Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_tinG

Bootcamp GOSS - Friendly Fire 13-15 mars 2020

Startat av tinG, 13 januari 2020 kl. 17:10:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BjornH

Om Hurtgen scenariot är det som kommer gå helhelg och vara mest episkt är jag helst med på det.  :D

tinG

Citat från: BjornH skrivet 22 januari 2020 kl. 16:06:06
Om Hurtgen scenariot är det som kommer gå helhelg och vara mest episkt är jag helst med på det.  :D
:up:
Böjar fylla på listorna.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Granlid

#17
Citat från: BjornH skrivet 22 januari 2020 kl. 16:06:06
Om Hurtgen scenariot är det som kommer gå helhelg och vara mest episkt är jag helst med på det.  :D

Denna uppdelning tog en oväntad episk vändning...
Är det fortfarande boot camp eller förutsätter det större förhandskunskaper för Hurtgen?


Friendly fire isn't.

Fredrik H

Min spontana känsla var att jag skulle bli guidad genom ett mindre scenario (typ fredag kväll) för att se om systemet känns som något för mig eller om jag egentligen är en Euro-gamer. Jag har all respekt för om folk vill göra det hela till ett påläst helhelgs-event, men då sitter jag nog hellre bredvid då och då och ser om det är för mig den mer indirekta vägen.  Jag tycker det skulle vara häftigt att se på om folk tog sig an ett större projekt, så för mig är det en utmärkt lösning i så fall. 
När jag och BjörnH fikade häromdagen så kom vi fram till att vi såg på det hela med lite olika förväntningar, så det är bra om det är tydligt vad som gäller.
Sen ska du göra det som du tycker känns roligast Jonas, du har verkligen ingen plikt att ägna helgen åt oss som inte vill läsa regler.

tinG

Citat från: Granlid skrivet 22 januari 2020 kl. 16:23:57
Citat från: BjornH skrivet 22 januari 2020 kl. 16:06:06
Om Hurtgen scenariot är det som kommer gå helhelg och vara mest episkt är jag helst med på det.  :D

Denna uppdelning tog en oväntad episk vändning...
Är det fortfarande boot camp eller förutsätter det större förhandskunskaper för Hurtgen?

Errr...
Learning by doing är nog enda vägen in. Jag kommer inte ha någon föreläsning - även om det var min käresta, med Powerpoint och honorar föreslog - där jag går igenom reglerna kapitel för kapitel.  :D

Nåväl, vad gäller förkunskaper så anser jag att man mycket väl kan dyka upp och spela Hürtgen utan väldigt mycket förkunskaper. Men man bör väl ändå ha ett visst mått hum om vad det är man vill lära sig. Har bör således ha intresse för en detaljerad hex-and-counter consim. Detta är inte Ardennes'44/Holland'44/France'40/Stalingrad'42 utan något betydligt djupare. Inte nödvändigtvis bättre för jag kan med lätthet avnjuta den typen av operationella krigsspel också. Men GOSS är detaljrikt men det är absolut inte omöjligt att förstå sig på. Reglerna är, trots allt som skrivs om deras oklarheter gällande än det ena än det andra, välskrivna och välstrukturerade.

Hürtgenspelet är en tämligen snäll väg in i systemet. Man ges tillfälle att känna på många delar som spelsystemet: Organisation (command and control), logistik, förflyttning (Modes), markstrid (Ground Assault) med artilleri- och flygunderstöd (Fire Support), och underhåll (supply).

Den viktigaste delen att förstå sig på i GOSS är förflyttning och hur olika Unit Modes (Strategic;Tactical; Exploitation; Prepared Assault; Combat Reserve) interagerar med varandra. Detta och förståelsen av terrängen.

Alla dina trupper vill rusa fram till fienden längs vägarna men alla kommer inte komma fram samtidigt. Alla dina trupper vill anfalla hela tiden men logistiken (bränsle/ammo) hinner inte med och ditt artilleri har inte kommit i ställning. Dina reserver är redo att bryta igenom men vägarna är igenkloggade av bataljonerna från attackdivisionen. Vägen till Berlin står öppen men armén har levererat löjligt lite bränsle...

Gör detta dig nyfiken är detta spelet för dig. Tycker du att det räcker med något färre svåra beslut kanske du skall ägna dig något annat.

Jag vill inte att någon skall känna sig skrämd för att vara med. Jag TROR att jag skall kunna få ALLA intresserade engagerade i spelet. Reglerna har jag ju studerat i över tio år...

