Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

BCS Brazen Chariots

Startat av Fredrik H, 7 december 2021 kl. 21:09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag har nu spelat ett par turns i Brazen Chariots, del tre i Dean Essigs serie BCS. Av logistikskäl blev jag tvungen att packa ihop (ett fyrfaldigt bu för upplevelsen av att ha hantverkare i huset), men jag vill ändå dela med mig av några funderingar kring spelet. Jag ställde förstås upp den största kampanjen (Crusader) och den är 21 turns över tre kartor. Spelet innehåller flera intressanta scenarion.

Jag har nyligen ondgjort mig över Essigs självbild, men jag måste säga att BCS känns som ett intressant och nytänkande system. Det som blir tydligast för mig är att de spel jag spelat (och sett på You Tube) faktiskt lyckas komma ganska nära det jag kan läsa i historiska beskrivningar av faktiska skeenden, detta i diametral motsats till hur jag uppfattar OCS. Jag gillar att man nästan organiskt tänker i divisioner (man aktiverar en division i taget) och dessutom faktiskt funderar över divisionernas samordning och långsiktiga mål. Det är en spelserie jag gärna skulle se Ola spela, jag skulle vilja höra hur yrkesfolk uppfattar modellen.

Det är också en mycket intressant modell av underhåll och underhållslinjer, en av de bästa jag sett tror jag (det där beror nog mycket på skalan. Även idén om fatigue är bra, förband slits över tid och behöver vila för att vara effektiva.

I mitt avhuggna parti så angrep spridda brittiska brigader den tämligen kompetenta italienska divisionen Ariete runt Bir El Bubi. Britterna förmådde inte samordna sin insats och italienarna bet ifrån ordentligt. Samtidigt kom en andra anfallsriktning längre österut (hela slaget handlar om att britterna ska bryta upp inringningen av Torbruk). Tyskarna för göra intressanta avvägningar kring var de ska sätta in sina begränsade rörliga resurser (15+21 Pz-div). Känns precis som mina böcker beskriver det. Öknen har ju den fördelen att man har bokstavligen alla förband som historiskt fanns på plats, men avsaknaden av terräng gör det lite torrt (host).

Jag tittade på det nyaste spelet i serien. Intressant med östfronten, Budapest 1945. Men fyra kartor, 2000 brickor och 1895 pengar kändes lite för mycket just nu, men någon annan får gärna göra en replay på det. Jag har hört att Jonas bara har tre GOSS-partier igång, det låter ju som det finns plats för lite till?

Strv102r

Bir el Gubi... Ariete... Låter bekant på nåt sätt?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet  7 december 2021 kl. 21:25:50
Bir el Gubi... Ariete... Låter bekant på nåt sätt?

Du vet att du vill!

Micke G

BjornH

Coolt Fredrik! Jag har precis själv kört första dagen av det scenariot. Min attack mot Bir el Gubi såg ut som den var ganska lik din... Britterna har ju lång tid på sig. Kanske de ska gå upp och bryta försörjningen till Bardia först istället - så axelmakterna behöver anfalla istället? Det är ju som du märkte väldigt svårt att göra något effektivt anfall med britterna eftersom de av någon d***la anledning verkar ha splittat upp alla tanks i separata enheter. Men det var ju vad jag förstått deras doktrin vid denna tiden och BCS visar tydligt att det kanske inte var en jättebra idé. Attrition-anfall får det bli!

tinG

Citat från: BjornH skrivet  8 december 2021 kl. 13:11:30
Coolt Fredrik! Jag har precis själv kört första dagen av det scenariot. Min attack mot Bir el Gubi såg ut som den var ganska lik din... Britterna har ju lång tid på sig. Kanske de ska gå upp och bryta försörjningen till Bardia först istället - så axelmakterna behöver anfalla istället? Det är ju som du märkte väldigt svårt att göra något effektivt anfall med britterna eftersom de av någon d***la anledning verkar ha splittat upp alla tanks i separata enheter. Men det var ju vad jag förstått deras doktrin vid denna tiden och BCS visar tydligt att det kanske inte var en jättebra idé. Attrition-anfall får det bli!

Hittade i v2.0 en Optional som vi kör med. Stand-off support får göra en defensiv Engagement före en Regular Attack för att ev slå bort attackerande Red Support. Gör livet än tuffare för britternas Valentine and Matilda infanteritanks.

