Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Napoleons Imperium - Compass Games

Startat av Fredrik H, 3 maj 2021 kl. 15:49:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Compass games har precis släppt Napoleons Imperium. Jag slog till. Strategiska Napoleon-spel tillhör något jag verkligen vill ska kännas rätt och jakten efter det perfekta spelet har pågått i decennier. Det här är ett trettioårsprojekt för designern och han har gjort ett multiplayerspel som som ska skildra 1798-1815. Så långt allt gott. Varje turn är ett år och skalan på enheterna rätt abstrakt. Spelet går ut på att två team(koalitioner) möter varandra och här spårar det fullkomligt ur för mig. Enligt designern så är Frankrike, Osmanerna, Spanien och Österrike (!!!) i allians mot britterna, ryssarna, Preussen och Norden (?). Öh, va? Österrike krigade mot Frankrike 1799-1800, 1805, 1809, 1813-14 och 1815. Men här är dom på samma sida...

Det här går helt bort för mig. Spelet ska vara ett jättebra multispelar-spel, flera på BGG kallar det det bästa de spelat i den genren, men det hjälper inte historiefarbrorn i mig. Om man vill göra ett bra multispelar-spel kan man väl hoppa ut i rymden (Space Empires eller så), varför låtsas att man är Napoleon när man verkligen inte är det?

Spelet är snyggt, komponenterna snygga, allt funkar - utom historiedelen. Sen vill jag ha random events och namngivna generaler i mitt Nappe-spel (som jag tydligen måste designa själv). Alphaspel var snälla och tog tillbaka spelet (så mycket störde Österrike mig), det säljs nu som skadat (det är öppnat men ingenting är rört utom regelboken). Gillar man teamspel och kan leva med ahistoriska koalitioner är det säkert jättekul. Det kommer jag aldrig få veta.

nielsen.filip

Det låter verkligen som en no-go!
Men glömmer du inte att Frankrike och Österrike var allierade... ~1809-1813... Väldigt entusiastiska... En allians med hjärtat...  ;)

Fredrik H

Citat från: nielsen.filip skrivet  3 maj 2021 kl. 16:23:39
Det låter verkligen som en no-go!
Men glömmer du inte att Frankrike och Österrike var allierade... ~1809-1813... Väldigt entusiastiska... En allians med hjärtat...  ;)

Absolut. Sann kärlek (Österrike var ju faktiskt delaktiga i anfallet mor Ryssland). Känns lite som att börja ett WW2-spel med Italien allierat med Frankrike/GBR för dom gick med 1943 (och gjorde stor skillnad för krigets utgång  :P).  Norden är en spelare. En. Sverige krigade mot Frankrike ett par gånger, Danmark stod på Frankrikes sida in i kaklet. Jaja.

Jag ville gilla spelet, men jag kan inte det med nuvarande upplägg. Empires in Arms är som mest spännande i det diplomatiska spelet (tycker jag), men det missas helt här. Synd att dom släppte det.

Wes

Till och med ett "icke-spel" får du till att bli en rolig tråd.  :)

Vad jag reflekterade över efter ett besök på bgg:
1. Bara speldesignern har gett betyg 10 till sitt egna spel.
2. Flera klagar på priset som ligger på 1600 SEK i Sverige
3. Compass Games verkar ha svårt för att väga av priset för sina produkter mot spelkänsla, kvalitet och mängden komponenter.
4. Du är inte ensam om att klaga på att det inte finns någon historisk koppling, ingen diplomati.
5. svaret på att det inte finns någon historisk koppling är att det kommer expansioner :)
6. 27 års speltestande och utvecklande för ett spel kanske inte är ett bra tecken

Wade

Har kollat på det här och nu är jag glad att jag inte köpte grisen i säcken:). Låter som ännu en flopp från Compass games. För mig är det uppenbart att dom inte har nog bra/nog många developers som håller koll på deras kommande spel. Det hade i och för sig kunnat vara ok om priserna hade varit hälften av vad dom tar. Man har ju mer än en gång köpt ett magazin game för 400 kr som är halvfärdigt och varit rätt nöjd;).

