Brädspel baserat på Europa Universalis (baserat på Europa Universalis)

Startat av Delirium, 2 april 2019 kl. 11:42:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

Nu finns retail edition av EUPOP inne på alphaspel för den som eventuellt varit intresserad: https://alphaspel.se/491-bradspel/121924-europa-universalis-retail-edition

Notera att den bara innehåller spelet för fyra spelare och i väst, så den östra kartdelen är alltså inte med även om det ser ut så på bilden, inte heller Age IV events. För det behöver man antingen KS deluxe edition eller Fate of Empires-expansionen.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Fredrik H

Jag hittar inte vad som händer när man fortsätter att ligga i krig vid rundans slut. kan någon peka mig i rätt riktning/säga vad som gäller?

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet  4 mars 2023 kl. 23:38:29Jag hittar inte vad som händer när man fortsätter att ligga i krig vid rundans slut. kan någon peka mig i rätt riktning/säga vad som gäller?
Jag tror det är sida 9 paragraf H som du tänker på. Dvs. alla länder i krig petar in 2 nya unrest.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Japp, och redan innan det paragraf E Occupied Towns: förlora prestige = tax för städer ockuperade av fiender eller rebeller, mycket lätt att glömma det senare särskilt.

Överlag tycker jag den utförliga SoP (4.1-4.7) är riktigt bra för att få med nästan allt som är viktigt att komma ihåg.
Imperial Elegy
Space Empires

Fredrik H

Tack och bock mina herrar! Vi spelade en runda här igår och alla tyckte det var roligt och ville spela igen. Jag önskar att NPR:s inte var så lätta att äta upp, men annars känns det mesta genomtänkt på ett bra sätt. Kanske att det är svårt att få Spaniens imperium i Amerika, men dit har jag inte kommit än.

Delirium

Vad kul att ni fick till spel! En runda eller maximalt 1,5 är vad man kan räkna med under inlärningsprocessen och det bästa är nog ifall det ger mersmak. Det finns saker som skaver lite i designen men som helhet är det kul att se att folk med ganska olika bakgrunder verkar gilla spelet.

Vissa NPR är svårare att äta upp: 6 units är inget man leker bort i första agen vanligtvis och innan kanonerna brukar det gå åt väldigt mycket military power för att siega. Lägg därtill tur/otur med rebel dice under krigsproceduren och det kan bli väldigt kostsamt att ha 5-6 provinser belägrade. :)
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Jag satte upp ett 4+1 Enemy at the Gates här hemma under helgen och har spelat första rundan. Blev mycket 1444 i väst så kul att se lite andra startpositioner och missions.

20230306_163044.jpg

Men det blir ju lite trångt på bordet.

20230306_163130.jpg
Imperial Elegy
Space Empires

chumchu

Citat från: Fredrik H skrivet  5 mars 2023 kl. 12:11:16Tack och bock mina herrar! Vi spelade en runda här igår och alla tyckte det var roligt och ville spela igen. Jag önskar att NPR:s inte var så lätta att äta upp, men annars känns det mesta genomtänkt på ett bra sätt. Kanske att det är svårt att få Spaniens imperium i Amerika, men dit har jag inte kommit än.

Motspelet mot det är exempelvis att alliera sig med ens fiendes grannar. Problemet är att det är dyrare att alliera sig med en liten NPR än att erövra den. Det behövs inte mycket för att skifta balansen till något mer rimligt. Nu får du ju en gratishandling vid en krigsförklaring samt en mil power för att vinna ett slag. Det gör krigsförklaringar gratis i termer av mil om du skickar in din armé och vinner slaget. Sen betalar du bara 1 power för att siega.

aegneus

1.5 MIL. Siege med kanoner + Unrest. Man erövrar gärna två provinser åt gången, bättre action economy.  Fast du kan ta bort Claim. Men den kanske du köpte. Eller måste behålla för mer casus belli.

Jag standardräknar på 1.5 MP (av blandade sorter) per erövrad provins.

Allierade med deras extra MIL och trupp är viktiga som en konvertering av DIP till militär styrka.

Delirium

En intressant detalj är att de flesta missions (och milestones) kräver vassallisering eller möjligen annektering men då går man miste om sina allierade. Ibland kan det vara värt att avvakta lite med vassallerna för att utnyttja gratistrupperna längre...
Imperial Elegy
Space Empires

BjornH

Några iaktagelser efter mera spel:

Österrikes missions suger fett.

De första är antingen väldigt svåra, eller kräver en herrans massa kuber ute. Sen om man inte klarat det svåra där man ska "befria" flera provinser som tillhör relativt mäktiga NPRer, kan man inte göra bra missions i Italien.

Tror österrike skulle tjäna ganska bra på att inte köra med missions, vilket ju är en rek. optional för de som vill ha mer sandbox-spel.

Jag gillar spelet skarpt, men ibland har man bra otur med ordning på events, drar inga advisors och kungen dör... Skulle vara bra om man kunde köpa mer kort på någe vis.

Intressant att i EU (1993) har man ett system där man faktiskt måste betala dukater för varje gång man flyttar och slåss. Hade varit intressant att testa ett system likt orange resurs i Eclipse.  Dvs dukater var huvudvalutan, och sedan för att "ha kuber i spel" var man tvungen att betala mer dukater för att ha fler kuber i spel. Istället för en hård limit på 30, där 31 kostar oändligt, och 30 är helt gratis.

Delirium

Tips för att spela Österrike (vars missions är svåra).  :P

1. Det som kräver 11 base tax kan klaras genom att antingen ta två provinser i krig ELLER använda Development för att göra två små städer till stora. ;)

2. Deras svåraste startmission jag tror du tänker på ("Defend the HRE"?) kan upplevas som ännu svårare än det faktiskt är, kriteriet är att OPPONENTS inte får äga HRE provinces, dvs mänskliga spelare eller bots. Så i de flesta partier kan man ignorera både Danmark och Venedig och även Burgund men ofta är missionet för svårt innan Burgund har imploderat så Frankrike i Franche-Comté behöver bemötas.

3. Försök inte göra Electormissionet (sammanlagt 9 kuber i tre elektorat) samtidigt som du blandar dig i Italien och/eller förbereder för Ungern-subjugate! Välj att fokusera på något av dem. Se 5 och 6 nedan.

4. Kolla alltid milestones först och främst! Eftersom ens missions är svåra blir det viktigare att vara tidigt ute med milestones. Jag tycker det underlättas av att Österrike inte behöver försvara sig särskilt mycket utan kan välja vad de vill göra. Till exempel: om milestone är att ha 4 nya vasallprovinser är det bra att kriga mot Bohemia och välja Force Vasallisation.

5. Det är ofta en fälla att börja mata influence i Ungern innan Black Army har kommit ut (andra halvan age ett). Ta dem dock som allierad tidigt och använd gratistrupperna i ev krig men kosta inte på subjugate för tidigt. Här kan du råka ut för prestigeförlust om någon väljer ditt event Hungarian Throne men jag tror det kan vara mer värt att ha tidig allians och inte kriga.

6. Möt Frankrike och Castile i Italien. Om milestone är influence i Italien, lägg där och inte i elektorat eller Ungern för att komma före de andra. Elektoraten och Ungern springer ingenvart (men se 5.). Satsa på Curian!

7. Någon extra influence kan dock vara bra att lägga i Burgund för att stressa de andra kring första eventet, likaså kan någon extra kub vara kul för att komma åt fler trade nodes, och något skepp för att ha ökad närvaro i Adriatic och kanske också Genoa - allt det ökar handelsflexibiliteten.
Imperial Elegy
Space Empires

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BjornH

Bra tips! Ska pröva nästa gång.

Är inte Black Army of Hungary typ nästan ett gratis CB för att ta över Ungern med våld. Ska man verkligen alliera sig med dem innan man vet hur det utvecklar sig? Är man allierad kan man inte anfalla, eller hur?

Ja Defend the Empire var den jag tänkte på. Den kräver vassalisering av eller krig mot antingen Danmark, Burgund eller Venedig, och det måste göras innan successionskrisen i Burgund för då får Frankrike vanligtvis provinser i HRE...

Att slåss mot Danmark i Holstein blir en fight mot 8 inf, right? (4 fr. Jylland/Holstein, 2 fr. Köpenhamn och 2 fr. Lund). Liknande problem i Brescia mot Venedig. Burgund har jag inte ens kollat.

