Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sävar 1809

Startat av pelle, 4 november 2021 kl. 11:19:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Finns det något spel med slaget vid Sävar 1809? Jag hittar inget.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_S%C3%A4var

Wade

Det finns det nog inte. Jag bor i Sävar och har gjort en hel del arbete med en playtestversion av Sävar 1809 till La bataille.

Det är inte helt enkelt eftersom 1. terrängen är svår på stora delar av slagfältet, 2. styrkorna är relativt små och slutligen är bra förstahandskällor på svenska eller engelska i princip begränsade till generalstabens verk om 1808 och 1809 års krig.   

pelle

OK! Det behövs inget superdetaljerat för min del.

Min typ mormorsfarmorsfarmor föddes i Sävar och var 4 år gammal när slaget var där. Kan inte ha varit så kul att bo där då, var min första tanke. Min andra tanke var att jag borde leta upp ett krigsspel om det. Jag hittade sidorna om det i Svenska Fältslag. På den korta beskrivningen som är där låter det ju spelbart i alla fall, med en del manövrerande fram och tillbaka (inte bara ett fält där alla är uppradade och går mot varandra).

Hur är Nordensvans beskrivning? Den finns visst på Runeberg. http://runeberg.org/finskakr/0534.html Har inte läst den än. Men den kanske bara bygger på källor du redan hade, eller bygger på samma källor som de källorna bygger på? Han var ju inte heller där och såg vad som hände.

Wade

Då förstår jag att du började kolla upp slaget vid Sävar:).

Nordensvan (Och Hugo Schulman) skriver i nästan 100 år efter slaget. Deras primära källor verkar vara generalstabens verk och en del mindre texter utgivna efter slaget. Bl.a. Lagerbring som var Gustaf Wachtmeister adjutant. Lagerbring skriver kort efter slaget och han var mitt i elden under delar av slaget men det är osäkert på hur tillförlitlig han är.

Strv102r

Kunde Richard Berg göra ett spel om slag från bronsåldern som vi helt saknar fakta om, utom att de utkämpats, då kan man göra ett litet Bataille-spel om Sävar! Jag har själv tänkt i de banorna. En modul med flera små slag från kriget 1808-1809. Lite kavalleri så det blir kanske som instegsspel till de större Nappe-slagen?

MVH

Ola
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

P-O Jönsson

Gjorde en karta och OoB med värden på alla enheter, till Oravais för flera år sedan.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Strv102r

Kul!  Vill du ha det testat?

MVH

Ola
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Wade

Jag har Oob och karta över Sävar samt en del regler. Har också alla enheter klara och spelat ett tiotal test. Har också gjort en hel del arbete på Oravis.

P-O Jönsson

Kanske borde kombinera våra arbeten?
Har ett Willmanstrand till BAR liggande också.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Andreas Lundin

Jättekul initiativ. Jag gjorde en gång ett försök att rita upp slagordning för dessa slag (för att använda i ett system baserat på Blind-swords-systemet), men jag gav upp på grund av bristande underlag. 
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East