Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_pelle

Riktigt gamla svenska krigsspel

Startat av pelle, 30 juni 2014 kl. 20:06:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Tror vi hade en tråd för något år sedan om riktigt gamla krigsspel, men den hittar jag inte nu.

I går snubblade jag över den här boken i Google Books:
Hand-bibliothek för sällskapsnöjen, eller systematiskt ordnande spel, lekar och konster utgiven 1839. Den innehåller en massa sällskapsspel inklusive två jag skulle klassificera som krigsspel:

Helwigs krigsspel (s586-612 ) skulle man kunna tro är en översättning av Hellwigs Kriegsspiel (två L, sent 1700-tal), men enligt bgg (där jag postade det här i går) är det snarare en översättning av en förenklad version av Hellwigs spel (Das neue Kriegsspiel, Johann Baptist Allgaier, 1796). Avancerat schack med olika terrängtyper och trupptyper på ett stort (25x24) bräde.

Reisswitz Krigsspel(s623- 636) är såklart riktiga Kriegsspiel (1824?), eller en variant av den svenska översättningen från 1830 tror jag. Lite kompakta och svårlästa regler tyckte jag och jag vet inte om de innehåller allt man behöver för att spela. Eftersom ingen verkar ha uppfunnit ordet spelledare än har man i stället en "ledare af spelet". Jag gillar att det här spelet är med i det här sammanhanget bland andra sällskapsspel för civila.

Rätt kul att läsa om en del av de andra spelen också, även de inte så krigsspeliga. Räfspelet ser ut ungefär som jag minns det som från 1980-talet (fast stafvningen har ändrats). Pluralformen av regel som används, reglor, var lite söt också. Jag gillar gamla böcker.

bgg-tråd

Posta gärna länkar till andra liknande riktigt gamla spel, civila eller militära, eller mer info om några av spelen.

pelle

Jag upptäckte för någon dag sedan att man kan beställa digitaliseringar av böcker från KB. För att prova tjänsten beställde jag en PDF av Krigs-spelet, grundadt på Bülows nyare krigs-systems esprit. Stockholm, tryckt hos Carl Deleen 1826. Jag vet egentligen inte alls vad det är, men det är den äldsta boken med krigsspel i titeln jag har hittat, så jag tänkte det kunde vara värt 133 kr att få se (och för att testa den där tjänsten då såklart). Lägger upp PDF om den är något att ha.

Rydfalk

Vill minnas att de hade nåt riktigt gammalt på regementsmuseet i stan. Hade en fundering på studiebesök där i samband med FF men det ligger en bit bort liksom.
"Hoppas det regnar i sommar!"

Mode

CiteraJag gillar gamla böcker.
Jo, om inte annat så för att deras uppfattning om vad som är normalt kan skilja sig en hel del från nutidens uppfattning. En hobbybok från 30 - 40-talet (minns inte exakt utgivningstidpunkt och orkar inte leta fram den ur förrådet) nämnde fjärilssamling som en lämplig aktivitet. För att taga fjärilarna av daga utan att skada dem rekommenderades den sisådär tioårige hugade fjärilssamlaren att gå till apoteket och inhandla några gram cyankalium - försök med det nu för tiden och ange fjärilssamlande som skäl och de ringer förmodligen till länsmansuslingsjäveln! Boken innehöll även en komplett, illustrerad instruktion över såväl hur man byggde sin egen gaskammare av en glasburk som hur man använde den.    :o

En annan bok från ungefär samma tidpunkt innehöll diverse roliga kemiska experiment. Det började med hur man gjorde egna bengaliska eldar med utgångspunkt i diverse giftiga tungmetallsalter och fortsatte sedan med mer avancerade (och potentiellt farliga) experiment för den lille kemisten. Det skulle vara intressant att se vilken reaktionen skulle bli om man nu för tiden, till dagens tioåringar, marknadsförde de kemilådor som runt 1970 såldes i varje leksaksbutik.    ;)
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: Rydfalk skrivet  1 juli 2014 kl. 16:42:05
Vill minnas att de hade nåt riktigt gammalt på regementsmuseet i stan. Hade en fundering på studiebesök där i samband med FF men det ligger en bit bort liksom.
Åjo, nog går det väl att masa sig dit utan alltför stort besvär? Buss till regementsområdet och sedan fem minuters promenad, alternativt packa sig in i några bilar. Kan man sedan få en guidad tur av "Lövet" så blir besöket så bra som det kan bli.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

pelle

Museet har jag aldrig varit på. Det kanske jag borde hur som helst?

