Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WiF - Naval combat

Startat av Goose, 18 september 2006 kl. 11:25:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Goose

Lite osäker på hur jag skall tolka Naval combat-reglerna i RAW7. För att initiera strid måste man vända ett skepp, kan det inte vara med och anfalla då eller vad är vitsen?  :oops:
Vad jag kan se så står det ingenting om vad ett vänt fartyg har för begränsningar...

Yngve

Alla som är till sjöss kan väl vara med och slåss (begränsa av hur sök-slagen utfaller förstås).

Vändandet av skepp är till för att begränsa hur många ggr man kan försöka initiera strid (fler båtar = fler försök). Osså kan kanske inte flippade båtar göra shore bombardement heller... finns säkert en massa ytterligare effekter av att vara flippad.

Jon Karlsson

Ett flippat skepp kan inte göra något alls mer den turnen, precis som land- och flygenheter. Speciellt kan det inte åka hem förrän i slutet av turnen, eller om det bli abortat i strid.

(Undantag: flippade skepp kan vara med och slåss om det blir strid i den sjözonen och den siffran de ligger på inkluderas i striden. Men du måste ofrånkomligen ha ett skepp att flippa (och flippa det) om du vill initiera en sökning själv.)
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

Vvornth

Som flippad i en sjöbox kan man inte delta i Shore Bombardement och man är tvungen att åka hem med den flippade båten i Return to Base fasen.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

Citeraoch man är tvungen att åka hem med den flippade båten i Return to Base fasen

...vilket kanske är den viktigaste "nackdelen" med att vara "flippad".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Goose

Kanon! Jag har fått svar på just det som jag undrat över. Detta forumet är grymt!!

Delirium

Lägg märke till att inga flippade naval units får åka hem i action phase, utan först i Return to Base, eller om de blir abortade. Detta har en viss betydelse för transporter, som ju blir automatiskt flippade när de lastar av.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Jon Karlsson

Citat från: "Vvornth"man är tvungen att åka hem med den flippade båten i Return to Base fasen.
Vad stöder du det på? I mina regler står det såhär i 13.4 Return to base:
Citera"A unit must return to base during this step if it is:

* any unit (except convoy points) of a neutral major power
* a TRS with a cargo onboard
* any unit (except convoy points) in the 0 section

Any other of your units can return to base if you like."
Flippade enheter nämns inte alls i det avsnittet.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!