Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Gustav Adolf the Great (GMT)

Startat av Andreas Lundin, 23 maj 2006 kl. 19:53:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Länge sedan jag spelade, men är det ens möjligt för LI att använda advancing fire?? Har för mig att man sa något om att LI inte var organiserade så. Men som sagt länge sen jag spelade.

Andreas Johnson

Ja det är möjligt att jag har fel, men iom -3 modifiern så är det ju inte aktuellt så länge det inte finns nån 3 increment LI. Nån sån har jag inte sett till i SFO eller GAG i alla fall men det finns ju två spel till. Annars kan man ju fråga Ben själv, han brukar vara snabb på att svara.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

tinG

Är den nån som har Lützen på spelbordet idag, eller äter ni Gustav Adolfsbakelsen utan?  :wink:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Doomfarer

Med tanke på att slaget egentligen stod den 16:e nov kan vi ju vänta tills dess. ;)
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Sten Ekedahl

Citat från: "Doomfarer"Med tanke på att slaget egentligen stod den 16:e nov kan vi ju vänta tills dess. ;)
Ähh! Teknikaliteter!  :x Bakelse kan man äta ändå! :P
Wargames - Laborationer i historia

tinG

Väljer att inte starta en ny tråd för dessa bilder på Slaget vid Lens, 1648. Scenariot är från 'Under the Lily Banners':

Jag gillar detta slaget, rent och snyggt ingen jobbig terräng som skapar kaos och förvirring innan de stridande ens sett röken av varandra... Det verkar vara ett mycket bra introscenario också!

I ett solokör av Lens har jag nått fram till runda fem.

På den västra flanken har Markis de Vilequier's franska och Prins von Salm's Wallonsk-Lorrainska kavalleriträffar gjort upp i en virvlande strid som fransmännen först kunde stabilisera efter att d'Erlachs tre reservregimenten satts in. Salm's styrka har dock återhämtat sig snabbare än de franska förbanden som forfarande på 'Rally'.

Den franska centern har precis gått till 'Charge' på sin sin 'continuation'. Under två timmar har det franska artilleriet beskjutit Ärkehärtig Leopold Wilhelm von Habsburg's Armé av Flandern. Det spanska artilleriet har besvarat elden men förlusterna har varit mycket begränsade på båda sidor.
Den franske befälhavaren, Louis de Bourbon, Prince of Condé, ser nu att hans högerflank har stabiliserats och även om det ser lite oroligare ut i öster så beordrar han centern framåt. Avancemanget är först mycket långsamt för Leopold's infanteri rycker också fram. Slutligen, när en trovärdig rapport om att Garmont's kavalleri har säkrat arméns vänsterflank och stora skaror spanska kryssiärer setts lämna slagfältet i jakt efter flyende fransmän ljuder signalen och duc de Châtillon's bataljoner rycker framåt med Gardes Francaises i spetsen.
Den franska centern har precis gått till 'Charge' på sin sin 'continuation', men missade en andra chans.

På slagfältets östra kant har kavalleriet under Duc de Garmont respektive Prince de Ligne slagit varandra till status que.

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

B_J_S

fel tråd :)
//Jonas