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Fredrik H skrivet 22 januari 2020 kl. 16:38:53
Min spontana känsla var att jag skulle bli guidad genom ett mindre scenario (typ fredag kväll) för att se om systemet känns som något för mig eller om jag egentligen är en Euro-gamer. Jag har all respekt för om folk vill göra det hela till ett påläst helhelgs-event, men då sitter jag nog hellre bredvid då och då och ser om det är för mig den mer indirekta vägen.  Jag tycker det skulle vara häftigt att se på om folk tog sig an ett större projekt, så för mig är det en utmärkt lösning i så fall. 
När jag och BjörnH fikade häromdagen så kom vi fram till att vi såg på det hela med lite olika förväntningar, så det är bra om det är tydligt vad som gäller.
Sen ska du göra det som du tycker känns roligast Jonas, du har verkligen ingen plikt att ägna helgen åt oss som inte vill läsa regler.


Fredrik H -
Jag KRÄVER att få guida dig! Nu har du suttit och varit "indirekt" tillräckligt många gånger :D
Euro-gamer!?! Pffft!
/J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Fredrik H

Citat från: tinG skrivet 22 januari 2020 kl. 18:02:26
Citat från: Fredrik H skrivet 22 januari 2020 kl. 16:38:53
Min spontana känsla var att jag skulle bli guidad genom ett mindre scenario (typ fredag kväll) för att se om systemet känns som något för mig eller om jag egentligen är en Euro-gamer. Jag har all respekt för om folk vill göra det hela till ett påläst helhelgs-event, men då sitter jag nog hellre bredvid då och då och ser om det är för mig den mer indirekta vägen.  Jag tycker det skulle vara häftigt att se på om folk tog sig an ett större projekt, så för mig är det en utmärkt lösning i så fall. 
När jag och BjörnH fikade häromdagen så kom vi fram till att vi såg på det hela med lite olika förväntningar, så det är bra om det är tydligt vad som gäller.
Sen ska du göra det som du tycker känns roligast Jonas, du har verkligen ingen plikt att ägna helgen åt oss som inte vill läsa regler.


Fredrik H -
Jag KRÄVER att få guida dig! Nu har du suttit och varit "indirekt" tillräckligt många gånger :D
Euro-gamer!?! Pffft!
/J

Ja om du tar till den barska rösten så rätar jag in mig i ledet.  :P Men längden på det hela återstår att fastställa. Vi har gott om tid till det.

rensarn

Tjaba!

Var på gång för några år sedan med Atlantvallen
men kvällen innan föll en person bort så det var
lite snopet då ingen plan B hade förberetts. Jag
är gärna med på ett Hürtgen-scenario till en början
och om det känns bra - ett Campaign på LinCon.
Rensarn

Folket

Jag är med på ett parti som tar hela helgen. Lät som inte alla ville det så om det inte blir folk så är det ok att spela en dag också.

tinG

Citat från: rensarn
är gärna med på ett Hürtgen-scenario till en början och om det känns bra - ett Campaign på LinCon.

Kampanjen är på 237 rundor!  :|   Inte ens LinCon räcker till där.  :lol:

Nu kör vi igång kampanjstarten som inleds 12 september 1944. Jag har för mig att detta scenario avslutas med en obligatorisk "Lull" kring månadsskiftet september-oktober. Bara det är omkring 54 rundor, visserligen är 18 av dessa "rest turns" med begränsad aktivitet men det är ändå tämligen omfattande...

Citat från: FolketJag är med på ett parti som tar hela helgen. Lät som inte alla ville det så om det inte blir folk så är det ok att spela en dag också.

:up:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Mats Eden

Jag planerar för GOSS hela helgen  8)
Hinner vi mer än en vecka är jag imponerad...

Kanske kan vi sedan köra scenario 2 under Lincon...  :)

/Mats

Elias Nordling

Jag spelar hellre hela helgen än en dag om jag ska spela GOSS. Om jag inte rage-quittar förstås :-D
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

tinG

Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

aegneus

Curious - vad är det för spännande som händer i gryningen som gör att du tänker start efter te?

Och hur många turns tror du vi kommer på e.g. Skyline på lördagen ?  :P

(Jag gillar verkligen upplägget!)

tinG

Citat från: aegneus skrivet  4 februari 2020 kl. 15:23:32
Curious - vad är det för spännande som händer i gryningen som gör att du tänker start efter te?
Vill du köra Pre-dawn kl. 04:00?  :D

Citat från: aegneus skrivet  4 februari 2020 kl. 15:23:32
Och hur många turns tror du vi kommer på e.g. Skyline på lördagen ?  :P
Det enkla svaret på den frågan är att det bara beror på hur länge vi fortsätter... Och när jag försöker klura på något djupare svar på frågan blir det bara svart... :insecure:

Citera(Jag gillar verkligen upplägget!)
Jag med  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte