Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Great War at Sea Jutland

Startat av pelle, 22 februari 2007 kl. 11:24:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Har någon hunnit prova GWaS Jutland än? Jag har punchat det mesta och läst regler. Har inte spelat GWaS eller SWWaS tidigare och reglerna är tyvärr inte alls välskrivna (Avalanche Press överraskade inte den här gången heller!). Det är kanske enkelt när man väl har bestämt sig för hur alla detaljer ska tolkas.

Spelet är i alla fall snyggt (speciellt brickorna och lådan) och innehåller  fem scenarion där man får prova den svenska flottan anno 1905-17 mot olika motståndare. Sådant ger plusbetyg såklart.

magnus lindström

Som sagt reglerna är hemskt dåligt skrivna. Jag äger alla SWWAS och GWAS förutom SOPAC Leyte och några moduler.

Jag gillar inte hållet det bär av åt nu. Gillar de tydliga kartorna från t.ex. Bomb Alley mycket mer än de nyare mörka suddiga sakerna.

Jag har nu lärt mig spela SWWAS så det är nog inget problem att sätta sig in GWAS för mig. men det finns en rejäl bugg i spelet tycker jag när det gäller träffar på kanoner och skrov. Ett 10-1-5 är lättare att sänka än ett 10-0-5 fartyg eftersom 10-1-5 börjar ta träffar i skrovet i och med den andra träffen på den ensamma kanonen. Så jag ignorerar den regel och låter träffen vara på en mindre (tertiary) kanon istället.

Ska man spela själv så går det att använda solitarehjälpen från AP, (jag har modifierat den en del).

Pinsamt att de inte gör en ny regelbok. släpper nya spel med samma gamla bok hela tiden.

pelle

Tack för tipsen!

Det där med kanoner och att ignorera den regeln såg jag om på consimworld. Det låter vettigt, även om inte alla där höll med om att det behövs. En annan grej någon körde med var att ignorera att flytta flottor som flyr från en strid till zonen intill, för att slippa så många jobbiga omplottningar. Är det bra? Jag är lite orolig för de där omplottningarna över huvud taget. När jag läser reglerna får jag känslan av att man måste hålla på och sudda och flytta hela tiden, men i praktiken kanske det inte är så illa.

magnus lindström

Jag har faktiskt inte spelat något av mina GWAS än. Men i SWWAS så är det så att alla som flyr bildar en TF oavsett åt vilket hålld e flyr och alla som är kvar när slaget avbryts bildar en TF. Så skulle man splittras i SWWAS så blir resultatet att man får 2 olika flottor men de stannar i samma ruta och kan därför använda samma plottning som förrut. Skalan i GWAS är lite anorlunda när det gäller den saken.

Plottningen och bränsleförbrukningen stycker jag är spelen achileshäl. Plottning använder jag inte för TF med intercept när jag spelar mot mig själv. istället använder jag solitarereglerna när det finsn risk för kontakt, annars flyttar jag dom dit jag vill ha dom. Men face to face så behövs det nog en hel del sudd:) alternativet skulle vara att ha en bärbar dator med sig. Bränsleförbrukningen anser jag behövs men borde kunnat göras mycket smidigare. Nagumo håller just på att bunkra norr om Midway medan en amerikansk tanker lämnat Pearl Harbor.

pelle

Dela upp flottan om några flyr låter smidigare, men jag borde spela några gånger innan jag börjar experimentera för mycket. Det kan ju trots allt finnas någon tanke bakom det som står i reglerna. 8)

Jag ska prova några omgångar battle scenario 1 så snart jag får tid. Sedan ska jag ta en mer seriös titt på operationer.

magnus lindström

Man skulle bo längre söderut och ge dig en läxa ;)

pelle

Hur långt norrut måste jag befinna mig för att du ska bo tillräckligt långt söderut?

magnus lindström

Norr om dalälven? :)

Finns inspirerande AAR på AP's hemsida om du behöver spelinpiration, påverkade då i allafall mig att spela och skriva lite själv.

pelle

Har du någon url till de där AAR? Jag har gjort några försök att hitta, men deras hemsida är inte så enkel att navigera (det brukar ta en stund att hitta till huvudsidan om GWAS varje gång jag vill dit). Jag har hittat 5-minuters-guiden bara.

Finns det några andra bra beskrivningar av taktiska strider? Jag har tittat en del på battle scenario 1, men hur jag än vänder och vrider på setup-reglerna tycker jag det verkar som om det blir konstigt få möjligheter att sätta upp på. Den utan initiativ begränsas ju mycket av de två reglerna "får inte sätta upp närmre än spotting limit" och "måste sätta upp så nära initiativ-spelarens sida som möjligt". Det blir bara ett smalt område längs spotting limit som uppfyller de båda kraven. Är det meningen att det alltid ska bli en rad hexar för varje flotta, som två parallella linjer? Varför skriver de inte bara det i så fall?

Sedan nämns på några ställen i battle-reglerna att fartyg kan flytta i grupper. Jag förstår inte riktigt poängen. Det är frivilligt att bilda grupper, men när de väl är grupperade får de aldrig splittras. Samtidigt ser jag inga fördelar alls med grupper, så varför inte låta varje fartyg vara sin egen grupp? Har jag missat något finstilt? Hur håller man reda på grupperna? Är en stack lika med en grupp inom varje hex?

magnus lindström

Här under kan du hitta AAR för plan gold

http://www.avalanchepress.com/gamePlanGold.php strategy part 1-4

men det ska finnas en för plan red också.

Jag ska ta en titt på spelen när jag kommer hem, som sagt har nästan bara ägnat mig åt SWWAS. Vill inte kasta ur mig något som kan vara fel. Men i SWAAS så finns det en linjeformation som bildas av flera hexagoner (max 8 skepp (4 capital) i varje eller så) då är fördelen att man inte blockerar varandras eldgivning något som de annars skulle göra. Men i GWAS finns inte facing heller vad jag minns.

magnus lindström

pelle

Nej, GWAS har inga formationer eller facing. Ska kolla på de där sidorna sedan. Tack!

magnus lindström

Så här fungerar LOS i SWWAS: max 8, minst 4 stackingpoäng per hex om jag minns rätt. Man placerar skeppen i en rad in mot kartans mitt. Om man har 8 stackingpoäng så kan man alltså placera 4 i en hexagon och 4 i hexagonen bakom. Båda sidor placerar ut sina skepp på det sättet. Efter detta flyttar man hela raden med skepp så Hexagonerna längst fram kommer inom synavstånd från varandra. alla skepp behöver alltså inte kunna se varandra, det är tätfartygen som avgör. Men har man under 8 stackingpoäng så kommer alla placeras i en hexagon och därmed måste alla fartyg vara inom synhåll för fienden.

magnus lindström

Men ta inte APs AAR ordagrannt, det har förekommit reglefel i vissa, till exempel anfallet på Malaysia 1941.

pelle

Aha. Jag är i alla fall säker på att man inte sätter upp dem och flyttar sådär före strid i GWAS. Det verkar som sagt mer som om deras ohyggligt tillkrånglade regler är ett omständligt sätt att skriva att flottorna ska sättas upp på två parallella linjer, men jag kan ha förstått helt fel. Det där med 4-8 per hex verkar vara samma. Ska se om deras AAR ger några ledtrådar.