Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Shifting Sands (MMP)

Startat av BigPapaBear, 28 september 2006 kl. 20:24:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Har som bekant utvecklat en lätt allergi mot CDG-hysterin som pågår,
men kan inte låta bli att attraheras av den fina bling bling-kartan till
Shifting Sands. Någon som provat spelet och vill uttala sig?

Visst är den söt? Gullig på nåt sätt...

En mycket bitter liten man.

Vvornth

Såg det upplagt på Ylva igår och va tvungen att kolla lite kort och counters. Ser riktigt stiligt ut, TUNGA GMT CDG vibbar. MMP har nog insett vad som säljer. Vilket är positivt.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"TUNGA GMT CDG vibbar.

Nån har satt en pistol mot pannan på Dean Essig och tvingat honom att göra ett point-to-point/kort-spel-vibbar.

tinG

DAK är bättre....  :ultra:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Citat från: "Anders Fager"

Nån har satt en pistol mot pannan på Dean Essig och tvingat honom att göra ett point-to-point/kort-spel-vibbar.
Är det inte Rinella (han som gjorde Market Garden: Montys Gamble) som har gjort Shifting Sands ?
Klas Malmström
Linköping

Doomfarer

Citat från: "Klas Malmström"
Citat från: "Anders Fager"

Är det inte Rinella (han som gjorde Market Garden: Montys Gamble) som har gjort Shifting Sands ?

Yup, det är Michael Rinella som designat spelet.

Är själv lite sugen på SS då jag älskar Paths of Glory.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

BigPapaBear

Citat från: "tinG"DAK är bättre....  :ultra:

Halvknepig jämförelse. Lite olika speltyper...  :?

unic

Citat från: "Doomfarer"Är själv lite sugen på SS då jag älskar Paths of Glory.
Kom över hit och spela det någon gång :)  Har det och gillar det (men kan inte jämföra med PoG, som jag aldrig spelat).

A F

Citat från: "Klas Malmström"Är det inte Rinella

Essig har ritat kartan.

totte30

I helgen spelade jag två omgångar "Shifting Sands" som allierad mot Jocke (thermopylai) som "the dark side".

Första intrycket är att det är ett mycket bra och underhållande spel!

Reglerna är närmast identiska med BtB, så det gick relativt fort att starta spelet och under spelens förlopp så hördes inga kommentarer som "så får man göra i PoG" alt "så får man inte göra i BtB".

Däremot så finns det som sig bör ett antal "chrome" regler och effekterna av vissa kort måste "upplevas" för att förstå effekten av dem.

Första partiet blev en automatisk seger för Axis halvvägs i spelet, då jag upptäckte att min dåvarande strategi "East Africa kan väl vänta" innebar en hel del VP:s för Axis som i kombination med de illvilliga Irakiernas uppror gav Axis segern.

En till lärdom var konsekvenserna av Rommel... Undvik stora strider i öppen terräng när Rommel är närvarande. Ett overrun resultat är inte skoj... :ultra:

Andra partiet, så såg jag snabbt till att anglofiera East Africa, segrande i Maltakampanjen och postade inbjudningskorten till festbanketten i Kairo.

Men så förändrades situationen till en berg & dalbana.  Allt beroende efter vilka events som spelades ut och tärningsslag som rullades, ända fram till sista actionrundan, sista turnen då jag lyckades vinna med 1 ynka VP.

Det kan ha berott på lyckliga omständigheter, men jag tror (och hoppas) att konstruktören har lyckats göra ett spel där utgången är oviss till sista rundan.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

John Magnar Olufsen

Det høres veldig bra ut, virker som om spillet også minner om BtB i forhold til "tension in the decisionmaking process". Hvor lang tid tok det å fullføre et spill?

Har selv Shifting Sands, men venter på Deluxe Cyberboard kit for å komme i gang.
Hilsen John M.

totte30

Jag kan tänka mig att när du kan spelet så klarar ni ett parti på 5-6 timmar.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

BigPapaBear

Efter att ha provat spelet solitär, måste jag säga att det känns väldigt mycket mer turbaserat än PoG. Det gäller verkligen att få upp rätt event i rätt ordning. Vidare känns det lite mer skriptat än PoG, vilket ju iof sig inte behöver vara dåligt.

Ett "riktigt" parti behövs för att göra en ordentligare utvärdering.

Är det bara jag som upplever att kvartalturns gör att spelet går hiskeligt fort fram? Italienarna är ju ute ur leken innan man har hunnit säga halv sju. 1 månad / turn skulle kanske vara bättre. Säkerligen är detta också en vanesak...

Vvornth

Citat från: "BigPapaBear"Är det bara jag som upplever att kvartalturns gör att spelet går hiskeligt fort fram? Italienarna är ju ute ur leken innan man har hunnit säga halv sju.

Historiskt alltså. ;)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Historiskt alltså. ;)

Förvisso...  :D