Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OT: Resa till Bryssel

Startat av C-N, 8 februari 2007 kl. 10:17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

C-N

En kille i vårt WiF-gäng flyttade till Bryssel i höstas och vi skall nu ner och besöka honom en helg i april-maj. Vår agenda är att ha kul och besöka så många spännande WWII-platser som möjligt! Är det någon som har något tips på hyfsat närliggande ställen som är värda ett besök? Vi kommer att hyra bil, så mobiliteten lär det inte vara fel på.
If voting could really change things, it would be illegal.

Klas Malmström

Citat från: "C-N"En kille i vårt WiF-gäng flyttade till Bryssel i höstas och vi skall nu ner och besöka honom en helg i april-maj. Vår agenda är att ha kul och besöka så många spännande WWII-platser som möjligt! Är det någon som har något tips på hyfsat närliggande ställen som är värda ett besök? Vi kommer att hyra bil, så mobiliteten lär det inte vara fel på.
Är inte Malmedy, Stavelot och andra ställen från Peipers väg genom Ardennerna inom rimligt avstånd ?

Aachen är väl också hyfsat nära.
Klas Malmström
Linköping

C-N

Jodå - de ligger nära. Och Atlantkusten med väl bevarade bunkrar finns också relativt lätt åtkomligt. :) Men om någon har lite personliga rekommendationer om specifika museer eller platser som är bra blir jag jätteglad!

jerry

Detta måste vara det ultimata besöket 11 mil från bryssel , kanske lite långt, o kolla upp öppettiderna februari är ju ingen turistmånad i belgien.
De har en egen hemsida som jag inte just nu har men googla slå bara eben emael så hittar du

jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Elias Nordling

Var i Hurtgenskogen söder om Aachen i höstas. I Vossenack har de ett krigsmuseum. På vägen mellan Aachen och Hurtgen görde vi förbi en bit av västvallen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

C-N

Citat från: "jerry"Detta måste vara det ultimata besöket 11 mil från bryssel , kanske lite långt, o kolla upp öppettiderna februari är ju ingen turistmånad i belgien.
De har en egen hemsida som jag inte just nu har men googla slå bara eben emael så hittar du

jerry

Tack! Men som jag skrev skall vi åka senare i vår och vi kommer att ha bil. Dock verkar de bara ha öppet en helg per månad från mars och framåt. Eben Emael finns för övrigt på http://www.fort-eben-emael.be/English/Frame1_English/frame1_engels.htm

Scipio

Citat från: "C-N"
Citat från: "jerry"Detta måste vara det ultimata besöket 11 mil från bryssel , kanske lite långt, o kolla upp öppettiderna februari är ju ingen turistmånad i belgien.

jerry

Tack! Men som jag skrev skall vi åka senare i vår och vi kommer att ha bil. Dock verkar de bara ha öppet en helg per månad från mars och framåt. Eben Emael finns för övrigt på http://www.fort-eben-emael.be/English/Frame1_English/frame1_engels.htm
Rekomenderar helt klart EbenEmael om ni har möjlighet att titta förbi där.
Dock så är det begränsat med tiderna för visningarna och de har även en minimikrav på antalet personer i besöksgrupperna.

http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=460
"Randomization is too important to be left to chance"

Tommy Röhs

Waterloo!

Operation Market-Garden! Arnhem, Nijmegen, Groesbeck höjderna, Grave, Vegel, Eindhoven...

Scipio

Citat från: "Tommy Röhs"Waterloo!
Kul nappe-slagfält att vandra på när jag var där men vad hände i Waterloo under WW2 som är av intresse?
"Randomization is too important to be left to chance"

tinG

Citat från: "Tommy Röhs"Waterloo!

Operation Market-Garden! Arnhem, Nijmegen, Groesbeck höjderna, Grave, Vegel, Eindhoven...

Har ingen dirkekt koll på avstånden men längs "Hell's Highway" från Eindhoven till Arnhem finns (fanns 1994)  en mängd mini-museer. Dessutom kan jag rekomendera ett besök på museet i Oosterbeek strax väster om Arnhem.

Resvägen: http://link2.map24.com/search?s=brussels&d=arnhem

Kassinot i Dieppe då?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Klas Malmström

Klas Malmström
Linköping

C-N

Eben Emael låter som en klar möjlig utflykt - det verkar riktigt spännande! Vi kommer nog att åka till Ardennerna också. Ardennen Poteau ´44-museet tex verkar kul med möjligheter att åka runt lite i en SdKfz 251 eller en M5 på slagfältet mm. La-Roche-en-Ardenne verkar intressant också.

Holmgren

Förvisso tar tråden sin utgångspunkt i andra världskriget, men jag låter När & Fjärran (eller Packad och Glad) husera i Boxen.

Tråd flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!