Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Jag kommer att köra en improviserad demonstration av spelet idag 15.30 under virtuellt galore.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

David Sunnergren

Citat från: Delirium skrivet 11 januari 2021 kl. 15:17:26
Det är förstås en svår balansgång och självklart måste det vara euro på något sätt i en sån här konvertering. En grej de har gjort är att monarker och rådgivare ihop ger dig x antal Admin, Diplo och Military power, så klart i form av kuber men ändå. Sedan använder du x power av olika slag när du gör olika actions tills du inte har fler kvar, men ofta kombineras med kostnad i dukater. Att flytta en armé med x antal land units (som begränsas av din manpower vad gäller regulars men kan kompletteras med mercenaries som så klart är dyrare) kostar 1 MIL, som exempel. En cool flirt med Age of Renaissance är att en Trade Action använder en egen kortlek med varor och tillhörande bonus för provinskontroll, t ex cloth i Flandern eller Porslin via Kina som kan ge ordentligt med klirr i kassan, och som också låter eventuella andra spelare som också har merchants i den noden få en inkomst om du väljer just den.

De har hittat en lite innovativ funktion i att man varken har hexar eller point to point utan stora areor, storlekstyp Normandie, Irland, Portugal, Sachsen som styr förflyttning (en armé och flotta går två areor/sea zones i en action). Men i varje area finns x antal abstrakt placerade provinser. Om någon av dem är fientlig måste du stanna och utkämpa ett slag, annars inte. Du kan lägga ut politiskt inflytande i en area som sedan kan användas i diplomatiska actions mot enskilda länder (Realms är korrekt term) som kanske håller ett par provinser i den arean. Du kan också ha ett Claim på en area som ger dig ett Casus Belli mot alla Realms i den arean. Självklart finns då en speciell action som heter Fabricate Claim. :)

Absurd mängd kort snackar vi, så det finns Actionkort i tre lekar, admin, diplo och militära, som hålls på hand tills de spelas ut som ledare eller plötsliga överraskningar. Eventkort finns i fyra lekar, en per tidsperiod, och ligger ute tre åt gången, en action som varje spelare måste ta varje omgång är att aktivera ett event, t ex Wars of Religion in France, som ju så klart inte fransmannen är så sugen på att aktivera. Det finns landspecifika Missions som är hemliga, och Milestones som är generella och publika (för de som spelar Twilight Imperium Secret och Public objectives). Det finns också Ideas som är genomgripande förändringar i spelmekanik, som Cannons som ger dig poäng när du tar det och även poäng när andra tar en som du redan har.

Märker att jag går igång på detta. :)

Ett potentiellt problem jag identifierat är att det norska designteamet har lagt hela tvättstället i en stor låda, spelet inkluderar en mängd olika scenarion som sträcker sig från 1444 till Napoleontid med olika konstellationer av länder och användande av kartor, och självklart blir det lite klurigt med vilka kort som används när och hur. Jag tror i det här läget att det hade varit bättre att börja lite blygsammare och kanske ha en mindre mängd scenarion i grund som folk spelar mycket och sedan släppt fler efterhand. Att ha koll på allt i utvecklingsprocessen är ju onekligen en utmaning.

Kul att läsa. Ser fram emot att ta tag i detta när de väl tryckt och levererat spelet.

Delirium

Ja, nästan två år senare går det inte annat än att dra slutsatsen att spelet snart är här, till och med jag har fått ett mail att spelet skickats. Jag hade till och med glömt att jag beskrivit spelet rätt bra här ovan och efter att ha speltestat det på Tabletop Simulator ett flertal gånger anser jag att det är ett bra och väldigt ambitiöst spel men som så klart har sidor som inte alla kommer att uppskatta lika mycket.

Många har sagt att de är sugna på att testa på Friendly Fire deluxe om ca en månad och jag ser fram emot att lära ut och spela det där. Fram tills dess kan jag tänka mig att ha lite förevisningar på TTS för den som är intresserad, jag tänker mig demonstrationer och regelgenomgångar i första hand.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Jag har börjat lära ut spelet här i Borås och vi körde ett fyrmanna i väst i torsdags kväll. Kom en och en halv runda med två totala nybörjare (sånär som på att ha sett How to play-videon på 48 minuter). Funkade ändå okej faktiskt, vi fastnade ingenstans och de verkade bli bitna. Har några till på gång så är optimistisk att få till fulla partier framöver men rekommenderar verkligen att ha testsessioner först INNAN man sätter igång och försöker spela på riktigt.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Här hemma har jag satt upp Sea Route to India, ett scenario som börjar i andra halvan av Age 1 ("1492") som jag tänkte vore kul av flera anledningar, dels för att det påminner om original-EU som startpunkt men också för att man slipper den smått klistriga 1444-starten mellan England och Frankrike.
I förlängningen skulle jag gärna lägga till startpositioner för Österrike och Ottomanerna också.

Notera att det faktiskt inte tar så absurt stor plats som man skulle kunna tro (även om det här är originalkartan och inte "gigantic playmat").20230218_120919.jpg20230218_120932.jpg20230218_120926.jpg   
Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

När du lägger till bilder i en post så väljer du först bild och sedan klickar du på knappen "Ladda upp" så fort bilden är färdiguppladdad så byts knappen "Ladda upp" ut mot en knapp som heter "Infoga", klickar du på den så lägger den till din nyss uppladdade bild i din post i ett presentabelt skick.

Det är dock givetvis helt ok att låta bli om man hellre vill ha bilderna som klickbara "attachments" i botten av posten i stället så bortse från min kommentar i såfall.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Tack! Det visste jag egentligen, men jag kan av oklar anledning inte logga in med telefonen så dröjde ett tag innan jag kunde reflektera över...
Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 20 februari 2023 kl. 16:32:39Tack! Det visste jag egentligen, men jag kan av oklar anledning inte logga in med telefonen så dröjde ett tag innan jag kunde reflektera över...
:up:

Kör du fortfarande med din Nokia 8210...?   :?
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Imperial Elegy
Space Empires

BjornH

Snyggt!

Vilka sleeves har du? Matta sleeves till småkorten också, finns det?

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Citat från: BjornH skrivet 21 februari 2023 kl. 10:55:34Snyggt!

Vilka sleeves har du? Matta sleeves till småkorten också, finns det?

Jag har använt 100-packen av Arcane Tinmen 41x63 för småkorten och 57x89 för de stora.
Imperial Elegy
Space Empires