Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vad spelade Fredrik H på FF (och inte gillade)

Startat av aegneus, 4 maj 2026 kl. 23:19:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Jag undrar (eftersom jag är nyfiken på konceptet) 

Ledtråden är "Jag spelade något slag antiken-spel på FF någon gång, det var lite romare och barbarer, minns inte vad det hette. Det handlade inte alls om Rom det var ett deck-building-spel som hade en karta över medelhavet."

Är det Time of Crisis ?  Eller något annat?

Någon som kan gissa (eller till och med vet? ) och hjälpa mig hitta spelet?

Maglica

Robert Maglica

Fredrik H

Jag vågar mig på att gissa att det var Time of Crisis. Det var deckbuilding och folk blev glada när dom invaderades av barbarer då det var enkla VP (precis som i historien). Inte mitt spel, men jag är heller inte hobbyns facit (även om det inte vore en orimlig titel att ge mig). Aspirerar jag på någon liknande titel så är väl den allvetande skräphögen närmast till hands, med tanke på min fysiska status.



Sen kan trådens titel innehålla berättelser om mer än ett spel, samtidigt som jag har haft kul när jag spelat spel jag inte skulle röra i med tång ensam på kammaren. Jag har en gång i mitt liv spelat QM General på FF, jag var Italienare i den segrande koalitionen. Jag drog väl ihop några enstaka poäng i Afrika, David tutade på som tysk och ackumulerade en babiljard poäng så vi vann. Det fyllde inget av mina kriterier för ett bra spel, men sällskapet gjorde det roligt. Jag har också puttat på rymdskepp  med fingrarna i något spel Elias visade, det var fånigt roligt.

Men Time of Crisis är mer för andra.


Delirium

Time of crisis vet jag fortfarande inte om jag gillar. Jag vann stort första gången och kom toksist andra gången så uppenbarligen har jag inte förstått det. Kanske lite väl abstrakt...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

aegneus

Jag har det (från min History of Rome -period) men har aldrig spelat. Gillar tanken Euro maskerat till krigsspel men visst känns det inte riktigt som historia....

Det andra spelet jag har från den tiden är väl åt andra hållet då - för mycket historia  :D

pic5467024.webp

Delirium

Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed