Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

western

Startat av magnus lindström, 7 december 2006 kl. 17:28:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Som yngre var jag väldigt fäst vid det i stort sätt ospelbara Westernrollspelet. Detta spel har bitit sig fast i min själ, jag funderade på om man skulle kunnat lösa striderna med någon form av boardgame.

Nu funderar jag på att köpa gunslinger eller det kommande "Cowboy: the way of the gun" då kan man ju alltid spela några av sammanstötningarna som beskrivs i scenarioböckerna. Är det någon som vet något om dessa spel, då syftar jag mest på gunslinger som funnits ett tag. Jag har hört att det är pickligt.

Vad jag är ute efter är ett spel som flyter på och känns rätt, inte för mycket hollywood.

Fasiken blir ju nästan sugen på att ta upp rollspelandet, men så nördig ska man väl inte se till att bli :).

Vvornth

Gunsling försökte jag mig på en gång att lära mig reglerna till, det som i grunden kändes som ett kul western-lir försvann i detaljer och en tung manual (Avalon Hil, what else?).
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

magnus lindström

hmm hur krångligt kan systemet vara? Måste ju vara bra mycket smigigare än Rollspelets egna stridsregler som knappt funkade på mer än 1 mot 1. Kanske bäst att vänta på Cowboys då så man kan få till en eldstrid mellan 2 rånare och en uppretad skara på 10 medborgare. Kanske större chans att någon vill spela det då också. Annars får man ju sitta för sig själv och pickla. Men som sagt jag var fäst vid rollspelet och det skulle vara kul om man kunde översätta så många av personernas egenskaper till spelplanen så att alla inte bara blir "bandit med revolver" etc, detta är tråkigt när det finns en SÅ DETALJERAD vapenbas i detta rollspel. I cowboys så verkar det som det finns en 3 gradig skala som personerna bedöms efter. Det kanske är nog.

Organ

Citat från: "magnus lindström"Som yngre var jag väldigt fäst vid det i stort sätt ospelbara Westernrollspelet. Detta spel har bitit sig fast i min själ, jag funderade på om man skulle kunnat lösa striderna med någon form av boardgame.

Nu funderar jag på att köpa gunslinger eller det kommande "Cowboy: the way of the gun" då kan man ju alltid spela några av sammanstötningarna som beskrivs i scenarioböckerna. Är det någon som vet något om dessa spel, då syftar jag mest på gunslinger som funnits ett tag. Jag har hört att det är pickligt.

Vad jag är ute efter är ett spel som flyter på och känns rätt, inte för mycket hollywood.
Det finns ju annars ett figurspel som bygger just på rollspelet Western, du kanske kan använda dig av det. Det finns att ladda hem gratis här: http://www.rollspel.com/western/wildcar ... /figur.htm
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

f98alda

Jag är för närvarande med i en western-kampanj själv, och vi spelar med senaste upplagan av reglerna (vet dock inte vilket versionsnummer det är). Stridsreglerna har uppdaterats ganska rejält sen den gamla goda tiden, så striderna går förhållandevis lätt, faktiskt. Men det är klart, simulera ett slagfält skulle jag inte använda dem till...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

magnus lindström

Fasiken det där lilla figurspelet skulle man haft för några år sen:) Ett stort problem är ju att man inte strider i hus. :) det läskiga är att om man skulle ta fram sina småkrigare och tärning så skulle det inte skilja sig något från hur man lekte som liten :) Jag använde i stort sett alltid tärning.

Jasså du är i en kampanj du? jag såg något om nya regler för några år sen. Men jag kommer nog aldrig ta upp rollspelandet. Tanken skulle i såfall vara átt omvandla western till ett traditionellt familjespel med stridsekvenser där de skulle uppstå. Men ett datoriserat westernspel skulel ju vara kanon, om en dator skött alla omständiga uträkningar så hade det ju varit enormt intressant.

Jag har själv funderat på att det skulle vara intressant att spela ett seriöst shooterspel i westernmiljö eller varför inte ett snett uppifrånspel som det gamla UFO eller vad det nu hette.

f98alda

Citat från: "magnus lindström"Men ett datoriserat westernspel skulel ju vara kanon, om en dator skött alla omständiga uträkningar så hade det ju varit enormt intressant.

Fast det charmiga med westerns stridssystem tycker jag ändå är systemet för att sikta, och det är ju aningen lurigt att få över till en datoriserad version på ett bra sätt...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

magnus lindström

Det är precis vad jag funderat på faktiskt:) man skulle lägga in någon "darreffekt" som minskar ju längre man håller in siktaknappen. problemet är ju att de övergripliga siktfigurerna inte stämmer väl med de detaljerade reglerna. Vi ritade sittande och liggande figurer osv. men funkade inte så bra ändå.

magnus lindström

För er westernnördar out there titta på den här länken:

http://bignosekate.com/bnkokcorral.htm

detta är hur OK Corall kan ha gått till, trevlig liten "film".

