Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Utvecklingstråd för mitt civilisationsspel

Startat av chumchu, 23 februari 2026 kl. 13:26:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

chumchu

Tack alla för ett trevligt FF. Särskilt till de som speltestat mitt spel och kommit med input. Mitt mål för året är att komma till en "färdig" punkt med spelet så att det blir självgående eller jag känner mig fri att gå vidare till nästa projekt. Victory conditions är ungefär:

Decisive victory: färdig prototyp med en utvecklare som är intresserad
Major victory: färdig prototyp och plan för självpublicering/digital version/print-and-play
Minor victory: färdig prototyp och pitch som skickats iväg

Jag tänker att prototypen är färdig när grundreglerna inte ändras mer än errata/förtydliganden, regelboken är skriven och spelmaterialet är funktionellt.

Här finns en länk till en mapp med den senaste versionen av regler och spelmaterial för den som vill kolla:
https://www.dropbox.com/scl/fo/v0idpjhbz251e41qe9ajl/AByaU7HNO2A627ENS73ep5s?rlkey=xkhdql36tbqyt9g5e4x9id549&st=hqzkak8r&dl=0

En fråga till forumet eftersom jag har utvecklat spelet så länge så har jag inte något utifrånperspektiv på det, vilken av titlarna nedan hade låtit mest intressant för dig? Egna förslag är mycket välkomna.

1) Sugar, Spice & Smallpox - Global History from 6000 b.p.

2) Civilisations & States - From the Agricultural Revolution to the Industrial

3) La Longue Durée - A Game of Civilisations, Crops and Changing Technology

Scipio

Tycker dina ambitioner ser rimliga ut. Din Minor Victory kan säkert sluta upp som en Decisive victory om allt går bra.  :up:

Jag gillar namn 3 bäst, tycker det känns mest beskrivande och samtidigt unikt.
"Randomization is too important to be left to chance"

FRVO

Citat från: chumchu skrivet 23 februari 2026 kl. 13:26:28Tack alla för ett trevligt FF. Särskilt till de som speltestat mitt spel och kommit med input. Mitt mål för året är att komma till en "färdig" punkt med spelet så att det blir självgående eller jag känner mig fri att gå vidare till nästa projekt. Victory conditions är ungefär:

Decisive victory: färdig prototyp med en utvecklare som är intresserad
Major victory: färdig prototyp och plan för självpublicering/digital version/print-and-play
Minor victory: färdig prototyp och pitch som skickats iväg

Jag tänker att prototypen är färdig när grundreglerna inte ändras mer än errata/förtydliganden, regelboken är skriven och spelmaterialet är funktionellt.

Här finns en länk till en mapp med den senaste versionen av regler och spelmaterial för den som vill kolla:
https://www.dropbox.com/scl/fo/v0idpjhbz251e41qe9ajl/AByaU7HNO2A627ENS73ep5s?rlkey=xkhdql36tbqyt9g5e4x9id549&st=hqzkak8r&dl=0

En fråga till forumet eftersom jag har utvecklat spelet så länge så har jag inte något utifrånperspektiv på det, vilken av titlarna nedan hade låtit mest intressant för dig? Egna förslag är mycket välkomna.

1) Sugar, Spice & Smallpox - Global History from 6000 b.p.

Det var superkul att testa ditt spel - känns som det har riktigt stor potential. Ett förslag är att du frågar några spelutvecklare om vad du behöver leverera för att de ska kunna utvärdera och eventuellt utveckla och distribuera spelet.

David Sunnergren

Citat från: chumchu skrivet 23 februari 2026 kl. 13:26:281) Sugar, Spice & Smallpox - Global History from 6000 b.p.

3 är häftigast namn, men jag är tveksam till att ett fransk namn på ett spel är en bra säljpitch så jag hade nog valt något annat namn.

Jag gillar däremot andra delen av 3 bäst "A game of Civilisations, Crops and Changing Technology"

Jag hade kanske valt att namnge det något liknande: Evolving Cultures - A game of Civilisations, Crops and Changing Technology.

Detta med reservation för att jag inte testat ditt spel utan endast samtalat med dig om det.

chumchu

Tack för feedback. Då siktar jag på att behålla/utveckla undertiteln i namnalternativ 3 i alla fall.

Nästa steg blir att göra en snyggare pitch till SAGA som har deadline snart https://saga.boardgamedesign.se/sida/hem.html

Funkar pitchen har jag också något att skicka till spelutvecklare/förlag.

thermopylai

Superkul att testa!
Jag röstar på alternativ 3, vilket du redan hört från mig. Jag skulle ändra 'crops' till 'domestication'.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

chumchu

Nu är pitchen inlämnad. Det blev en variant på namn 3 men inte på franska. Får se om det håller.