22.Arm vs Ariete är ojämn. Britternas Crusader-tanks möter nedgrävt infanteri understödda av tungt AT/AA. Deras initiala Stopping Engagement blir som bäst 6 (Double Obj) vs 9 (Prep Def) dvs -3 vilket kräver en 9+ för att jaga bort AT/AA-understödet. Skulle de lyckas finns knappt något infanteri, bara en liten kolonn (2 steos) att pressa attacken med.  1:a sydafrikanska divisionen truckar visserligen strax upp mot Bir el Gubi men britterna saknar förmåga att samverka. Kanske kan resten av Desert Rats försöka bryta Ariete's underehållslinje men det kräver nog i stort sett hela den formationen vilket gör det svårt att möta Rommels pansar i norr.

Kul spel. BCS funkar ypperligt här.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet  7 december 2021 kl. 21:09:04
Jag tittade på det nyaste spelet i serien. Intressant med östfronten, Budapest 1945. Men fyra kartor, 2000 brickor och 1895 pengar kändes lite för mycket just nu, men någon annan får gärna göra en replay på det. Jag har hört att Jonas bara har tre GOSS-partier igång, det låter ju som det finns plats för lite till?
Köper bara BCS en gång var tredje år så det lär dröja innan en replay kommer från mig.  :D
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Här en överblick efter GT 5 i vårat parti BC
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Hur gör ni med 2:a aktivereringen? När vi (Jag oc Johan Palén) körde detta tidigare i år och spelade enligt reglerna, så gick det i princip som följande: 1) Brittisk brigad går->2)Tysk Division går, och slår ihjäl Brittisk brigad. 3)Annan Brittisk brigad går->4) En annan Tysk Division går, och slår ihjäl Brittisk Brigad etc etc etc...

Vi ändrade till att vi drog aktiverad formation slumpvis, och slog inte för 2a aktivering direkt. Detta gjordes när samma formation drogs för andra gången (I stort så var det väl så, minnet kan svika då det var i våras vi spelade)
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

tinG

Citat från: Peojon skrivet  9 december 2021 kl. 09:44:15
Hur gör ni med 2:a aktivereringen? När vi (Jag oc Johan Palén) körde detta tidigare i år och spelade enligt reglerna, så gick det i princip som följande: 1) Brittisk brigad går->2)Tysk Division går, och slår ihjäl Brittisk brigad. 3)Annan Brittisk brigad går->4) En annan Tysk Division går, och slår ihjäl Brittisk Brigad etc etc etc...

Vi ändrade till att vi drog aktiverad formation slumpvis, och slog inte för 2a aktivering direkt. Detta gjordes när samma formation drogs för andra gången (I stort så var det väl så, minnet kan svika då det var i våras vi spelade)

Jag har bara kört med Björn Hs alternativa aktiveringssystem. 2nd Activation direkt efteråt. v2.0 reglerna kräver ett Fatigue (1-2) oavsett aktivitet under 2nd Activation. Bruskar lugna ner brådskan som retat Elias så förbenat.  :)
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Det är lite oroväckande att alla verkar husregla de grundläggande mekanisnerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Citat från: Elias Nordling skrivet  9 december 2021 kl. 21:28:24
Jag husreglar iaf inte alls  :)
Björns aktiveringssystem finns i de tryckta reglerna.
Men... regelboken har mycket "Dean-Essig-likt" uppdaterats med varje nytt spel.
-- Napoleon Bonaparte

P-O Jönsson

Citat från: tinG skrivet  9 december 2021 kl. 22:37:42
Citat från: Elias Nordling skrivet  9 december 2021 kl. 21:28:24
Jag husreglar iaf inte alls  :)
Björns aktiveringssystem finns i de tryckta reglerna.
Men... regelboken har mycket "Dean-Essig-likt" uppdaterats med varje nytt spel.

Det är en pågående speltest!

Husreglar normalt inte själv heller, men systemet är ju inte färdigtänkt!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Fredrik H

Mitt eget uttalande till trots så köpte jag förstås Budapest-spelet i alla fall. Jag får hoppas att min begåvning ligger på andra områden än ekonomi. Nåväl, jag har klippt brickorna (något kul ska man väl unna sig) och börjat bläddra i den nya regelboken. Det är det senare jag vill kommentera; regelboken är numera väldigt mycket bättre än tidigare. Det verkar som den skrivits ihop av en entusiast som faktiskt förklarar hur man ska göra och klarar ut en hel del gråzoner. Reglerna är helt enkelt mycket bättre presenterade nu än i de tre tidigare spelen. Jag har inte kollat om boken finns online, men gör den det så använd den om ni har möjlighet.

Intressant att reglerna blev bättre när Dean inte skrivit ner sina egna regler. Så kan det gå.

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 15 januari 2022 kl. 20:29:33
Intressant att reglerna blev bättre när Dean inte skrivit ner sina egna regler. Så kan det gå.

Allt finns att tillgå på Gamers Archive: http://www.gamersarchive.net/BCSmain.html
-- Napoleon Bonaparte