Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Behöver boktips, Senaste IrakKriget.

Startat av Stardust, 20 mars 2007 kl. 11:30:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Stardust

Hej.

Är det någon som har något bra tips om någon bok om senaste Irakkriget?

Är Hans Blixt bok bra? Eller har någon kanske några andra rekomendationer?

A F

Vad är det du är ute efter? Det skrivs sällan nått vettigt om sånt som inte är avslutat.

EvilSpook

Citat från: "Stardust"Är Hans Blixt bok bra? Eller har någon kanske några andra rekomendationer?

Jo - den är bra. Jag gillar den mannen och hans integritet. Däremot har den väldigt lite med kriget att göra. Han beskriver det arbete som gjordes av inspektörerna, kontakter på det diplomatiska planet och sina egna intryck och reflektioner om vad som hände fram till själva inmarshen.

//EvilSpook

Doomfarer

Sydsvenskan hade en lång artikel för några dagar sedan om böcker om Irakkriget, sök på deras hemsida så kanske du hittar den?

http://sydsvenskan.se/
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Holmgren

Bob Woodwards trilogi om det politiska spelet bakom kriget är bra (med reservation för att jag ännu endast läst de två första delarna).

Bush at War
Plan of Attack
State of Denial
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Stardust

Förlåt, jag kanske skulle ha varit lite mera detaljerad. Det jag sökte efter var mer om böcker om upptakten till kriget skrivna ur en mer militärhistorisk perspektiv en de böcker ur populärhistoriskt/USA-kritiskt (tänk Michael Moore) perspektiv som finns.

Tack för alla tips.

A F

Är det som sagt inte väldigt svårt att hitta vettig historia om nått som pågår? Du kan säkert hitta vettig journalistik som Woodwards eller en massa propagandister som Micke Moore, men historia över pågående militära operationer? Vad är det mer exakt du är ute efter?

Johan

John Keegan skrev en bok om andra gulfkriget som jag tyckte var bra. Lite fy_fan_vi_britter_är_bra var det kanske, men annars ok.
Mvh Johan