Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelåret 2025

Startat av Fredrik H, 23 december 2025 kl. 22:21:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Året närmar sig sitt slut och jag tänkte reflektera över årets spelupplevelser. Det här är ingen exakt vetenskap, jag kan tveklöst ha glömt spel och jag kan dessutom placerat spelandet av spel i fel år, dessa båda fenomen tillskriver jag det avsevärda avstånd innevarande år har till det födelsedatum mitt körkort anger.

Jag har i vanligt ordning köpt fler spel än jag har spelat. Jag har för många spel, det börjar bli lite löjligt, men jag orkar inte sälja dem. Inget nytt under solen där alltså. Men jag tycker att fyra spel har överraskat mig positivt, spel jag alltså har köpt, spelat och gillat utöver det förväntade. Utan inbördes rangordning så är det följande spel:

Imperial Elegy av Vuca Games. Spelet är en mycket intressant tagning på en väldigt spännande period. Jag har på intet sätt förstått alla spelets nyanser, men det jag har sett gillar jag. Jag har också blivit lite av en Vuca games fan boy, jag gillar hur dom ser på krigsspelsproduktion, det är snygga och spelarvänliga spel varenda gång (tänker på charts, extra kartor etc).

Italia 1917-18 av Nuts. Det här är samma system som Friedensturm, ett system jag tycker skildrar den operationella nivån under VK1 på ett väldigt roligt och intressant sätt. Spelet skildrar den italienska fronten från Caporetto 1917 fram till krigsslutet, men det finns vettiga scenarion om man till exempel bara vill testa Caporetto. Har ni kört Friedensturm eller Somme och gillade dem så är Italia precis lika bra och roligt, events, doktriner, stormtrupper, Cadorna och allt annat man kan önska sig.

The Last Gamble av Compass games. Ett väldigt genomtänkt och välfungerande system på ett ämne som inte egentligen inte kittlar mig särdeles mycket. Jag har precis avslutat en replay så läs gärna den, men det här spelet gav mig så mycket mer än jag trodde det skulle göra och nivån passar mig precis.

Spring Prelude av Compass games. Spelet behandlar sovjets våroffensiv 1942 och systemet var bara väldigt trevligt. Man drar styrkemarkörer, kvalitet är viktigt, båda sidor får anfalla och försvara - jag och Multing tyckte båda att det var väldigt roligt när vi - håll i hatten nu - spelade hela spelet från start till slut i somras!

Både Italia och Spring Prelude borde jag göra replays på, det är roliga spel på rätt nivå för en rapport. Båda spelen förtjänar lite mer uppmärksamhet än forumet gett dem. Imperial Elegy tror jag är för rörigt för att jag ska få till något, men det verkar ha uppmärksammats rejält här i konungariket. 

Jag har även köpt, men inte spelat, Army Group North från GMT. Jag gillar både temat och systemet, så jag vet vad som väntar. Flying Pigs spel om Chickamagua är mer av en dark horse, men då det är snyggt och jag har, skämmigt nog, aldrig spelat något rejält om den bataljen så var jag i det närmaste tvungen att köpa det. Jag har köpt ett antal spel till, men de här var de som slog mig nu.

Vad har jag missat, varför har jag fel och vad borde jag gjort för investeringar istället? Är 2026 året då jag säljer allt och går över till ASL? Jag läser gärna om någon har några särskilda spelminnen från det gångna året.