Det är ändå kontigt hur denna "tråkiga" sammanstötning har intresserat mig och andra så länge. En annan liten sammanstötning som finns med i Cowboys: the way of the gun är den mellan Wyatt Earp och Curly Bill Brocious. Det är omstritt hur och när Curly Bill lämnade jordelivet. Men enligt historiken som de använder så är det i stort sett säkert att de båda stötte ihop i en eldstrid. jag har läst källor att en dödligt sårad Curly Bill  avled senare och grävdes ner, Wyatt hävdar väl att han dödades på plats. Andra hävdar bestämt att Bill levde efter att Wyatt lämnat området.

trevlig liten info från spelföretaget:

In this case we were working with a historical scenario involving Wyatt Earp. More specifically a shoot-out at Mescal Springs (also called Iron Springs) in 1882. Wyatt Earp was on his vengeance ride with Warren Earp, Doc Holliday, Sherm McMasters, "Turkey Creek" Jack Johnson, and a small number of others. On an errand run, most likely involving some cash, they were ambushed by rival "Curly Bill" Brocious and his gang of miscreants. In the course of the shoot-out ALL of Wyatt Earp's allies fled. This left Earp, off his horse, with his gunbelt around his ankles. His luck would hold up though. He managed to get a blast off with his shotgun. This shot allegedly put a nice hole in Curly Bill's chest. Earp jumped on his horse and sped away while Brocious died. Accounts of this story differ. Some people say Earp wasn't ambushed but that he was searching for Brocious. Others say that Brocious might not have even died. Either way we took the word of historian Bob Boze Bell and went with the above account of events.

magnus lindström

Det intressanta med OK animationen är att den väver ihop motsägelsefulla uppgifter på ett fint sätt.

Organ

Citat från: "f98alda"Jag är för närvarande med i en western-kampanj själv, och vi spelar med senaste upplagan av reglerna (vet dock inte vilket versionsnummer det är). Stridsreglerna har uppdaterats ganska rejält sen den gamla goda tiden, så striderna går förhållandevis lätt, faktiskt. Men det är klart, simulera ett slagfält skulle jag inte använda dem till...
Den senaste utgåvan är den andra i ordningen och är, enligt mig, mycket smidigare och lättanvänd än den första. Det förutsätter visserligen att man inte tycker att den klassiska träffmallen är bökig att använda för att den finns fortfarande med.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

magnus lindström

Det kommer bli Cowboys: the way of the gun för mig :), jag skippar gunslinger. Intressant med framsidan på cowboys också, det kan vara en blond Wyatt Earp som någon har skrivit att han och bröderna faktiskt var.

magnus lindström

Något som finns med i Cowboys är intressantare än det låter. Personer kan tvingas fly från området. Men tittar man på verkliga uppgörelser så är det inte sällan det sker. Billy Claireborn och Ike Clanton springer från platsen vid OK corall, nu så var ju tydligen Ike och kanske Billy obeväpnade. Billy the Kid med kompisar flyr från platsen efter att skadeskjutit buckshot Roberts. Och nej det sker inte som i Young Guns, men det stämmer helt klart att Roberts dödar 1 och skadar 2 av billys kumpaner. Alla Wyatts kompisar inklusive Doc Holliday och bror Warren Earp flyr fältet vid Iron Springs, om nu den sammanstötningen skedde.

magnus lindström

Tanken på att få skjuta mig ut med bröderna Dalton efter 2 bankrån får då mig att bli barnsligt fnittrig. Konstigt nog så har jag inte sett någon film om dessa Dalton, men det finns ju en liknande episod med James-Younger ligan i en film jag nu inte minns vad den heter.

familjefoto inför julen?

http://www.gunslinger.com/dalton.html

thermopylai

Citeramen det finns ju en liknande episod med James-Younger ligan i en film jag nu inte minns vad den heter.

De laglösa/The Long Riders av Walter Hill, kanske? Ganska bortglömd men en av de bästa västernfilmer som gjorts med riktiga brödraskaror som spelar bröderna James, Younger, mfl (Keach, Carradine, Quaid), och svensktalande Minnesota-bor.

Jag tror att en viktig anledning att man inte kommer ihåg såna här filmer är de extremt intetsägande svenska titlarna. De laglösa, De hänsynslösa, De misstänkta, De skoningslösa, vafan jämför med Long Riders, Reservoir Dogs, Usual Suspects, Unforgiven. Det är skillnaden mellan en filmmakare/manusförfattare som har ägnat dagar åt att åtminstone försöka hitta det perfekta namnet på sitt alster och en trött jävla översättare på ett svenskt filmbolag som borde få sparken  :evil:
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."