I dag gick jag till Stadsbiblioteket/Stiftsbiblioteket och tittade på Taktiskt relief-krigsspel av Wilhelm Ridderstad (äldste son till en gubbe som var med och startade Corren, bror till han som grundade Länsmuseet samt byggde den där märkliga nationalistiska parken i Berga/Linköping; enligt Google). Från 1884, så inte så hemskt gammalt. Ett rätt tråkigt militärt fritt krigsspel. Sådana som var moderna i slutet av 1800-talet där spelledaren bestämmer saker utan strikta regler. Reglerna var egentligen ett stycke ungefär om att spelledaren bestämmer och om han inte vet hur något ska gå kan han rulla en tärning eller be spelarna rulla varsin tärning (högst vinner). Inga avståndstabeller eller stridstabell. Men det ingick 8 geomorfiska kartor/fotografier. För att få hela spelet med fullstora 3D-relief-bräden och 1000 spelpjäser fick man beställa det för 400 kr från förlaget i Stockholm. Jag gissar att 400 kr var en hel del på den tiden.

Inget jag kommer prova att spela precis. Jag försökte dokumentera bilderna på geomorfiska bräden i alla fall. De var i usel kvalitet (fotografi anno 1884) och blev väl inte bättre genom min ostadiga telefonkamera.

pelle

Ridderstads spel var lite mer känt än jag först trodde. Det översattes till tyska två gånger och till franska. Man lär sig saker på bgg. Så här står det i en fotnot i Andrew Wilson's The Bomb and the Computer (1969):

CiteraOne of the most ingenious games was devised by a Swedish Captain de Ridderstad. His taktiska reliefkrigsspel was played on eight squares relief map sections. However arranged, each side of every square matched each side of every other square, providing several thousand combinations of imaginary territory.


pelle

Nästa spel: Krigs-Spelet, grundadt på Bulows Nyare Krigs-Systems Esprit, okänd designer, tryckt 1826. Hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig. Ser bra ut! (Orkar inte fixa prickarna till Bulows u.) Vet inte om det är en översättning eller ett eget spel.



"Venturini och flere i krigskonsten uplyste män hafva sökt at, äfven under fredstider, bibringa något åskådligt af kunskapen huru operationerne i et activt fälttåg ej endast ungefär tilgå, men äfven huru de a priori böra uttänkas; de hafvä derföre inrättat Spel för denna kunskapsöfning.

Venturines idé stöder sig mest på localen; Bulows Krigs-Vetenskap innefattar egentligen Strategien och Manövern; man har i efter­följande försök bjudit til at något närmare förena dem begge, och til den ändan velat upgifva et med ändamålet enligt Krigsspel."

Ett krigsspel om fälttåg. Min gissning är att designern var någon sorts stabs-person. Hela spelet handlar om att trixa fram sina corpser på rätt sätt så att de samlas någonstans och kan slå fienden. Ingen slump utan flest vinner i strider (med undantag för terräng/fort och elit-enheter).

Varje sida har tre divisioner, varje med 15 enheter (om ca 1000 man) plus en general och två general-adjutanter och ett magasin. Dessutom har man 5 elit-enheter och 4 fort per spelare. Man måste hålla sina enheter både med supply och inom command-range (varje drag får man bara aktivera de enheterna som är tillräckligt nära en av generalerna, eller flera generaler om de är tillräckligt nära varandra). Ju mer utspridda enheterna är desto längre från sitt magasin får de vara. Är det bara två på samma plats kan de överleva helt utan förråd.

