inte överdrivet träffsäkert. Till sist får en Gepard in en träff när han ska bomba.

WP avfyrar radarsökande robotar men jag slår av radarna på min HAWK så han missar, däremot bombar han en massa med god effekt.