Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av Hexasims Marne 1918: Friedensturm.

Startat av Strv102r, 5 augusti 2010 kl. 07:09:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jonjac

#60
Hur ser dödhögarna ut? :)

Strv102r

#61
Det finns knappt några sådana i spelet då förband som slås hamnar i en reorganisationsprocess där de återuppbyggs och oftast återkommer, eller kanske skickas till en annan sektor.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#62


Nästa runda avvaktar jag och grupperar mest för försvar, men tysken går till motanfall mot den andra VP-hexen också. Han slår 3 ind div helt, men tappar en egen elitdivision och en standarddivision i anfallet.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#63


Kommande runda går jag till motanfall och tar tillbaka VP-hexen med 4 US Infdiv. Tysken å sin sida anfaller strax väster därom och tar terräng så att han slår ut en del artilleri för mig...
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#64
Har offensiven AISNE på hand som kräver 4 VP för framgång. Har två alternativ. Det ena är att anfalla för att att tillbaka COMPIEGNE och hexen bredvid. Det är nära mina ställningar och jag tror jag kan fixa det. Nack delen är att tysken har mycket artilleri där och att jag inte kommer någonstans egentligen . Floden gör att hans reserver snabbt kan stoppa vidare framryckning. Men rent VP mässigt är det ett bra alternativ.

Det andra alternativet är en offensiv väster om REIMS. Svårare att ta fyra VP men det hotar hela hans linje och kan vinna spelet om det lyckas.

Ska jag välja det speltaktiska alternativet, eller det som jag skulle valt i "verkligheten"? Franskt eller tyskt tänkande?

Och vad är roligast att spela?
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#65


Jag väljer att området väster om REIMS. Bilden ovan visar hur det ser ut efter mina omgrupperingar, men före anfallen. Bilden nedan visar hur det ser ut efter första sekvensen. Jag är över vattendraget överallt och har väl haft framgång. Förutsättningar är skapade för att ta den södra VP hexen nästa sekvens. Tyske har skakat fram lite reserver men ännu är det inte kört!

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#66


Efter andra sekvensen har jag tagit två VP-hex. Tysken gjorde ett motanfall i norr, men inte mot VP-hexen utan mot hexen söder om den i syfte att avskära min tät fån floden och enklare slå den, men mitt försvar höll. Med nöd och näppe.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#67


Tredje offensivsekvensens slut. Jag har ingen chans att ta mer VP men jag anfaller norrut över vattendraget längs rödvägen och mot hans elitdivision med stosstruppen på. Tysken misslyckas åter med att avskära de förband som håller VP-hexen i norr. Jag har tagit 2 VP av fyra som var kravet. Ett misslyckande... Skulle satsat på COMPIEGNE i alla fall.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#68
Två rundor kvar av spelet. Då spelar tysken Friedensturm! Han ska ta 20VP vilket är snudd på omöjligt. Det handlar bara om att ta så mycket man kan för att minimera VP förlusten. Han slår ut offensven på två olika avsnitt. Dels längst väster (väntat) och dels i centern (mer otippat, hade väntat mig öster om REIMS).



I väster ärm anfallsruktningen mot sydväst och han får stor initial framgång första sekvensen. Jag omgrupperar snabbt så att jag försvarar längs vägarna och de städer som ger VP. Britterna får ett utökat fronstavsnitt vilket lösgör fransoser för att omgruppera västerut.





Ett mindre anfall genomförs i centern. Även här får han framgång men inte lika spektakulär.





Sessutom anfaller han mot de VP hex jag tog i min offensiv väster om REIMS. Det norra anfallet lyckas och han skär av mitt förband i VP-hexen. Det södra misslyckas men det är en utnötningsstrid som kommer att ta ett par sekvenser vilket han vet om.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#69


I väst rullar svänger hans huvudanfallsriktning om från sydväst mot sydost och han tar sig lätt över vattendraget på flera täter. Dessutom anfaller han nu också från norr mot söder. Sammanlagt 4 VP trillar in och han hotar 2 till. Jag grupperar om 51 höglandsdivisionen, den enda brittiska elitdivisionen i spelet, och försöker stänga vägen rakt söderut mot PARIS. 2 divisioner är på väg från CHATEAU THIERRY mot PARIS för atts edan framycka norrit upp mot 170 infdiv, men kommer de fram i tid. Det finns just nu inget söder om 170 div. PARIS är tämligen oförsvarat...




