Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Carthage - the first punic war (GMT)

Startat av BigPapaBear, 2 september 2006 kl. 19:07:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är det någon som har spelat detta spel ur GMTs Ancient World-serie. Är skeptisk mot allt som Richard Berg har tillverkat, men även en blind höna kan ju finna ett korn...  :P

För jekla snyggt, och eftersom jag är mitt uppe i ett parti Republic of Rome of kartagerna bara vägrar dö, tänkte jag att det kunde vara trevligt att köpa sitt första "antika" krigsspel. Hur krångligt är det?

Länk: http://www.gmtgames.com/awcarth/main.html[/url]
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Richard Berg funkar bäst när han gör enklare spel, det är sant. Har inte spelat Carthage, men föregångaren Rise of the Roman Republic var riktigt trevligt, och inte så svårt som det kan verka på mängden regler.

Om man undantar de romerska politiska reglerna förstås, som är en halv mardröm. Men det är Roms fel mer än RHBs, och när du nu har spelat Republic of Rome har du själva grundkoncepten med Romkonsul, fältkonsul, prokonsuler och guvernörer tillräckligt klart för dig för att kunna greppa reglerna på ren förkunskap.

PO och jag har Carthage på att göra-listan, du får självklart hänga på.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Om man undantar de romerska politiska reglerna förstås, som är en halv mardröm. Men det är Roms fel mer än RHBs, och när du nu har spelat Republic of Rome har du själva grundkoncepten med Romkonsul, fältkonsul, prokonsuler och guvernörer tillräckligt klart för dig för att kunna greppa reglerna på ren förkunskap.

Man tycker det där är är snårigt trots att man har 60 p kalssisk historia i bagaget.

Andreas Johnson

Finns ytterligare en tråd till detta spel: Carthage (Ancient Wars).
Kolla mitt inlägg där om du har lust, tycker det är ett bra spel.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"PO och jag har Carthage på att göra-listan, du får självklart hänga på.

Låter kanon! Jag är på.  :up:

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Johnson"Finns ytterligare en tråd till detta spel: Carthage (Ancient Wars).
Kolla mitt inlägg där om du har lust, tycker det är ett bra spel.

Å jag som försökte vara noggrann och kolla igenom forumlistan innan jag skapade en ny tråd...  :oops:  Sorry. Holmgren eller Tobias kan låsa tråden om di vill.

Elias Nordling

CiteraMan tycker det där är är snårigt trots att man har 60 p kalssisk historia i bagaget.

Inte blir det bättre av att romarna helt ogenerat bryter mot sina egna regler när de känner för det.

Vad menar ni med att ni valde Marcus Manlius Torquatus till konsul för andra året i rad?!? Det måste ju gå tio år innan man kan bli vald till konsul igen!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Inte blir det bättre av att romarna helt ogenerat bryter mot sina egna regler när de känner för det.

Av någon anledning så hör jag hela tiden P-O medan vi spelade Bailen på FF: "vi är Europa..."

Holmgren

Citat från: "BigPapaBear"Sorry. Holmgren eller Tobias kan låsa tråden om di vill.

Om bara denna fördömda forumsmotor haft funktionen "slå ihop trådar" så hade livet varit bra mycket enklare. Jag låter den här tråden stå öppen tills vidare.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

bambaladam

Den som vill och/eller orkar, följ Andreas och mig i vårt krig på:

http://www.boardgamegeek.com/thread/210841

Engelbrekt

Vad hände med ert spel? Jag läste rapporten på BGG och är sugen på att köpa spelet. Rekommenderas det?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

bambaladam

Citat från: "Engelbrekt"Vad hände med ert spel? Jag läste rapporten på BGG och är sugen på att köpa spelet. Rekommenderas det?

Vårt spel försattes i koma av Andreas illvilliga hyresvärdar.

Jag klagade mycket på spelet (och Andreas också) under tiden, för det är ett elände att komma ihåg alla regler. Och eftersom det är Berg som tillverkat spelet är reglerna sådär mysigt mångtydigt formulerade som bara han kan. Men som pbem-spel med vassal, när man hinner slå upp saker utan att tvinga någon att sitta och rulla tummarna, är det faktiskt helt fantastiskt. Jag gillar det mycket, även om man emellanåt bringas till tårar av "orättvisa" stridsresultat. Men så kändes det säkert också för senaten när de fick besked om hur det gått.

Det kittlar INTE den nerv som tilltalas av beslut i visshet. Men gillar man dels att se en historia utvecklas, och dels att försöka göra bästa möjliga av en kaotisk situation, så tjillevipp.

Det som är lite tråkigt i det stora scenariot är att det kan fastna lite ibland. Men det är nog historiskt också, 24 år av krig på den tiden i den här skalan var nog ingen lek för deras ekonomier.

Jag lirar gärna pbem med den som vill, känner att jag börjar få fason på spelet nu. Andreas och jag lär väl återuppta vårt kurr vid tillfälle.

Engelbrekt

Nästa spel i serien verkar bli The Republic in Decline. En ospännande titel men på ett spännande ämne, kriget mot de italiska bundsförvanterna.

Vill tipsa om en riktigt bra AAR på BGG från ett parti Carthage, mellan två finska bröder. Bra berättat på god engelska. Första delen: http://www.boardgamegeek.com/thread/370079
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

jonjac

Citat från: "BigPapaBear"För jekla snyggt, och eftersom jag är mitt uppe i ett parti Republic of Rome of kartagerna bara vägrar dö, tänkte jag att det kunde vara trevligt att köpa sitt första "antika" krigsspel.

Just nu är det som "special prize, only for you" hos GMT. $35 mot gamla $65.

Delirium

Det här spelet fanns ju riktigt billigt ett tag och det är ett av de ouppklarade projekten jag funderat på att engagera mig i. Några nya uppfattningar sedan de här posterna?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires