Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Fredrik H

Imperial Elegy av Vuca Simulations

Startat av Fredrik H, 31 oktober 2025 kl. 16:01:07

Föregående ämne - Nästa ämne

theeverything, David Sunnergren och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Igår rasade det in ett nytt spel från Vuca, nämligen Imperial Elegy. Jag tänkte göra lite reklam för det, för idén känns rolig.

Man spelar en europeisk stormakt 1850-1920 (GBR, Ty, Fra, Ru, Ö-U och Osmanerna). Man ska industrialisera, kolonisera och en massa annat, varje turn är tio år och spelet är kortdrivet. Spontant känns det närmast Here I Stand i sitt upplägg, men jag måste spela det för att få grepp om hur det funkar.

Jag tycker det är kul att designern tänker sig att WW1 spelas ut i spelet (om det händer), det hade varit lätt att avsluta när det drar igång.

Jag märker att jag har alldeles för lite koll på vad jag vill säga, men jag vill också påpeka att i vanlig ordning är produkten från Vuca av fantastisk kvalitet; monterade kartor, bra player aids, snygga brickor som inte behöver klippas etc. Jag ska försöka få det på bordet inom rimlig tid (mycket nytt som dykt upp på kort tid).

Bilderna ser ut som dom tagits av Samhalls synskadade avdelning, men det är alltså jag som fotat. Titta på hemsidan för ökad begriplighet.





https://vucasims.com/products/imperial-elegy-the-imperial-world-at-war-1850-1920




theeverything

Oj! Spännande! Ännu ett spel och en hel tillverkare som jag inte kände till. Det här blir ju ruskigt spännande att läsa om. Ett bra kortdrivet spel på det här temat vore ju helt fantastiskt. Får de till det så att både 1800-talet liksom wwi utspelas intressant och trovärdigt är de värda en rejäl medalj, och kanske till och med lite pension uppepå det, men jag tror det när jag ser det. Det är ju stora utmaningar med att få till det som man säger på managementspråk.


Scipio

Mmm, den här har jag spanat på en längre tid. Ligger defintivt i try-before-buy-högen med spel så jag vill gärna höra mer!   :up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Fredrik H

Citat från: Scipio skrivet 31 oktober 2025 kl. 20:41:19Mmm, den här har jag spanat på en längre tid. Ligger defintivt i try-before-buy-högen med spel så jag vill gärna höra mer!  :up:

Jag vill påpeka att min buy and never try är bättre för konungarikets tillväxt! Jag ska försöka spela det så snart jag kan, jag räds icke att spela 6 sidor samtidigt (spelet har ett bot-system, men jag har accepterat att jag inte har några kompisar och anpassat min schizofreni därefter).

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 31 oktober 2025 kl. 21:51:31
Citat från: Scipio skrivet 31 oktober 2025 kl. 20:41:19Mmm, den här har jag spanat på en längre tid. Ligger defintivt i try-before-buy-högen med spel så jag vill gärna höra mer!  :up:

Jag vill påpeka att min buy and never try är bättre för konungarikets tillväxt! Jag ska försöka spela det så snart jag kan, jag räds icke att spela 6 sidor samtidigt (spelet har ett bot-system, men jag har accepterat att jag inte har några kompisar och anpassat min schizofreni därefter).
Damn  :lol:
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Slår vad om att det är ett utmärkt onsdagslir på FF. Och att det är du Roger som köpt in det när det väl blir av. 😀
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: Andreas Lundin skrivet  2 november 2025 kl. 14:18:44Slår vad om att det är ett utmärkt onsdagslir på FF. Och att det är du Roger som köpt in det när det väl blir av. 😀
Andreas, du känner mig väl...  :D
"Randomization is too important to be left to chance"

Vidarrr

Lyssnade på en podcastintervju med Mike Lorino på Patricks Simulation Realities. Ganska dåligt ljud tyvärr men sugen på spelet blev man.

En intressant vinkel är att alla spelare har dolda objektiv som de får poäng för. Om spelet avslutas utan WW1 så räknas poängen och man hittar en vinnare. Om det istället blir WW1 så är det den allians som vinner kriget som delar segern i spelet. Om inte kriget går i stå utan vinnare, då vinner istället den/de spelare som förklarat sig neutrala.

Fredrik H

Citat från: Vidarrr skrivet  4 november 2025 kl. 14:16:24Lyssnade på en podcastintervju med Mike Lorino på Patricks Simulation Realities. Ganska dåligt ljud tyvärr men sugen på spelet blev man.

En intressant vinkel är att alla spelare har dolda objektiv som de får poäng för. Om spelet avslutas utan WW1 så räknas poängen och man hittar en vinnare. Om det istället blir WW1 så är det den allians som vinner kriget som delar segern i spelet. Om inte kriget går i stå utan vinnare, då vinner istället den/de spelare som förklarat sig neutrala.

Ytterligare en aspekt av det är att spelare som ligger efter i VP har mycket att tjäna på att dra igång VK1 för att få en chans att vinna. Designern påpekar att resonemanget fanns hos Tyskland 1914; vi har en bättre chans nu än om tio år... Jag tycker spelet känns väldigt intressant, men en replay får vänta några veckor.

David Sunnergren

Citat från: Fredrik H skrivet  4 november 2025 kl. 18:29:37
Citat från: Vidarrr skrivet  4 november 2025 kl. 14:16:24Lyssnade på en podcastintervju med Mike Lorino på Patricks Simulation Realities. Ganska dåligt ljud tyvärr men sugen på spelet blev man.

En intressant vinkel är att alla spelare har dolda objektiv som de får poäng för. Om spelet avslutas utan WW1 så räknas poängen och man hittar en vinnare. Om det istället blir WW1 så är det den allians som vinner kriget som delar segern i spelet. Om inte kriget går i stå utan vinnare, då vinner istället den/de spelare som förklarat sig neutrala.

Ytterligare en aspekt av det är att spelare som ligger efter i VP har mycket att tjäna på att dra igång VK1 för att få en chans att vinna. Designern påpekar att resonemanget fanns hos Tyskland 1914; vi har en bättre chans nu än om tio år... Jag tycker spelet känns väldigt intressant, men en replay får vänta några veckor.

Ser fram emot att du involverar mig på ett FFdL i en nära framtid.