Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Ukraine 43

Startat av magnus lindström, 16 oktober 2006 kl. 09:55:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Är det någon som testat detta spel från GMT? Jag blev sugen på denna sällan spelade period av kriget när jag läste boken tjerkassy som nyss kommit ut. Är det någon som vill bli av med sitt spel?:)

butch

jag blev väldigt sugen på att läsa boken efter att ha sett tråden :)
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

BigPapaBear

...jag blev väldigt sugen på att läsa tråden efter att ha köpt boken.  :P  :down:  :D

Det ska väl vara lite Ardennes '44 vibb på det hela. Föregångare, typ. Elias vet säkert...
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "magnus lindström"boken tjerkassy som nyss kommit ut

Av vem?

magnus lindström

Boken är skriven av Anders Franksson och Niklas Zetterling. Läsvärd bok men den känns lite spretigare än andra Tamelander/Zetterling-böcker. Till en del beror nog detta på att boken är skriven på engelska och översatt till svenska. Något som även kan vara bra om ni ska läsa boken är att ha kartor över kriget i Ukraina 43-44 till hands.

Boken inleds med en beskrivning av hösten -43. så Slutet på boken Kursk och början på denna bok täcker perioden när spelet "Ukraine-43" utspelar sig. Ett spel om en rätt outforskad period på divisionsnivå skulle nog passa mig. Det finns en hel del perioder som det inte lagts ner mycket krut på när det gäller östfronten. Avalanche press har nu skapat ett spel om ryssarnas operation Mars 1942. Anledningen till att man inte gör spel om andra perioder än Barbarossa - Stalingrad brukar ju vara att spelen är ensidiga. Men det hävdas att sidorna ska vara rätt jämnstarka i "Ukraine-43" med rörlig krigsföring. En period som jag då direkt kommer att tänka på är perioden mellan Stalingrad och Kharkov, där borde det finnas förutsättningar för ett spel.

Personligen så spelar inte styrkeförhållandena någon större roll för mig för jag spelar mest för att få en känsla för historien.

BigPapaBear

Citat från: "magnus lindström"Boken är skriven av Anders Franksson och Niklas Zetterling. Läsvärd bok men den känns lite spretigare än andra Tamelander/Zetterling-böcker.

Efter att ha läst en hel del av dessa gossars alster har jag kommit till slutsatsen att även om Zetterling och Franksson är mycket kompetenta forskare är Tamelander en bättre textförfattare.
Om boken är spretigare än Kursk känns det illa.

Tamelanders Malta är den bästa boken i hela familjen. Tveklöst!
En mycket bitter liten man.