Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Brohuvud Gävle

Startat av Vvornth, 16 april 2007 kl. 12:35:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Givetvis så kan man alltid ödsla trupp (om man har gott om den - och i det här fallet även transportflygplan) på att förvåna och förvirra fienden i alla oändlighet. En luftlandsättning på Frösön eller eller på Skara Sommarland skulle ochså få ÖB att grubbla en hel del. Frågan är hur viktigt det skulle vara att göra något sånt i ett krig som Soviet helst ville avsluta på under en vecka.

EvilSpook

Citat från: "Anders Fager"Frågan är hur viktigt det skulle vara att göra något sånt i ett krig som Soviet helst ville avsluta på under en vecka.
Mjao - fast nu kommer vi ju till den besvärliga frågorna om varför kriget bryter ut? Vilka andra förhållanden i världen som spelar in och vilka händelser har lett fram till det? Det hör väl ändå inte hemma i en spekulation på internet (eller svensk krigsplanering för den delen)?
Kan vi inte bara vara överens om att Sverige skulle vinna genom att spränga alla vägar? :up:

//EvilSpook

Adjudant

Så bra då, om det går att avfärda LL på Rommehed och Frösön som att "ödsla trupp"! Då torde det varit ganska många eklöv på Lidingövägen som inte fattat galoppen? Eller varför gjordes inte Jämtland och Dalarna inte två stora DMZ  som bara hade mobförråd? Landvägen torde de (Stormakt röd) inte hunnit  dit innan kriget var slut innan din stipulerade vecka?

Klart att LL på Skarasommarland inte skulle vara att ödsla trupp ur Ivans synvinkel, tror du de har något dylikt i t.ex. Omsk?

Min tes om att dela landet i två är förstås den psykologiska aspekten. Ganska ordentlig moraldödare om det skulle ett nord-syd läge och vi kanske skulle kastat in handduken...
There are no desperate situations, only desperate people.

Adjudant

Citat från: "EvilSpook"Kan vi inte bara vara överens om att Sverige skulle vinna genom att spränga alla vägar? :up:

//EvilSpook

För bövelen! Hur skall jag då komma fram med mitt haubitskompani?  :o
There are no desperate situations, only desperate people.

EvilSpook

Citat från: "Adjudant"För bövelen! Hur skall jag då komma fram med mitt haubitskompani?  :o
Såna funderingar hade jag med när jag var krigsplacerad. Fast det rörde sig om en enda GRK och förutsatte att vägarna var kvar.
13-bilar är känsliga saker...  :oops:

//EvilSpook

A F

Citat från: "EvilSpook"Mjao - fast nu kommer vi ju till den besvärliga frågorna om varför kriget bryter ut?

Vi kan nog vara överens om att ett isolerat Sovetiskt anfall mot Sverige under NATO/WP-eran var otänkbart. Vad än diverse upphetsade skribenter fick för sig under åttiotalet. Skulle krig brutit ut så hade det troligen varit någon variant på det storkrig båda sidor planerat mot i fyrtio år. Och efterssom sida Röd hade anfallsbördan i detta storkrig så skulle det starta enligt ett schema som Sovjetunionens högsta ledning trodde var vettigt. Annars skulle man inte starta alls. Alla våra listiga teorier måste alltså ses ur Soviets operationella perspektiv som hade två prioriteter över alla andra; att kortsiktigt neutralisera NATOS flyg och att ta eller i alla fall hota Narvik & Antwerpen. Tid för detta: under en vecka.

Hur man gör det genom att lägga ner sin enda luftlandsättningsresurs på att angripa nån avkrok av Sverige (och på det viset blanda in 250+ moderna stridsflygplan till i ekvationerna) är för mig lite svårt att fatta.

Vvornth

Ja Putin verkar ju nästan piggare än vad Gorbachev eller Chrustchev någonsin var. Kanske vi snart från höra från ryskt håll hur aggressiva estländska gränsvakter har gjort en kommandoräd mot öst.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

A F

Citat från: "Vvornth"Ja Putin verkar ju nästan piggare än vad Gorbachev eller Chrustchev någonsin var.

Ryssen av idag är ruggigt oförutsägbar.

Andreas Lundin

CiteraSåna funderingar hade jag med när jag var krigsplacerad. Fast det rörde sig om en enda GRK och förutsatte att vägarna var kvar.
13-bilar är känsliga saker...  

Hihi. Jag var ingenjörofficer i flera år och hela min tillvaro och alla mina tankar handlade om väg-, hamn- och flygfältförstöring! Destruktion: min proffession! :up:

Att vi också skulle bygga saker kom kanske på 2:a plats! Det är ju mycket roligare att spränga och minera.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"Både historiskt och i litteratur (Harry winter, Thol Andersson) så har Gävle figurerat som en framstående invasionspunkt för en armé från öst. Då jag själv härstammar från staden har jag alltid undrat varför?

Kan det vara så enkelt att Gävle helt enkelt är ett grymt happening ställe som ryssarna bara inte vill missa?  :?

:)
En mycket bitter liten man.

Vvornth

Jag flydde staden när jag fyllde 18. Isåfall var ryssarnas intel lika kass som deras demokratifärdigheter.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

jerry

Kanske skulle vara nåt efter denna diskussion att drabba samman över ett parti av GDW:s gamla klassiker om tredje världskriget ni vet "arctic front" , "southern front " etc, etc

Under friendly fire  ??

jag har alla fyra delarna

Jerry adamsson
(oxå fd ingenjörssoldat dock endast som värnpliktig)
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

A F

Citat från: "jerry"Kanske skulle vara nåt efter denna diskussion att drabba samman över ett parti av GDW:s gamla klassiker om tredje världskriget ni vet "arctic front" , "southern front " etc, etc

Det är ju ett sånt gräsligt spel, i alla fall Artic-delen. VGs NATO är roligare. Eller Fleet-spelen.

totte30

Citat från: "jerry"Kanske skulle vara nåt efter denna diskussion att drabba samman över ett parti av GDW:s gamla klassiker om tredje världskriget ni vet "arctic front" , "southern front " etc, etc

Under friendly fire  ??

jag har alla fyra delarna

Jerry adamsson
(oxå fd ingenjörssoldat dock endast som värnpliktig)

Intresserad! Tror dock att det kan bli lite knepigt med tiden att spela alla fyra spelen. SF & TTWW med 2 st spelare per sida tror jag skulle passa FF bättre.

Hälsningar
Thomas
också stolt ägare av alla fyra spelen...
Spelar:  Clash of Giants II

jerry

Jo jag vet oxå att det tar tid men kan man inte köra tre spel ?
Arctic är ju ganska litet men iofs viktigt SF spelarna kanske kan köra bägge ronterna dvs SF o Arctic front.

Låt oss fundera lite, om det blir allvar så måste vi nog försöka få dit en eller flera plexiglasskivor oxå jag har 35 mil o en normal bil så jag kan nog inte lasta plexiskivor oxå.

Kanske någon linköpingsbo har förbarmande ??

Jerry
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif