Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SGBOH

Startat av BigPapaBear, 3 april 2007 kl. 00:19:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Är Simple Great Battles of History någonting att ha? Har för mig att Elias är en varm förespråkare. Vad är det som är så bra med det? Måste man älska Richard Berg och hans tokigheter för att förstå? Vad behöver man, det verkar finnas flera varianter beroende på vilket grundspel det handlar om?
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

CiteraÄr Simple Great Battles of History någonting att ha?

Ja!

CiteraHar för mig att Elias är en varm förespråkare.

Det stämmer. Jag var (och är, Sentinum på väg upp på bordet) speltestare av systemet och har lätt spelat över 200 partier. Björn Söderlund var också speltestare och gillar det skarpt.

CiteraVad är det som är så bra med det?

1) Du kan avverka ett stort antikt slag med massor av drama och action på 2-3 timmar.

2) När du väl lärt dig reglerna på nätta 16 sidor kan du välja mellan över hundra antika slag som du kan spela utan att läsa några nya regler, och detta UTAN att nam kompromissar nämnvärt med lokalfärg, historiskt krom eller taktiskt finlir.

CiteraMåste man älska Richard Berg och hans tokigheter för att förstå?

Nej! Richard Berg har haft en minimalistisk period där han försökt åstadkomma mer med mindre, och detta är ett av de bästa exemplen på det. Här har han dessutom haft en mycket duktig utvecklare, Alan Ray, som åtnjuter Richard Bergs fulla förtroende och inte är rädd att ta i med hårdhandskarna för att tvinga fram ordning ur Richard Bergs ibland kaotiska ideer.

När jag först kom i kontakt med Great Battles of History kände jag att "det här är kul, men det MÅSTE finnas ett bättre sätt att göra det här på!" SGBOH är det bättre sättet.

CiteraVad behöver man, det verkar finnas flera varianter beroende på vilket grundspel det handlar om?

Du behöver:

1) SGBOH-reglerna

2) Ett GBOH-spel

3) Scenarioinstruktioner för att konvertera det GBOH-scenario du vill spela till SGBOH.

Förvirringen uppstår till viss del när det gäller att hitta 3. 1 finns i två editioner, den ena innehåller 3 till alla spel och moduler som hade utkommit fram till publikationsdatum. Senare spel och moduler (The Devil's Horsemen, Mamluk, Tyrant, men INTE nyare reprinter av äldre spel) innehåller sina egna 3.

Den andra editionen av 1 innehåller reviderade regler samt 3 för alla scenarior som publicerats i husorganet C3i (det är ungefär lika många som i lådspelen, och de är i genomsnitt intressantare och bättre balanserade). En stor del av dessa scenarion kan laddas ner gratis från nätet.

Ett bra SGBOH-startkit är att köpa Deluxe Great Battles of Alexander med Tyrant-modulen, samt SGBOH reglerna (inte SGBOH C3i Battle Manual alltså). Då får man 20 scenarion, varav de flesta är riktigt bra.

Vi bor ju i samma lokal, så jag kan självklart dema systemet för dig om du vill.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Vid närmare eftertanke kanske jag kan värva dig till ett speltestparti så du får prova. Har ett trevligt litet scenario där Samniterna överfaller romare och spöar skiten ur dem, där du kan få vara Samniterna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Vid närmare eftertanke kanske jag kan värva dig till ett speltestparti så du får prova. Har ett trevligt litet scenario där Samniterna överfaller romare och spöar skiten ur dem, där du kan få vara Samniterna.

Gjutet! Hur ser det ut med tid för dig? Vi kan ta det på listan...
En mycket bitter liten man.