Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Elusive Victory - EV(C3i#4) High Fast Flyer AAR Solo

Startat av mib, 1 maj 2020 kl. 17:30:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mib

Jag fortsätter mitt solopillande med Elusive Victory. Den här gången scenariot High Fast Flyer från C3i nr 24.

Background
The first Mig-25 operations in this region were undertaken by a detachement of Soviet MiG-25Rs, deployed to Egypt in October 1971 with the objective to recon Israeli positions in the wake of the War of Attrition. Following a number of sorties along the Suez Canal, a Mig-25R made a provocative long range overflight of Israel on the 10th of October which the IAF was unable to counter. However, when another flight was attempted on the 6th of November the Israelis were ready with a stripped down flight of F-4Es armed with AIM-7 Sparrow missiles. The F-4s got shots off but they failed to detonate within range of the MiG-25 due to its speed, although it was probably a sobering experience for the Soviet pilot to see missiles tracking his aircraft.

6 november 1973
Kl 11.00
Klart väder

Sovjet har en MiG-25R som lyfter från Cairo West och  ska lämna den östra kartkanten på mycket hög höjd med hastighet 10+ MP.
Israel har 2 F-4E flighter som patrullerar över Sinai.

mib

11.00
Zuyev lyfter från Cairo West och börjar stiga.

11.05
Zuyev passerar Kairo på hög höjd.

11.08
Zuyev närmar sig kanalen och Egozi och Shochat rör sig för att möta honom.
Hawk C & E låser på Zuyev.

mib

11.09

Egozi och Shochat rör sig sakta mot Zuyev.
Zuyev drar på EBKn max och drar iväg 12 MPs. Hawk C & E skjuter varsin salva och Zuyev tvingas till en undanmanöver.

Hawk B låser oxå på Zuyev.

mib

11.10
Egozi skjuter två Sparrow mot Zuyev, men de får ingen effekt.
Egozi lyckas engagera Zuyev i närstrid, men får inga skottlägen. Det hade inte Zuyev räknat med och han blir omskakad och tappar i aggresion.
Zuyev fortsätter med max EBK, tar sig återigen upp på högsta höjd och försöker lämna området. Hawk B & E avlossar varsin resultatlös salva.
Shochat drar på EBK och svänger efter Zuyev, men är hopplöst efter.