Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hjälp mig reda ut skillnaden mellan TCS/OCS/SCS (MMP)

Startat av Jon, 1 december 2006 kl. 10:24:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Jon

Goddagens,

mycket till krigsspelare är jag inte, men det ska förhoppningsvis ändras. Så jag börjar med att öka mina kunskaper vad det gäller MMPs olika spelserier TCS, OCS och SCS. Vad innebär de olika begreppen, vad för sorts spel hamnar i vilken kategori? Och vilken kategori skulle lämpa sig till en mindre erfaren brädspelare?

På tal om nybörjarspel så har jag införskaffat mig det lilla "Target Arnhem" som jag tänkte pröva på, om jag nu hittar någon att spela med vill säga.

Elias Nordling

CiteraVad innebär de olika begreppen, vad för sorts spel hamnar i vilken kategori? Och vilken kategori skulle lämpa sig till en mindre erfaren brädspelare?

Förkortningarna står för olika spelserier, vilket innebär att de har samma regelbok, med en spelspecifik regelbok för tilläggsregler till spelsituationen.

TCS = Tactcal Combat Series. Enheterna är plutoner och ett spel täcker ett par dagar och några kvadratkilometer.

OCS = Operational Combat Series. Enheterna är bataljoner-divisioner och ett spel kan täcka ett helt fälttåg.

SCS = Standard Combat Series. Gjort för att vara litet enklare. Skalan varierar, men är i samma härad som OCS.

Givetvis är det SCS som rekommenderas för nybörjare, då de andra två systemen är halvkomplicerade.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Citerahalvkomplicerade

:lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Det tackar jag för!

Andreas Lundin

Det är inte bara graden av komplexitet som skiljer serierna åt. En annan aspekt är speltiden. SCS har generellt en mycket kortare speltid.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Det är alltså en grundregelbok för en specific serie (t.ex. SCS) med extra tilläggsregler för aktuell speltitel? Men ingår grundregelboken i alla titlar i t.ex. SCS eller köper man den separat? Försökte luska ut det på MMPs sida men fann inget om just det.

Andreas Lundin

Ja, så är det.

Jon

Haha, hur är det? Ingår den eller köper man den separat?

Andreas Lundin

Ingår.

Vvornth

När det gäller TCS så vill du nog hitta 4.1 reglerna som finns på nätet istället för att nyttja de som kommer med boxarna dock.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Andreas Lundin"
Citerahalvkomplicerade
:lol:

Halvkomplicerade saker är inget att skratta åt.

Elias Nordling

OK, för en nybörjare är nog TCS och OCS helkomplicerade  :)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Jon

Kan man då säga att SCS är halvkomplicerat för nybörjare? Inget fel i det, det ska vara något att bita i.

Jag lyckades för övrigt att efter endast två timmars aktivitet på detta forum skaffa mig en Vassal-kompis för Target Arnhem, inte illa!

A F

Citat från: "Jon"Jag lyckades för övrigt att efter endast två timmars aktivitet på detta forum skaffa mig en Vassal-kompis för Target Arnhem, inte illa!

Slår bodycontact.se med hästlängder.

Vvornth

Citat från: "Jon"Kan man då säga att SCS är halvkomplicerat för nybörjare? Inget fel i det, det ska vara något att bita i.

SCS är på den nivån att det är simpelt nog för att inte avskräcka folk nya och nyfikna på blipplir samtidigt som de inte känner sig idiotförklarade.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance