Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Divisionsbaserat WiF

Startat av C-N, 7 mars 2007 kl. 09:49:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraDet finns förhållandevis många blippare som anser Europa Universalis är det bästa liret någon, och WIF (ens med dessa tillägg) är inte i närheten av lika snårigt som det spelet.

MMM. Jag vet. :)  Jag tycker ändå att aversionen mot WiF är konstig och gränsar till någon slags weirdo-hang-up. Jag inser att spelet inte är perfekt på något sätt; och när jag spelar, spelar jag helst utan tilläggsregler (WiFFE). När de man spelar med kan reglerna blir det närmast njutbart. Sällan tråkigt. Ibland önskar jag att de som ritade kartan hade varit lite mer intresserade av att göra den mindre "utmanande" (i brist på andra lämpliga ord). annars är det ett helt ok spel... :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...bara för det... Någon som är med på ett parti WiF på LinCon? Alltid retar det någon!  8)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

P-O Jönsson

För egen del erkänner jag att min "weirdo-hang-up" mot WiF till stor del kan bero på att de som designat spelet alldrig verkar ha hört tals om skalbegreppet. Fanns det Wirbelvind brigader? Herman Göring kårer? Enskillda sstora skepp, Italienska grodmän....
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Tommy Röhs

Citat från: "Peojon"Italienska grodmän....

December 1941 sänktes Slagskeppen  HMS Queen Elizabeth och HMS Valiant av Italienska attackdykare i Alexandria hamn.

Fartygen sjönk i grunt vatten, båda kunde senare bärgadas och efter reparation sattes de in i kriget mot Japan..

Så dissa inte Italienska attackdykare  ;-)

Tommy Röhs

Citat från: "Andreas Lundin"...bara för det... Någon som är med på ett parti WiF på LinCon? Alltid retar det någon!  8)

Jag ställer upp  :ultra:

Vvornth

Jag skulle gärna vara med. Men syster min gifter sig då.. ska höra med henne om han kan tänka sig flytta på det, jag har redan fått henne att flutta på det för GothCon där jag håller i Kellys.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Jon Karlsson

Fast jag hittar inget om att de skall göra Asien- och Afrikakartorna i samma skala som den europeiska. Kasst!
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

A F

Citat från: "Jon Karlsson"Fast jag hittar inget om att de skall göra Asien- och Afrikakartorna i samma skala som den europeiska. Kasst!

Och på tal om det: framgår det om de tänker göra något åt den fullständigt groteska kartgrafiken?

Andreas Lundin

CiteraOch på tal om det: framgår det om de tänker göra något åt den fullständigt groteska kartgrafiken?

Jag såg ingenting om det - men man kan ju alltid hoppas att kartan blir lika snygg som War Without Mercy...

C-N

Citat från: "Anders Fager"Och på tal om det: framgår det om de tänker göra något åt den fullständigt groteska kartgrafiken?

Du menar så här ungefär?

Bild från MWiF för övrigt - så det finns inga garantier att Master Edition kommer att se ut så här... :)
If voting could really change things, it would be illegal.

yvig

Hm... Kartan är ju väldigt prydlig men den ser så datamässig ut. Jag gillar när de ser lite hantverksmässiga ut. Blir ju automatiskt bättre när den skrivs ut i och för sig.

Vvornth

När en speltillverkare lyckas göra Göteborg till en "Major Port" i ett spel så vet man att de gjort sin research. Det brukar tyvärr vara det motsatta. Mest pinsammt är det i nappespel där Göteborg rymmer typ 3 båtar trots att det i verklgheten antagligen var en av världens viktigaste hamnar under denna tidsperiod.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

f98alda

Citat från: "Vvornth"När en speltillverkare lyckas göra Göteborg till en "Major Port" i ett spel så vet man att de gjort sin research. Det brukar tyvärr vara det motsatta. Mest pinsammt är det i nappespel där Göteborg rymmer typ 3 båtar trots att det i verklgheten antagligen var en av världens viktigaste hamnar under denna tidsperiod.

Så sant. Enligt uppgift var Göteborg enda öppna hamnen i västeuropa för engelska fartyg ett tag där. Och när napoleonkrigen slutade gick halva Göteborg i konkurs bland annat på grund av den förlorade handeln...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

yvig

Angående kartan igen så får man väl anta att de nya kartorna (sex stycken) kommer att ha en annan skala än den nuvarande för att möjliggöra "sweeping operational maneuvers across the globe" som de så fint skriver. Jag menar, i annat fall skulle ju master edition bara göra stackarna högre, och lite längre än så tror jag de har tänkt.

Jag tycker faktiskt att steget till divisionsnivå är ganska naturligt, känns som spelsystemet alltid velat dit men inte vågat. Känns som största problemet blir kartorna som kan komma att bli så stora att det är svårt att nå i mitten.