Replay av Armored Knights - Guderian Crosses the Meuse (Grognard Simulations)

Startat av Fredrik H, 14 oktober 2025 kl. 22:39:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Citat från: jerry skrivet 26 oktober 2025 kl. 00:08:32Underbar bok den där blitzkrieg, ramlade över den för 45:_ på erikshjälpen i kristianstad.
Och hur verkar spelet ... ?

Det är inte helt lätt att svara på. Jag tror att du skulle tycka att reglerna är frustrerande oklara på sina ställen. Det underlättar inte att det knappt finns några exempel alls på hur saker ska funka. Samtidigt är designern gammal militär och jag tycker det märks. Det finns regler för en hel del taktiskt intressanta saker och jag gillar den delen.

Som du ser på kartan är det rätt mycket brickor på liten yta. Man måste vara beredd på att motionera pincetten, för systemet vill att du har två kompanier infanteri för att få en bonus för ditt pansar, detsamma gäller recon och liknande saker. I vilken fight ska ledaren vara med, vilken strid ska få vilket artillleristöd och vart ska Luftwaffe bomba? Ska man anfalla hasty eller prepared? Det är pyssligt och pussligt helt enkelt, och allt är inte glasklart.

Stridstabellen är intressant. Man slår var sin D10 och avläser tabellen utifrån roll (anfallare-försvarare) och kvalitet (här mest veteran mot green än så länge). Det är snyggt gjort så att försvararen ska slå lågt och anfallaren högt, vilket gör att terräng som ger -2 till båda funkar helt rätt. Jag tycker stridstabellen är väldigt intressant och skulle gärna se en liknande i andra spel.

Det är också många odds (3:1,3.5-1, 4-1, 4.5-1 osv) så man jagar inte odds - det ger sig av sig självt.

Jag tycker att spelet ger mig en väldigt bra bild av vad som pågick de där dagarna 1940. Skalan är bra och jag gillar stridssystemet. Det är här inte en putsad produkt som till exempel France 1940, komponenterna och reglerna är mer av ett källarprojekt än GMT (vilket ju är fallet). Om en developer fick putsa på exempel, strömlinjeforma och tydliggöra saker så skulle det vara bättre, men här är vi. Jag ångrar inte att jag köpte det (tvärtom, jag förstår övergången mycket bättre nu - vilket är viktigt för mina spelupplevelser), men jag tror inte det är för alla. 

Strv102r

Har varit där på fältövning med FHS när vi följde XIX pzkåren genom Ardennerna , över Meuse via Haraucourt (nedre högra delen på kartan, där ett mindre pansarslag stod och tyskarna hade klara tekniska problem med verkan i målen) och till Stonne. Stått vid bunkrarna som feldwebel Rubarth ur 10 pzdiv slog ut med sin grupp när de upptäckte att de var ensamma på franska sidan och alla andra gummibåtar vänt om eller sänkts. Därmed öppnade han en lucka för försvaret så att fler kunde ansluta över. Också stått där Hermann Balck, då chef 1 pzgrenreg i 1 pzdiv stod när han tagit anfallsmålet södra sidan Meuse väster om Sedan, och kunde se hur 2 pzdiv hejdades brutalt från att ens komma ner till vattnet med sina gummibåtar, varför han mot given order att försvara tagen terräng inledde att anfall västerut på söder sida floden och slog ut bunkrar så att 2 pzdiv kunde lösa sin uppgift. Samma initiativkraft och förståelse för sammanhang som Rubarth. På morgonen dagen efter hade alla tre pzdiv fått pontonbroar på plats och stridsvagnarna kunde börja rulla över. 

Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?

Kan rekommendera att använda "Blitxkrieglegende" (men ta den engelska utgåvan, akademikertyska är svår...)  som guide på ett par dagars vistelse i området. Bo på Hotell Panorama i Bouillon (det har jag gjort tre gånger nu) där XIX pzkåren upprättade sin stabsplats. Vildsvinshuvudet som Guderian fick i huvudet när stabsplatsen bombades är kvar. Utmärkt mat, otrolig utsikt över Godfroid de Bouillons (första korståget) slott i dalgången nedanför. 
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

"Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?"

Eller så visste de redan vad krig innebar, hade redan tagit sig igenom ett och tänkte fan inte låta tysken vinna den här gången heller. 40-50 åringar med rutin? Inte min favoritmotståndare. Det är väl mer ledning och sådana strukturer som fått svårt att hänga med i svängarna.   

Strv102r

Citat från: aegneus skrivet 26 oktober 2025 kl. 11:40:56"Franska 55 bar en reservdivision bestående av äldre män, veteraner från VK1 till stor del, vilket kan låta betryggande för att försvara en befäst linje statiskt, men mht VK1 natur är frågan om de inte var lite väl traumatiserade redan från början 1940?"

Eller så visste de redan vad krig innebar, hade redan tagit sig igenom ett och tänkte fan inte låta tysken vinna den här gången heller. 40-50 åringar med rutin? Inte min favoritmotståndare. Det är väl mer ledning och sådana strukturer som fått svårt att hänga med i svängarna.   

Så hade det kunnat vara. Utfallet talar dock mot det. Så blir det när man slår tärningen illa, potentiella styrkor tonas ner i förklaringarna, och svagheterna accentueras.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Barbarossa; Kiev to Rostov, MMPs Rostov 41. Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Efter åtta timmar (två turns) har läget förändrats avsevärt. Det som hänt är att 1st PzD nu har gått över bron med divisionens alla stridsdelar och verkar på en helt annan nivå än tidigare, Man trycker bort gubbarna i 55 ID och lyckas dessutom besegra den franska pansarbrigad som kastats in som reserv. Den sistnämnda överraskades under förflyttning och vräktes över ända av tyskarna. Det enda smolket i glädjebägaren är att det är tydligt att de tyska stridsvagnarna inte riktigt håller måttet, de lätta modellerna tar ordentligt med stryk och det är besättningarnas kompetens snarare än hårdvarans kvalitet som ligger bakom framstegen.

Infanteriregementet Grossdeutchland har nu också tagit sig över floden och kan snart sättas in i striden. GD är spelets enda elitformation.

De två andra tyska divisionerna kämpar med näbbar och klor för att få till något substantiellt, men Guderian inser utan tvekan att det som kommer att göra att deras övergångar kommer till stånd är framgångarna för 1st PzD och de indirekta effekter dessa ger.

55 ID är en mycket sliten division som faller bakåt för att återfå balansen. Divisionens effektivaste del är artilleriet, men precis som Panzer I inte är framtidens stridsvagn är 75mm inte framtidens artilleripjäs. 71 ID har däremot en stabil position och förstår inte riktigt vad 55 ID klagar över.

Arméchefen skriker för full hals att förstärkningar måste komma på plats omedelbart. Under natten 13-14 maj kommer telefonerna gå varma i de bakre franska områdena. Har någon sett till RAF för övrigt?

Vill bara tillägga att jag väldigt gärna skulle tillbringa en semester enligt Olas anvisningar. När vi var där så hyrde vi en villa vid fransk-tyska gränsen och gjorde dagsutflykter. Det var väldigt lyckat, vi såg Maginotlinjen (ett fort är öppnat för allmänheten), Sedan, Stonne, Bastogne, Verdun och Waterloo. Allt ligger så nära när man väl är där.