I centern når han fram intill sammanlagt 3 VP, dels de i österkant av bilden och dels så är det en VP under 126 div som jag glömde märka ut. Hans anfall medför att jag förlorar huvuddelen av mitt artilleri vilket är ett avsevärt avbräck.





Yrtterligare ett anfall för tysken mot ruinerna av byn där det finns en VP jag håller misslyckas blodigt. Men sakta nöter han ner försvaret. Elitdivisionen är nu nästan slut. Och jag har bara medelmåttiga förband i reserv.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#70


Tredje och sista offensivsekvensen. I väst fortsätter tysken att försöka ta sig fram med fastnar i de förband som är där just för att fördröja honom.  I centern anfaller han också vidare men lyckas inte ta sig framåt in i VP  hexen som finns där (en under dödskallemarkören som visar ett nästan helt slaget förband, men det höll VP-hexen.)





I öster slår han så en 12:a i sitt anfall mot VP-hexen. Tredje gången gillt. Han tar staden. Jag slår resterna av en elit division norr om staden, men har inte resurser att ta tillbaka staden just nu. Således har han tagit 6 VP av 20 som var kravet. Friedensturm misslyckas (som väntat) och han trillar ner på en VP nivå som innebär oavgjort med en runda kvar...

Jag sitter med Mangin-chitet på hand och avser använda det för att ta in reserver längst i väster där jag håller en VP hex i flanken på tyskens anfall söderut, och sedan anfalla västerut för att bland annat slå ut Dicke Bertha som han grupperar där för att beskuta PARIS.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#71


Men min plan omintetgörs då tysken under sin sista sekvens för spelet lyckas ta den nedre VP-hexen i centern av de två förtydligade. Detta tvingar mig till att nyttja Mangin-chitet i centern sitället för i väster flank. OK, jag tar tillbaka VP hexen som synes, men lite snopet var det allt. I centern ser man på slutläget hur nära tysken var tre VP till då den övre vänstra ger 2 VP.





I väster gör tysken ingenting men jag går åter till motanfall mot den VP-hex (en före detta by) som vi slagits så mycket om (ett nytt FLEURY kan man väl säga). Jag har lite tur med täningen och det går hem. 1 VP mindre till tysken. Slutläget som synes.





I söder händer inte mycket på det västra avsnittet. Tysken misslyckas ta sig farmåt och jag får en svag linje mellan honom och PARIS vars befästningslinje kan ses i nedre vänstra hörnet. Vid COMPIEGNE går jag till otanfall med en fransk elitdivision och en italiensk division för att ta två VP, men jag slår 2(!) och det blir fiasko. 50% förluster för ingenting. Slutläget enligt bilden.

Då tysken kommit närmare PARIS än i verkligheten och faktiskt har lite offensivkraft kvar i den riktningen så känns det naturligt att han får ett lite bättre resultat än historiskt (det var väl en taktisk allierad seger?) och det blir oavgjort i VP.

Ett höjdarspel! Den som inte redan har det här får faktiskt skaffa det. Klockrent system som låter en tänka i två nivåer, operativ och taktisk, utan att det känns konstlat. Det här var riktigt bra, roligt och upplysande!
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Janos

#72
Lite reklam: uppföljaren till Marne, Somme 1918, finns nu till pre-order på Nuts Publishing. 38 joråsar, fraktfritt!

Jag passade på att beställa deras Phantom Fury när jag ändå hade ångan uppe.

Strv102r

#73
Tack för tipset!  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

På grund av att det är 100-års jubileum så spelar vi detta igen. Efter GT 1 har Blücher genomförts och lyckats i princip som i svar 30-33 i denna tråd. Men inte lika bra som förra gången. Denna gång tog ha Soisson tredje sekvensen och fick ihop 7 VP, precis vad som krävdes. Han kom inte upp på platån i centern.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.