Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Atlantic chase GMT

Startat av Detox, 21 april 2021 kl. 22:37:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Detox

Någon som hunnit provat Atlantic Chase från GMT ännu och kan ge ett omdöme?

Delirium

Jag har spelat igenom Tutorial-boken nu. Det är för tidigt att ge ett omdöme mer än att spelet är annorlunda i både presentation, utseende och spelmekanik. Största anledning till det är nog som designern påpekar att det går emot alla vanliga normer om hur ett krigsspel ska funka (åtminstone som jag är van vid) i det att man inte spelar med fakta utan om tillgänglig information och vad man kan göra med den, vilket kräver ett helt annat tänkesätt. Det är jäkligt coolt i teorin men jag kan inte uttala mig än om hur väl det funkar i praktiken.

Så en task force representeras antingen som en Trajectory (linje, information om att den är någonstans längs den linjen) eller en Station (punkt, där den siktats). Den som vill anfalla en TF behöver först försöka observera den och förvandla den från linje till punkt och sedan hinna anfalla den innan punkten hinner bli en linje igen (informationen blir gammal, eller kanske var felaktig). Den som vill undvika anfall behöver få linjen att komma fram till önskad hamn utan att vara observerad och därmed "vara framme". Lägg till hangarfartyg, ubåtar, minor, multipla TF per sida och spelet har många möjligheter som kändes nästan omöjliga att värdera under solospel.

Jag hoppas kunna spela mot en motståndare ganska snart.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Detox

Tack för ett väldigt intressant svar! Håll oss uppdaterade gärna.