Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Fådda krigsspel

Startat av Organ, 6 december 2006 kl. 13:46:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Jag fick för en tid sedan ett antal krigsspel av en kompis, som i sin tur ärvt dem av sin storebror. Kompisen är på inget sätt en gamer och tyckte att de bara stod och tog plats i hyllan så han donerade dem till mig. Alla spelen är från 70-talet och/eller tidigt 80-tal. Jag har kollat in dem på www.boardgamegeek.com men det vore även intressant att höra era eventuella kommentarer om dem. De olika titlarna är som följer:

Napoleon at War - Four Battles (SPI)
A House Divided (GDW)
The Battle of Prague (GDW)
Napoleon's Last Battles - The Waterloo Campaign (SPI)
Four Great Medieval Battles (SPI)

Så, har jag gjort ett kap eller hör de hemma i soprummet?  :wink:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Elias Nordling

Av spelen du fått räknas A House Divided som en klassiker som håller än. Napoleon's Last Battles brukar också räknas som en klassiker, även om det här jhälper att du har ett nostalgiskt förhållande till spelmekanik från 70-talet.

The battle of Prague är mer okänt, men har högt anseende. Four Great Mediveal Battles lär ha en smula ohistoriska order of battles, men systemet ska vara bra, och scenariorna kul. Napoleon at War, däremot, tror jag inte tillför så mycket utöver Napoleon's Last Battles.

Inget av dem hör hemma i grovsoprummet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Organ

CiteraAv spelen du fått räknas A House Divided som en klassiker som håller än.
En lite udda grej är dock att framsidan på mitt ex inte stämmer överens med bilderna på boardgamegeek. Att det är samma spel råder dock ingen tvekan om då alla uppgifter verkar stämma (årtal, tillverkare, konstruktör osv) men jag har heller inte hittat några uppgifter om det ska ha givits ut flera utgåvor. Om det trots det är det som är fallet så är det nog en förstautgåva jag har då det inte finns några som helst hänvisningar, vare sig på boxen eller i regelhäftet, om utgåvor, vilket det nog skulle gjort om det rört sig om en senare utgåva.

CiteraFour Great Mediveal Battles lär ha en smula ohistoriska order of battles
Struntprat! Så vitt jag kan se så är uppställningen för slaget mellan kung Arthur och Mordred helt korrekt.  8)

CiteraInget av dem hör hemma i grovsoprummet.
Ingen fara! De är alla tillräckligt små för att få plats i sopnedkastet.   :D
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Doomfarer

A House Divided finns i en mängd utgåvor.

GDW gjorde minst två versioner och sedan gjorde Phalanx en.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Bild på originalet.

Andra utgåvan.

Phalanx utgåvan.

Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Organ

Jaha, då var det precis som jag trodde förstautgåvan jag har. Trean är dock klart snyggast. Är det några skillnader mellan dem eller har de bara olika lådor?

totte30

Hej!

Är själv en stolt innehavere av 1:st ed av A House Divided och den enda större förändringen mellan 1:ed & 2:ed är regeln om kavalleri som Tommy R förklarade i en tidigare förfrågan:

"Trevligt och lätt spelat.
I 1st edition finns det en game-breaker som senare versioner (eller om det kom en errata) fixade till.

Nämligen att kavalleriet kontrollerar bara det område den förnuvarande står i och om kavelleriet lämnar detta området går kontrollen tillbaka till den som ägde området innan kavalleriet kom dit."

Phalanx utgåvan har jag dock ingen koll på

MVH

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Elias Nordling

Phalanxen har uppdaterad grafik, är i övrigt tvåan. Tvåan har också en bunt optional rules som jag har förstått att spelfansen inte tycker tillför så mycket. Så med kavalleriregeln har du ett nybörjarspel som räknas som en klassiker.

magnus lindström

Du kan inte mena att senaste lådan är snyggast???  :o

Organ

Citat från: "magnus lindström"Du kan inte mena att senaste lådan är snyggast???  :o
Den första må vara klassiskt stilren och så men är i mina ögon lite intetsägande. Tvåan däremot tycker jag mest ser ut som ett flingpaket.  :down:

magnus lindström

De två första ser ju i allafall ut att ha något med amerikanska inbördeskriget att göra ;)

Organ

Citat från: "magnus lindström"De två första ser ju i allafall ut att ha något med amerikanska inbördeskriget att göra
Tja, de två flaggorna, alla i blå eller grå uniformer samt texten "The American Civil War 1861-1865" tycker i alla fall jag är en klar give-away.  :P

Elias Nordling

Jag har inte fattat varför Phalanx vill att alla deras spel ska se ut som om de utkämpas i en postapokalyptisk kärnvapenöken. Inte kartorna kanske, men brickorna visar alltid typ en ensam soldat i ett renblåst landskap med självlysande lila dimma, typ.

Tycker att omslaget här förmedlar samma känsla.

magnus lindström

Jag tänkter på någon plastig variant av sagan om ringen eller så när jag ser det. blir nästan förvånad att det inte ingår plastgubbar i spelet.

magnus lindström

Mwn kaoset skithögsformationerna och mörkret för också tanken till ärans män. Riktigt underhållande film som jag nu lyckades hitta på DVD med 2 extra scener som aldrig klarade sig till slutfilmen.