Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tips på var man hittar Empire of the sun GMT

Startat av theeverything, 8 juli 2025 kl. 10:25:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

theeverything

Tjena!
Jag är på jakt efter Empire of the sun och undrar om man kan få lite tips av er vana krigsspelsköpare. Första steget var ju att kolla på GMT men det var ju out of print och på P500-listan. Kollade då på Alphaspel och worldofboardgames men där fanns inget heller. Så kollade jag Tradera och Blocket och slutligen eBay men där fanns bara några i USA och det verkar ju lite krångligt.

Så vad hade ni gjort? Nåt annat bra forum för detta? Det är ju ett spel som tryckts i många exemplar så det borde ju finnas folk som behöver bli av med sitt ex även om det är ett populärt spel. Folk skaffar ju barn och skaffar stränga flickvänner som tycker spel är barnsligt och så vidare. Och folk genomgår kriser och försöker växa upp och bli en vuxen lite mer riktig människa och det borde man väl kunna kapitalisera på tänker jag. Är det någon här som vill sälja sitt exemplar är jag givetvis också intresserad.

MVH Lars

Scipio

Det är en jättebra fråga.

Första stället som jag kollar är Boardgameprices.eu som gör ett uppslag i alla kända Europeiska webshoppar:
https://boardgameprices.eu/item/show/3705/empire-of-the-sun

Där finns inget träff tyvärr så det verkar vara slutsålt i alla affärer.

Nästa steg blir att kolla andrhandsmarknaden.
Ebay brukar som du upptäckt vara för dyrt pga. frakt och tull numera.

Tradera brukar ofta ha det man vill ha men i det här fallet så är det ingen träff där heller.
Jag brukar sedan kolla hur många "Empire of the Sun" Tradera har sålt dom senaste 3 månaderna, om jag finner att 2 eller fler har sålts så känner jag mig rätt säker på att den snart kommer att dyka upp där igen och skapar en bevakning så jag får ett email så snart som det händer.

Nästa ställe att kolla är här på forumet, jag lägger upp en köpes-tråd här.
Jag kan även lägga upp en köpes på krigsspel.se Facebookgrupp.
Är det inte ett för obskyrt spel så lägger jag upp en köpes-annons även på köp/sälj-brädspelsgrupper på Facebook.

Sedan så kollar jag ofta Boardgamegeeks marknad, många titlar som är svåra att få tag på brukar man kunna hitta där.
https://boardgamegeek.com/boardgame/11825/empire-of-the-sun-the-pacific-war-1941-1945/marketplace/geekmarket
Där finns det minst 4 ex. av 2nd Ed. Empire of the Sun att köpa från europeiska försäljare just nu.

"Randomization is too important to be left to chance"

Fredrik H

Det går att hitta i min bokhylla, 2nd ed, klippt, sleevat och aldrig spelat. Jag bor i Barkarby norr om Stockholm. PM:a om du är intresserad.

theeverything

Citat från: Fredrik H skrivet  8 juli 2025 kl. 13:00:45Det går att hitta i min bokhylla, 2nd ed, klippt, sleevat och aldrig spelat. Jag bor i Barkarby norr om Stockholm. PM:a om du är intresserad.

Men det låter fantastiskt. Har skickat PM.
Lars

theeverything

Citat från: Scipio skrivet  8 juli 2025 kl. 10:55:12Det är en jättebra fråga.

Första stället som jag kollar är Boardgameprices.eu som gör ett uppslag i alla kända Europeiska webshoppar:
https://boardgameprices.eu/item/show/3705/empire-of-the-sun

Där finns inget träff tyvärr så det verkar vara slutsålt i alla affärer.

Nästa steg blir att kolla andrhandsmarknaden.
Ebay brukar som du upptäckt vara för dyrt pga. frakt och tull numera.

Tradera brukar ofta ha det man vill ha men i det här fallet så är det ingen träff där heller.
Jag brukar sedan kolla hur många "Empire of the Sun" Tradera har sålt dom senaste 3 månaderna, om jag finner att 2 eller fler har sålts så känner jag mig rätt säker på att den snart kommer att dyka upp där igen och skapar en bevakning så jag får ett email så snart som det händer.

Nästa ställe att kolla är här på forumet, jag lägger upp en köpes-tråd här.
Jag kan även lägga upp en köpes på krigsspel.se Facebookgrupp.
Är det inte ett för obskyrt spel så lägger jag upp en köpes-annons även på köp/sälj-brädspelsgrupper på Facebook.

Sedan så kollar jag ofta Boardgamegeeks marknad, många titlar som är svåra att få tag på brukar man kunna hitta där.
https://boardgamegeek.com/boardgame/11825/empire-of-the-sun-the-pacific-war-1941-1945/marketplace/geekmarket
Där finns det minst 4 ex. av 2nd Ed. Empire of the Sun att köpa från europeiska försäljare just nu.

Tack för fin hjälp! Väldigt bra tips med Geekmarket, det kommer jag ha nytta av!
MVH
Lars

Delirium

Bra genomgång Roger. Jag har bra erfarenheter av geekmarket om man kollar säljaren lite noggrant. En del säljare är mindre webshoppar som inte syns på generella sökningar t ex på boardgameprices.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires