Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Läslista för proffs

Startat av Andreas Lundin, 3 april 2007 kl. 23:43:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Surfade runt lite på måfå och hamnade här. Intressant! Undrans om svenska armén har nåt liknande? :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

...min erfarenhet av svenska försvaret är dock att det är underutvecklat rent akademiskt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Vvornth

Jag hade en relaterad diskussion om detta med mn motspelare i mitt parti Vietnam som har varit Bandvagnsofficer i ca 10 år. Svenska försvaret läser väldigt lite litteratur på den här arménivån. Det är främst renodlad taktik och tillochmed stridsteknik som är intressant för dom. Vilket är förklarligt när man väl ser storleken på det svenska försvaret.

En studie han nämnde som har stor uppmärksamhet i försvaret är den om Britten som bett fast sig i Tobruk (minns ej namnet och för lat för att wikigoogla). Det säger lite om mentaliteten inför ett krig. ;)
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Andreas Lundin

När jag läste reservoffficerskursen (OHS I på den tiden), så hade vi en strategilärare (det fanns en taktiklärare också) som sade något i stil med:

-Läs Tom Clancy gubbar! Allt han skriver kommer en dag slå in.

Ungefär på den nivån var det. Fast å andra sidan hade jag också en kursare som påstod sig kunna namnet på alla ryska fartyg i Östersjöflottan...  Så jag var inte ett ensamt geek. :P

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Läs Tom Clancy gubbar! Allt han skriver kommer en dag slå in.

På OHS (-87) bidde vi mer eller mindre tvingade att läsa Okänd Soldat. Det var ugefär allt. Det fanns ingen historia, egentligen. Och ingen direkt mer akademisk teori.

matpe

FHS
Jag skulle tro att de läser mer akademiskt material på FHS. Deras kurser ger i alla fall högskolepoäng. OHS är väl egentligen inte tänkt att vara så teoretiskt och akademiskt, utan mer praktiskt och taktiskt?

A F

Citat från: "matpe"Jag skulle tro att de läser mer akademiskt material på FHS.

Troligen. Men FM som helhet har blitt mer akademisk lagd de senaste åren. Det var ju inte så populärt med vara sig intelektuella militärer eller krigshistoria i välfärdsstaten.

Citat från: "matpe"OHS är väl egentligen inte tänkt att vara så teoretiskt och akademiskt, utan mer praktiskt och taktiskt?

I och för dig. Vi förväntades inte vara läskunniga förr än vi skulle bli kaptener.

Andreas Lundin

CiteraVi förväntades inte vara läskunniga förr än vi skulle bli kaptener.

...är kunskapsnivån låg, blir kritiken mindre bitsk mot etablisemanget...

A F

Citat från: "Andreas Lundin"
CiteraVi förväntades inte vara läskunniga förr än vi skulle bli kaptener.
...är kunskapsnivån låg, blir kritiken mindre bitsk mot etablisemanget...

Kan du få in Göran Grejder & "bara fjollor spelar WaR" i det här sammanhanget så kan du nog få i gång en spännande debatt.  8)  :shock:  :D  :cry:

EvilSpook

Citat från: "Vvornth"Svenska försvaret läser väldigt lite litteratur på den här arménivån. Det är främst renodlad taktik och tillochmed stridsteknik som är intressant för dom.
Tja - jag läser hellre TR 80, H StorM3 och PR Strvförb än Buzan, Clausewitz och Lebow. Men det gör mig sannolikt inte till en mycket bättre soldat eller härförare (Men sannolikt bättre än Grejder...?).
Tror tyvärr att kunskapsbehovet hos militären och motsvarande litteraturlistor är mer individuella än så.  Har mött några militärer som skulle behöva bredda sin kompetens på rätt många områden....   :)

//EvilSpook

Scipio

Citat från: "Anders Fager"Kan du få in Göran Grejder & "bara fjollor spelar WaR" i det här sammanhanget så kan du nog få i gång en spännande debatt.
Anders, det är lungt. Både du och jag vet vem av oss som ägnar sig åt abstrakt glorifierat Hitlerbingo och vem som ägnar sig åt riktiga spel.   :ultra:
"Randomization is too important to be left to chance"

Vvornth

Citat från: "EvilSpook"Tja - jag läser hellre TR 80, H StorM3 och PR Strvförb än Buzan, Clausewitz och Lebow. Men det gör mig sannolikt inte till en mycket bättre soldat eller härförare (Men sannolikt bättre än Grejder...?).
Tror tyvärr att kunskapsbehovet hos militären och motsvarande litteraturlistor är mer individuella än så.  Har mött några militärer som skulle behöva bredda sin kompetens på rätt många områden....   :)

Att bli bättre än GG lär ju knappast vara en merit...
Jag tror defintivt att teoretisk stridsteknik och taktik har betydelse för soldaten OM det får tränas praktiskt. Att bara sitt ai skolbänken och läsa om det ger nog bara en edge i krigsspel.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Att bara sitt ai skolbänken och läsa om det ger nog bara en edge i krigsspel.

:up:  Det är lätt att räkna ut en vettig operationell plan. Skiten är att genomföra den.

A F

Citat från: "Vvornth"Att bara sitt ai skolbänken och läsa om det ger nog bara en edge i krigsspel.

:up:  Det är lätt att räkna ut en vettig operationell plan. ("GG-enkelt" som vi säger medan vi sippar latte och misshandlar hembiträden här i medleklassgettot.) Skiten är att genomföra den.

Holmgren

Enligt en polare som läser till officer nu så har de bytt ut "Okänd soldat" mot "Black Hawk Down" och "Alfa Sierra". Inriktning mot internationella insatser snarare än invasionsförsvar även i biblioteket alltså.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!