Bara några sidor regler, men det ser spelbart ut. Det enda uppenbara konstiga jag hittade på två genomläsningar var att det inte framgår om man kollar supply före eller efter förflyttning. Jag gissar att efter blir bättre. Förstår inte riktigt alla detaljer om vem som vinner. Att ta den andras hem-fort verkar vara huvudmålet. Det finns en points-tabell som jag tror är någon sorts victory points man kan räkna också. Det går att spela en kampanj också där man efter fredsförhandlingar och fångutväxling ritar upp en ny gräns för att kunna starta ett nytt krig vid senare tillfälle på samma karta.

Jag tänkte lägga upp en PDF med reglerna på BGG när sidan för spelet har godkänts. Kommer absolut fixa en spelplan och lämpliga spelpjäser till det här. Något för Friendly Fire kanske? Har ingen aning om förväntad speltid.

Spelplanen är förresten "i storlek lika med et vanligt halft spelbord". Jag visste inte att det fanns standard-storlekar för spelbord?

Scipio

"No boom today. Boom tomorrow. There's always a boom tomorrow"

Erik Axel


dagon

CiteraPosta gärna länkar till andra liknande riktigt gamla spel

Kanske lite OT eftersom följande bild föreställer ett finskt "krigsspel" som tydligen kom ut lagom till julen 1918, "De Rödas och de Vitas strid i Finland 1918". Tillverkat av Juusela & Levänen Oy. Båda spelare verkar ha 6 enheter (typ regementen?) att spela med. Skulle vara intressant att hitta en regelbok för att se om det överhuvudtaget är möjligt att vinna som rödgardist.  :)

För Kung och Fostervatten

pelle

#11
Jag skulle gärna läsa mer om det gamla finska spelet också. Minns att det har nämnts i någon tidigare tråd också (här eller på ett annat forum).

Håller på att ta mig igenom Playing at the World och kapitlet om gamla krigsspel är väldigt bra. De andra kapitlen också, så här långt. Mycket bra bok.

Krigs-spelet har fått en egen sida på bgg:
http://boardgamegeek.com/boardgame/162103/krigs-spelet-grundadt-pa-bulows-nyare-krigs-system

Jag har laddat upp hela PDF:en med den inscannade boken jag köpte från Kungliga biblioteket (de tillåter att man gör vad man vill med filen, se http://books2ebooks.eu/csp/sv/nls/sv/agb.html), så om inte bgg-admins är griniga kan ni snart titta på den där. Om det blir problem och någon är väldigt nyfiken är det bara att fråga, så kan jag maila en kopia.

EDIT: Äsch. "413 Request Entity Too Large" BGG ville visst inte ha en så stor fil. krigsspel.se kanske vill ha den? 36 MB.

Folket

Väldigt intressant tråd på bgg.

pelle

Det finns fler gamla böcker det skulle kännas bra att få scannade. Till exempel det första svenska Krigsspelet från 1830. Fast en liten bok, 84 sidor, för 352 kr? http://search.books2ebooks.eu/Record/nls_2072457
Jag känner mig lite för snål... Frågan är om några andra kanske kan vara tillräckligt intresserade för att vilja vara med och dela på kostnaden för ett par böcker? Biblioteket hävdar som sagt ingen upphovsrätt över resultatet, så det är inga problem att alla får en kopia när den är klar. Fast sedan vore det såklart en grotesk okulturgärning att inte dela med sig även till alla andra på sikt (vilket påminner mig om att jag måste göra ett nytt försök att dela ut PDF:en jag skriver om ovan).

Någon? :)

Ett alternativ som är "gratis" är såklart att leta upp kopior av boken och sätta sig och scanna. Typ som Projekt Runeberg. Men det känns ännu mindre troligt att det blir av. Att fotografera kartbladen till det där reliefspelet är nog ungefär så långt jag orkar. Kanske tar tag i att fotografera av hela boken, men det blir inte lika fint som med en scanner och någon sådan får jag inte ta med in på biblioteket.

Andreas Lundin

Jag är på och delar kostnaden! Det ser jag som en krigsspelares kulturella plikt.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Warhammer 40000. GBoH