Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Plexiglas?

Startat av Erik, 6 januari 2007 kl. 22:54:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Erik

Var köper man lämpligen plexiglas? Lämplig storlek? Jag behöver ändå spånskiva för att få plats med Europe Engulfed (som är 113x87 cm), då tänkte jag att lägga glas över vore trevligt... Frågan är, hur troligt är det att jag kommer att stöta på större spelplaner?

Spelrummet är dessutom begränsat, jag måste kunna balansera skivan på vardagsrumsbordet...

Doomfarer

Finns alltid större spelplaner, men med EE storleken klarar du nog det mesta. East Front II och West Front II har samma storlek som EE tror jag, så spelar du hela kitet behöver du en dubbelt så stor skiva. :)

Var köpa? De flesta byggvaruhus har plexiglas till ett rimligt pris, problemet är bara att den är för tjock, jag tycker 2 mm är den bästa tjockleken och den är svår att hitta billigt.

Själv köpte jag ett par stora tavlor med plastglas på IKEA som funkar utmärkt, problemet är bara att man måste ha flera skivor vid större spel vilket är lite jobbigt ibland.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Erik

Citat från: "Doomfarer"Finns alltid större spelplaner, men med EE storleken klarar du nog det mesta. East Front II och West Front II har samma storlek som EE tror jag, så spelar du hela kitet behöver du en dubbelt så stor skiva. :)

Då skulle jag få börja med att söka större bostad, för det bordet skulle inte få plats i mitt vardagsrum. :D

CiteraVar köpa? De flesta byggvaruhus har plexiglas till ett rimligt pris, problemet är bara att den är för tjock, jag tycker 2 mm är den bästa tjockleken och den är svår att hitta billigt.

Själv köpte jag ett par stora tavlor med plastglas på IKEA som funkar utmärkt, problemet är bara att man måste ha flera skivor vid större spel vilket är lite jobbigt ibland.

Två stycken 70x90 skulle fylla mina behov väl, tror jag. Får väl ge mig ut och leta...

matpe

Citat från: "Erik"Två stycken 70x90 skulle fylla mina behov väl, tror jag. Får väl ge mig ut och leta...

Jag köpte en 100x70 (drygt 1mm tjock) plexiglasskiva hos en glasmästare. Kostade cirka 200 kronor och de finns i standardstorlekar. Glasmästaren tyckte att om man ska lägga den ovanpå kartor så är en riktig glasskiva bättre. Repas inte alls lika mycket. Det kanske är en bra idé om man har skivorna liggande länge över samma kartor och inte transporterar runt dem. För annars är ju glasskivor lite otympliga.

Profit

Jag köpte tre stycken glasskiva "mikael" på IKEA- de är lite väl smala, och väger 17 kg styck, men täcker nog det mesta. Jag insåg först efteråt att jag har köpt en för mycket- en skiva borde täcka större delen av EuFII.

Tänkte ställa en i lokalen och ha en hemma.

Erik

Det blev två tavelramar från IKEA, 70x100. Lite sladdrig plastskiva, men den funkar bra. Får se om bakstycket är stadigt nog att använda som det är, eller om jag får skaffa en spånskiva också.

Mattias Rönnblom

Jag kör med bord och plastskivor på 1.2 x 2.8 m, och där får de flesta spel plats. Det enda jag har haft problem med är Guderian's Blitzkrieg II, där jag var tvungen att trimma ~ 5 mm på varje långsida.