Delirium

Allmänt tänkt om Österrike (som nog framgått) är att man tjänar på att fokusera på ett område med tillhörande missions i taget, både diplomatiskt och militärt. Det är ingen bra idé att försöka göra alla tre gröna missions tidigt. Förutom Englands expandera på kontinentenmission har kejsaren det jobbigast.

Citat från: BjornH skrivet  8 mars 2023 kl. 09:05:33Är inte Black Army of Hungary typ nästan ett gratis CB för att ta över Ungern med våld. Ska man verkligen alliera sig med dem innan man vet hur det utvecklar sig? Är man allierad kan man inte anfalla, eller hur?

Jag tror du tänker på Hungarian Throne, det första eventet. Det gör antingen att ditt marriage blir disputed (alt A) vilket är ett gratis CB men om du inte går i krig och vinner förlorar du 3 prestige. Alt B gör att du förlorar 2 prestige men får lite kuber. Som jag tänker är det bättre att ha dem som allierad så inte Polen tar dem men  inte anfalla om alt A faller ut.

Det är lite klurigt med tajmingen men man ska komma ihåg att Ungern inte är en pushover, om jag minns rätt har de 7 units i första striden och sedan måste du in i huvudstadsarean också för 6 till (du måste ta huvudstaden för att säkra rätt tronföljdsfredsvillkoret. Det går jäkla mycket pengar och manpower (och imperiet hjälper inte till). Ett alternativ är att inte alliera Ungern, bygga upp för krig och alliera Venedig istället (om du dessutom ändå tänkt köra vassallspåret mot dem) eller möjligen Böhmen för hjälp mot Ungern.

Eventet Black Army gör istället att Ungern anfaller dig och då kan du normalt kalla in imperiet till hjälp. Problemet med detta eventet är att om du vassalliserat eller annekterat innan det kommer blir det jäkla besvärligt med mycket unrest och rebeller som försöker ta tillbaka allt, det är ett riktigt gotcha-event mot Österrike särskilt om det gått bra hittills. Standardtipset brukar vara att avvakta med Ungern som vassall mm tills efter Black Army, men har man otur kan det dröja till allra sist i sista rundan Age 1 och då kan det kännas lite dumt att ha varit overksam. Idealiskt kan man rikta all uppmärksamhet mot Black Army men motståndarna, särskilt Frankrike brukar inte vara så timida att man kan göra det...

CiteraJa Defend the Empire var den jag tänkte på. Den kräver vassalisering av eller krig mot antingen Danmark, Burgund eller Venedig, och det måste göras innan successionskrisen i Burgund för då får Frankrike vanligtvis provinser i HRE...

Att slåss mot Danmark i Holstein blir en fight mot 8 inf, right? (4 fr. Jylland/Holstein, 2 fr. Köpenhamn och 2 fr. Lund). Liknande problem i Brescia mot Venedig. Burgund har jag inte ens kollat.

Det "enklaste" alternativet är att ärva Burgund till att bli Österrikiska Nederländerna, så du ser till att ha ett marriage där och manövrerar så du kan välja Burgundian Succession Crisis i andra halvan Age 1. Det löser Namur och Luxemburg. Sedan kan du antingen köpa Franche-Comté av Frankrike eller slåss om det. Det klarar missionet om Danmark (och Venedig) inte är spelare.

Brescia är nog lättast att kriga mot Venedig och bara gå in i Lombardy där du slåss mot fem gubbar om jag minns rätt och så tar du bara den i freden. Alternativt gå in för att vassallisera Venedig vilket definitivt är bra om det går igenom men binder en hel del kuber under tiden. Men lyckas du undvika att bli distraherad och ha kuber i Tyskland och Ungern också funkar ju det.

Danmark lite samma sak, även där "bara" en provins att ta men Danmark är starkare fiende och svårare att komma åt i vassallisering. Är Danmark en spelare kanske det kan gå att köpa Holstein, lär vara dyrt men ändå...

Att kriga mot Burgund om Namur och Luxemburg känns som ett svårt alternativ, Sundgau ger inte mycket att rekrytera med...
Imperial Elegy
Space Empires