Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av Legion Wargames Slouch hats and eggshells.

Startat av Strv102r, 13 mars 2020 kl. 20:24:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Passar temamässigt bra in efter The Road to Cheren. Side shows under andra världskriget. 
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Kanger

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Jimmie

Vill minnas att Vance von Borries la upp alternativa supplyregler till spelet, antingen på Consim World eller Legions hemsida. Har inte testat dem själv dock!

Strv102r

Kartan täcker hela Syrien och Libanon från fen turkiska gränsen i norr till den palestinska i söder. Den är snygg nog tycker jag.

Strv102r

Ovan brickorna. GMT-stil tycker jag. Nedan spelet motsvarigheter till eventchits/kort.

Fysiska komponenter får bra betyg tycker jag.

Strv102r

Utgångsgruppering. Vichy-grodorna är grupperade med tyngdpunkt i söder mot gränsen till Palestina. Det finns förband längs medelhavskusten också. Den turkiska gränsen i norr är svagare bemannad och i öster mot den irakiska gränsen är det nästan tomt.

De allierade finns med 4. Indiska nordväst HAIFA vid kusten, 7. Australiensiska nordost om HAIFA och de fria grodorna 7 hex öster om HAIFA. Min tanke är att de fria franska och australiensarna ska ta DAMASKUS och indierna och tillkommande 6. Indiska ska ta BEIRUT. Senare tillkommande förband från IRAK ska ta ALEPPO nära den turkiska gränsen.

Nedan en inzoomad bild på grupperingen i söder.

Elias Nordling

Kan rekommendera Reluctant Enemies som ger en mer inzoomad och därmed mer intressant bild av huvudfronten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: Elias Nordling skrivet 15 mars 2020 kl. 19:59:35
Kan rekommendera Reluctant Enemies som ger en mer inzoomad och därmed mer intressant bild av huvudfronten.

Det är ingen risk att det blir som jungfrusilen, sedan är man fast som OCS-pundare?

Kanger

Citat från: Strv102r skrivet 16 mars 2020 kl. 11:36:36
Citat från: Elias Nordling skrivet 15 mars 2020 kl. 19:59:35

Det är ingen risk att det blir som jungfrusilen, sedan är man fast som OCS-pundare?

Lite så är det.

Men jag tycker om att kartan i Slouch hat täcker in hela Syrien så att man får anfallet från Irak också. Dessutom tycker jag om de större markörerna. OCS tramsar vidare med sina miniscula 0,5" markörer.

Elias Nordling

Fast resultatet av den stora kartan är att du har en massiv trafikstockning på 2-3 rutor med exchanges ochbingen rörelse, sen kommer Habforce och tar städerna oförsvarade från andra hållet. Inte så spelmässigt.

Strv102r

När vi tittade på underhållssituation upptäckte vi att kontentan var att de allierade inte kan anfalla med fullt stridsvärde i alla anfall, utan måste välja vilka anfall som behöver fullt stöd, och vilka som klarar sig med halvt stridsvärde. För Vichy-grodorna handlar det om att förband på norra halvan av kartan (ungefär) också bara kan anfalla med halvt stridsvärde, men kan förflytta sig normalt. Då strid inte är aktuellt där på ett tag är det ingen begränsning att prata om. Ganska mycket text för lite effekt. För att inte tala om alla regler för artilleri, när det finns en artilleribricka i spelet...  Så kan det bli när man utnyttjar regelsystemet från ett annat tidigare spel (Rommels War).

Men nog med kverulerande. Nu kör vi! Rapporten alltså, vi blev klara i fredags...

Elias Nordling

Så kan det bli när Vance von Borries skriver regler! East Front Series som inte bygger på något annat och är skräddarsytt för situationen är... värre. Tror det är sex sidor om reinforcements & replacements, som finns i örton olika varianter och kan komma in vid inte mindre än sex olika tillfällen i spelsekvensen. För replacements. Varför?

Kanger

"Lingering mud in forest"

En klassiker som fortfarande får mig att vakna kallsvettig om nätterna

Strv102r

Inledningsvis är terrängen inte så besvärlig att anfalla i, bara några vattendrag i väster, så GT1 kommer jag snabbt norrut, i synnerhet i öster mot DAMASKUS. I sydost byter drusisk fransk enhet sida, så underhållsbasen där faller i mina händer.

So far, so good, men skalan medför som sagt att manövrerandet är lite begränsat.