Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Combat commander

Startat av Thure, 19 december 2006 kl. 21:05:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Holmgren

Tråden flyttad från Shopping till Andra Världskriget.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

tinG

Combat Commander:Europe

Wow!  :thumb:

Vikket SPEL!
Vågade då slutligen bjuda hem Morgan (av min familj även känd under namnet "Mollgan") till mina salonger. På programmet stod att premiärspela GMT's CC:E, ett kortdrivet (CDG) taktiskt WWII-spel i scenarioform á la SL/ASL.

Pont-Herbert (St. Lo), Normandy, France, Juli, 1944.
De amerikanska infanteristerna rycker långsamt fram genom det täta häcklandskapet (Bocage), samtidigt som artilleriet bombarderar fiendens stödjepunkt i en större farm. Tyskarnas moral är skakad av våldsamheten i amerikanernas nya offensiv ("Cobra") men infanteristerna är kompetent ledda (4 x Leader)och välbeväpnade (HMG x 2, LMG x 2).

För att undvika den tyska huvudstyrkan vid den fortiferade bondgården förskjuts tyngdpunkten i amerikanernas attack mot vänsterflanken. Initialt går det som planerat, med hjälp av rök, fosforgranater och artilleri lyckas de passera i stort sätt ostört. Skarpskyttarna (Sniper Event) kan därtill eliminera en av de gömda kulsprutepositionerna (Leader, Squad w HMG).

Framryckningen fortsätter ett par hundra meter innan den stoppas av en ny kulspruta placerad i ett skogsparti och skyddad av grävda värn. Den amerikanska befälhavaren beordrar fram 60mm's granatkastaren...

etc.

Ja, det händer så mycket under ett parti CC:E att det i stort sätt är omöjligt att återberätta hur det svänger fram och tillbaka. Helt enkelt spännade, kaosartat och KUL!

Nej, det är verkligen ingen konkurrent till ASL. CC:E är HELT annorlunda men även HELT RÄTT nivå för ett par timmar på en kväll!

/j
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mosse

All den här förb*skat positiva feedbacken om Combat Commander gör bara att jag blir ännu mer förbannad över mitt klåp - märkte till min stora fasa att jag valt "surface mail" till min pre-order...

...fick bråttom att kolla mina övriga beställningar - "air mail" allihopa... Whew... All vår väntat bliver lång...

Jon Karlsson

Citat från: "tinG"Nej, det är verkligen ingen konkurrent till ASL.

Är det en konkurrent till Memoir '44?
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

tinG

Citat från: "Jon Karlsson"
Citat från: "tinG"Nej, det är verkligen ingen konkurrent till ASL.

Är det en konkurrent till Memoir '44?

Har inte själv spelat M'44... Men men nu med CC:E i hyllan så kommer jag knappast en fundera på att göra det heller!
Så.... Japp, en överlägsen konkurrent!

/j

p.s. Jag gillar inte plast
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraÄr det en konkurrent till Memoir '44?

Absolut inte! av flera anledningar:

M'44 är ett eurogame med krigsspelsambitioner - med allt vad det innebär...

CC är ett CDG-krigsspel på småskalig taktisk infanterinivå.

Skillnaderna är enorma. De som attraheras av plastgubbar a'la M'44 behöver nödvändigtvis inte attraheras av wargames med kartongbitar som spelpjäser.

M'44 har mycket färre och mindre komplicerade regler. Korten i CC går att använda på många sätt (som i de flesta CDG's), vilket gör spelet mycket mer komplicerat och klurigt än M'44.

Jag tror inte spelen kommer konkurrera särskilt mycket heller av den enkla anledningen att M'44 säljs på fler ställen. GMT's spel finns än så länge bara i speciella hobbybutiker. Days of Wonder's distribution är mer spridd.

Speltiden däremot är ganska lika om man inte kör de största scenarierna i CC. Det finns säkert andra likheter (som att båda spelen kommer att ha expansioner).

100 gånger av hundra, skulle jag dock välja CC framför M'44.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Organ

Ju mer jag läser om Combat Commander desto mer övertygad blir jag om att det är MITT spel!

Jag har länge varit en jättefan av Memoir 44, och det kommer nog inte ens CC att ändra på, och det av den enkla anledningen att det är så förbannat spelbart. Det är enkelt, går snabbt att spela, det går apsnabbt att lära sig (på tio minuter kan man förklara reglerna till den milda grad att en nybörjare kan möta en erfaren spelare på nästan lika vilkor) coh set-upen tar endast ett par minuter. Dock så har jag alltid tyckt att M44 saknat något. Det har ibland känts lite väl abstrakt. Jag hade gärna sett en doft av t.ex. ASL i det hela. Precis som redan konstaterats så tycker jag ibland att M44 känns mer sällskapsspel än krigsspel. Det är visserligen inget fel med det men jag har saknat ett spel som känns just som ett krigspel men som går att spela på i alla fall i närheten av den komplexitets- och tidsnivå som M44 gör. Det verkar som om CC då är svaret på mina böner.

Hur är det förresten med skalan i CC? Är den bestämd eller är den relativ? Hur är det med de olika brickorna? Representerar de en viss mängd trupp, och i sådana fall hur många, eller är det också relativt? Påminner kortanvändandet mekanismen i M44? Berätta MER!!!!!  :lol:
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

CiteraHur är det förresten med skalan i CC? Är den bestämd eller är den relativ?

En bricka representerar endera en skyttegrupp, en halv skyttegrupp, en vapenomgång eller en ledare. Det finns också understödsvapen som kan representeras av brickor. Exempelvis en tung kulspruta eller en granatkastare.

CiteraPåminner kortanvändandet mekanismen i M44?

Nej. Korten har flera funktioner. Som i ett CDG. Du kan använda det att ge order till dina trupper eller till att påverka utgången av olika handlingar, eller du kan använda dem för att gräva ner trupperna. Korten fungerar även som "slumpgenerator". När du behöver ett "tärningsslag" drar du bara ett kort och läser av kortet. Tärningsslaget kan även ge andra slumpmässiga effekter (Clausewitz skulle kalla det "friktioner"), men det står i sådana fall på kortet. Det finns fler användningar av kortet men de kommer jag inte på på rak arm. Vissa kort är även "döda" - dvs. de har ingen funktion och skall "simulera" (i brist på bättre ord) förvirring i leden.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Organ

CiteraEn bricka representerar endera en skyttegrupp, en halv skyttegrupp, en vapenomgång eller en ledare. Det finns också understödsvapen som kan representeras av brickor. Exempelvis en tung kulspruta eller en granatkastare.
Ok, samma tänk som i Squad Leader/ASL då alltså.

CiteraNej. Korten har flera funktioner. Som i ett CDG.
CDG?

Cannibal Detox Garden?
Central djungel-granat?
Cancer Diagnos-gardet?
Carl-Daniel Gabrielsson?
Coastal Defense Gardenias?
Citron Dill Grönsallad?
Cirkumsera Din Garderob?
Congo Dongo Gongo?
Centret för djuphavsgourmander?
Cave Diving Group?
Charles De Gaulle?
Carrying Dangerous Goods?
Compact Dildo Drama?
Crumgurksur Drakinwerts Doobie-doo? (Nä nu tog det stopp!)

CiteraKorten fungerar även som "slumpgenerator". När du behöver ett "tärningsslag" drar du bara ett kort och läser av kortet.
Intressant. Så man använder alltså inte tärningar?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

Andreas Lundin

CDG= Card driven games (Paths of Glory, Hannibal at War, We the people, Here I Stand, etc, etc.).

...och inga tärningar :)

Organ

Citat från: "Andreas Lundin"CDG= Card driven games (Paths of Glory, Hannibal at War, We the people, Here I Stand, etc, etc.).
Fast varför räknas inte M44 in i den gruppen?

Andreas Lundin

CiteraFast varför räknas inte M44 in i den gruppen?

Det kanske det gör rent formellt. Jag vet inte.

Själv skulle jag inte kalla det för CDG av den enkla anledningen att i de andra CDG-spelen jag räknade upp, så finns det många funktioner för ett kort. Korten håller dessutom tempot i spelet.

A F

Och så var det dags för ännu en vända av "vad är ett CDG..."

COME IN JOCKE P!!!

Erik

Senast definierades ett CDG av att varje kort har flera funktioner som man måste välja mellan: Alltså, antingen använda ett kort som en Event, eller för Operational points, eller Replacements, och så vidare.

Jo, jag frågade precis samma sak i en annan tråd här någonstans för ungefär en månad sen.

Mosse

Citat från: "Erik"jag frågade precis samma sak i en annan tråd här någonstans för ungefär en månad sen.
Så gjorde jag med... Skulle det vara dags för en "Vanligaste Ställda Frågor"-kedja (FAQ) någonstans, där bland annat det här skulle diskuteras?