Fredrik H

Jag tror inte spelet är dåligt alls, men det skildrar inte perioden. Jag har sett folk ha jättekul med Axis WW1, vilket ju också verkligen tänjer på begreppet historiskt krigsspel. Jag fattar inte alls resonemanget att historien kommer i expansioner, det borde varit med från början. Jag vill egentligen inte gnälla på något annat än historiekopplingen, det övriga tror jag funkar bra. I synnerhet verkar segervillkoren vara en välfungerande aspekt av spelet.

Nu känner jag att Napoleon bör komma upp på bordet snart, fast först ett annat Compass-spel; The Battle for Germany (ww3, jag gillar det jag ser än så länge). 

Delirium

Citat från: Wes skrivet  3 maj 2021 kl. 17:22:13

Hear hear!  :up:

Nej, det där med lag 4 mot 4 känns väl inte särskilt välbetänkt. Frankrike mot resten är väl mer välreflekterat.

Ska vi designa ett eget Nappespel på strategisk nivå med random events?
Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet  3 maj 2021 kl. 15:49:13
Compass games

Fortfarande aldrig vågat skaffa nått från Compass... även om jag måste erkänna att jag var nära efter din replay av Blue Water Navy.
Det här var ju helt galet dumt!  :|
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Citat från: Delirium skrivet  3 maj 2021 kl. 23:18:53
Citat från: Wes skrivet  3 maj 2021 kl. 17:22:13

Hear hear!  :up:

Nej, det där med lag 4 mot 4 känns väl inte särskilt välbetänkt. Frankrike mot resten är väl mer välreflekterat.

Ett Nappespel jag vill se er samlade reaktion på när det kommer är Congress of Vienna - alltså Churchill-systemet 1813-14. Där är det 3:1 tills Frankrike är på fallrepet (och det är verkligen inte garanterat att Frankrike hamnar där om de allierade är  för mycket oallierade) för att sedan bli alla mot alla...

tinG

Hur svårt kan det vara? Ni (vi) vet ju iaf precis vad vi vill ha.  :)

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Age of Napoleon är faktiskt rätt bra. En liten glitch är att Sverige behandlas som en vassal till Ryssland, vilket funkar tillräckligt bra historiskt, utom åren 1808-1809...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Scipio

Citat från: Strv102r skrivet  4 maj 2021 kl. 09:22:42
Age of Napoleon är faktiskt rätt bra. En liten glitch är att Sverige behandlas som en vassal till Ryssland, vilket funkar tillräckligt bra historiskt, utom åren 1808-1809...
Håller med, för sin storlek så är det överraskande bra.
"Randomization is too important to be left to chance"

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet  4 maj 2021 kl. 09:22:42

Det är ett helt okej spel, för abstrakt för min smak men det funkar bra. Sen har jag svårt för sånt du nämnde om 1809, men jag kanske har en överdriven uppfattning om vikten av att vår östra rikshalva slets ur vårt bröst och att vårt broderfolk fick böja sig för stäppens söner. Så kan det vara.

Jag tycker även att Napoleon against Europe är trevligt och har sina poänger.

Fredrik H

Jag tittar gärna på det, men jag har suttit med block och penna många gånger förut. Min lista på vad jag vill ha med överstiger min faktiska energi att åstadkomma detta med en faktor på 22-1. Du är i och för sig mer av en doer. Som sagt, jag tittar gärna på det med alla hugade spekulanter (jag vet inte om Multings ni-vi var en öppning). 

Wes

Citat från: Fredrik H skrivet  4 maj 2021 kl. 16:22:57

Jag tittar gärna på det, men jag har suttit med block och penna många gånger förut. Min lista på vad jag vill ha med överstiger min faktiska energi att åstadkomma detta med en faktor på 22-1. Du är i och för sig mer av en doer. Som sagt, jag tittar gärna på det med alla hugade spekulanter (jag vet inte om Multings ni-vi var en öppning).

Jag funderade på att starta en ny tråd på ämnet. Det verkar ju uppenbarligen finnas ett intresse för att uttrycka sin frustration med nuvarande spel och drömmar om vad man vill se.